رئیس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران با بیان اینکه دولت بزرگترین بدهکار به پیمانکاران است، گفت: برگزاری کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی می تواند اثر بخشی لازم را برای تسریع روند اجرای پروژه ها داشته باشد.

به گزارش افکارنیوز ، ابوالفضل علی آبادی در جمع خبرنگاران افزود: رشد و توسعه اقتصادی کشورها در گرو اجرای پروژه های مختلف زیرساختی و خدماتی بوده و افزایش کارایی، بهره وری و کیفیت ارائه خدمات از جمله اهداف اصلی آنها به شمار می رود.

رئیس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران گفت: مشکلات عدیده دولت ها از جمله محدودیت منابع بودجه ای برای تامین منابع مالی پروژه ها و همچنین تقاضا در زمینه سرمایه گذاری، بخش دولتی را بر آن داشته تا تمامی تلاش خود را در جهت بهره گیری از مشارکت فعال بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای گسترش فعالیت آنها به کار بندد.

وی افزود: نظام پیمانکاری به عنوان یک مجموعه سازمان یافته، آگاه، متعهد و قابل اتکاء، بازوی کارا و توانای توسعه یک کشور است و در این راستا، راهبردهای توسعه و ارتقای نظام پیمانکاری در کشور، یک ضرورت ملی است.

علی آبادی تصریح کرد: از این رو حضور توانمند شرکتهای داخلی در انجام پروژه های عظیم عمرانی کشور در صنعت شهرسازی، عمرانی، نیرو، صنایع معدنی، مخابرات و ارتباطات به همراه توسعه بسترهای لازم از قبیل تسهیل و اجرای قوانین، مقررات و مسائل حقوقی و اصلاح ساختار بانکی و بیمه ای کشور در کنار توسعه توانمندی های شرکت های داخلی، نوید بخش توسعه صنعتی و تکنولوژیکی کشور خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی پیمانکاران استان تهران اضافه کرد: نقش حاکمیت دولت در توسعه زیرساخت ها و بسترهای شکل گیری و ارتقای شرکت های داخلی از یک سو و توسعه ظرفیتها، توانمندیها، و نیز توان مدیریتی و اجرائی شرکت های کارفرما، پیمانکار، مشاور و طراح کشور از دیگر سو، به مثابه دو بال توسعه نظام پیمانکاری و لازمه توسعه همه جانبه کشور است.

علی آبادی تاکید کرد: هر چند در سال های اخیر دولت در ردیف های بودجه پیش بینی هایی را برای اجرای پروژه های عمرانی به عمل آورده، اما این کار در مرحله اجرا با مشکلات فراوانی روبرو شده است.

وی با ابراز امیدواری در این خصوص که گنگره ملی نظام پیمانکاری بتواند اثر بخشی لازم را برای تسریع روند اجرای پروژه ها داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر مشارکت دولت و بخش خصوصی مدون نیست و در قالب روش هایی از جمله اوراق مشارکت بوده که کافی نبوده است.

علی آبادی ادامه داد:  از این رو برای پروژه های عمرانی نیازمند مدل های ایمن و مطمئن از جمله مهندسی قرارداد هستیم که در اولین اولین گنگره ملی نظام پیمانکاری که ۲۰ و ۲۱ مهر ماه برگزار می شود به آن پرداخته شود.

علی آبادی در خصوص میزان طلب پیمانکاران از دولت و اینکه آیا برگزاری این کنگره می تواند مشکل پیمانکاران را حل کند گفت: تقابل بخش خصوصی با دولت مطرح نیست بلکه هدف تعامل با یکدیگر است پس بجای اینکه تسهیلات ارزان قیمت به کارخانجات داده شود اگر پیمانکاران کار کنند و تولید رونق بگیرد و وارد بازار شود همه مشکلات حل می شود.

وی با اشاره به اینکه مدل فراگیری برای مشارکت بخش خصوصی و دولت نداشته ایم و تاکنون هم اگر بوده موردی بوده است افزود: اگر به شهرداریها سری بزنید می بینید که طرح های مطالعاتی وجود دارد که دنبال تامین سرمایه هستند پس اگر مشارکت سازمان یافته باشد این مشکلات مرتفع خواهد شد.

به گفته وی، بخش خصوصی همپای دولت به دنبال راه حل هایی برای تامین مالی پروژه های عمرانی هستند که به نظر می رسد یکی از همین راهکارها گنگره ملی نظام پیمانکاری باشد.

وی تاکید کرد: در نیم قرن اخیر متولی اصلی پیشرفت ها دولت های حاکم بوده اند اما وقتی بزرگترین بدهکار به پیمانکاران دولت است این مشکلات به تولیدکنندگان و فروشندگان تسری پیدا می کند.

وی ادامه داد: طبق گزارشات یونیدو (سازمان توسعه ملل متحد) خوشه بندی که متشکل از شرکتهای مادر تخصصی، پیمانکاران، شرکتهای کوچک و متوسط، شرکتهای توسعه دهنده و انجمن ها تشکیل می دهند اگر یکی از این زنجیره ها نباشد یکپارچگی کسب و کار دچار چالش می شود.

علی آبادی اظهار داشت: نگاه ما نگاه گله و شکایت نیست بنابراین ما همپای دولت به دبنال راه حل هستیم که یکی از این راهکارها برگزاری کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی است.

*کنگره ملی توسعه نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی  ۲۰ و ۲۱ مهرماه جاری

همچنین علیرضا پوراسد دبیر علمی کنگره نیز در این نشست با اشاره به این که مهم ترین هدف گنگره ملی نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی ظرفیت سازی برای مشارکت عمومی، خصوصی و اجتماعی است، گفت: در دو روز برگزاری کنگره میزگردهایی با موضوع مهندسی قرارداد، روش های نوین تامین سرمایه، مرکز مشارکت و خلق مراکز نوین کسب و کار و آموزش راه اندازی و مدیریت اتاق فکر صنعت ساخت برگزار خواهد شد.

وی افزود: اهداف کنگره تببین نقش و جایگاه مشاوران، پیمانکاران، معماران و انبوه سازان در نظام پیمانکاری، کمک به بررسی نقش و جایگاه مشاوران، سازندگان و پیمانکاران در دستیابی به اهداف سند چشم انداز و برنامه پنجم، کمک به بررسی و بازنگری تکنولوژی ها و نگرش های موجود در این زمینه و انتقال تجارب و به اشتراک گذاشتن مهارت های شرکتهای عمرانی و شهرسازی خواهد بود.

اولین گنگره ملی نظام پیمانکاری در عمران و شهرسازی ۲۰ و ۲۱ مهرماه امسال در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار خواهد شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات