وزیر پیشین امور اقتصادی و دارایی با بیان این که کاهش نرخ ارز خوب است اما اقتصاد ایران توانایی چنین اقدامی را ندارد گفت: در تحولات اخیر ارزی، بانک مرکزی باید ارزهای خانگی را با قیمت پایین خریداری می کرد.

به گزارش افکارنیوز ، داوود دانش جعفری با اشاره به اتفاقات موثر و ریشه های مشکلات فعلی اقتصادی در سال های اخیر اظهار کرد: در دوره ای با افزایش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی دولت برای استفاده از این منابع اقدام به اتخاذ سیاست های انبساطی مالی کرد که در نهایت منجر به اجرای سیاست های انبساطی پولی شد.

وی با اشاره به طرح های زودبازده به عنوان یکی از عوامل گسترش سیاست های انبساطی پولی افزود: این طرح ها تنها از طریق منابع بانکی تجهیز نمی شد بلکه بخش مهمی از آن به وسیله افزایش پایه پولی و استقراض بانک های تجاری از بانک مرکزی تامین مالی شد. این درحالی است که در بسیاری از استان های کشور بانک ها بیش از ۳۰درصد منابع خود را وام می دادند که در نهایت به استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی می انجامید.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که در هنگام اجرای سیاست های پولی انبساطی هر چه قدر که این سیاست ها تقویت شود بر کاهش ارزش پول ملی افزوده می شود گفت: این درحالی است که کاهش ارزش پول ملی به معنای گرایش به سمت افزایش نرخ ارز خواهد بود.

وی با اشاره به اقدام دولت مبنی بر کنترل نرخ ارز در سال های ۸۵ تا ۹۰ ادامه داد: در واقع هدف این بود که ارز را با قیمتی کمتر از حدی که بود عرضه کند که این امر موجب افزایش تقاضای ارز می شد و دولت می توانست با فروش ارزهای نفتی، تبدیل به تقاضایی کند که خود به دنبال آن بود.

دانش جعفری همچنین افزایش معوقات بانکی را از جمله عوامل موثر در عدم ادامه نرخ واحد ارزی از سوی دولت دانست و توضیح داد: نرم استاندارد جهانی معوقات بانکی ۲.۵ درصد است و هر چه که از این حد بیشتر شود موجب ناپایداری بانک خواهد شد چرا که اقساط وام های قبلی منبع درآمدی برای ارائه تسهیلات بعدی است.

وی تصریح کرد: در برخی از مقاطع و سال های اخیر نسبت معوقات بانکی کشور به مرز ۲۰ درصد نیز رسید به عبارتی اکنون سیستم بانکی در حال اعلام خطر بوده و دچار مشکل شده است.

دانش جعفری همچنین با اشاره به تشدید تحریم ها در ابتدای سال ۹۱ به عنوان عاملی دیگر در تحولات ارزی کشور گفت: این اتفاق موجب شد تا منبع اصلی عرضه ارز در اقتصاد ایران دچار اختلال شده و حدود یک میلیون از صادرات نفتی کاسته شود.

وی ادامه داد: کشوری که به وفور درآمدهای ارزی عادت داشت و منبع بزرگ تامین مالی بودجه آن بود با کاهش شدید این درآمدها، باید بودجه را انقباضی و سیاست های انبساطی پولی و مالی را کنار می گذاشت اما هیچ یک از این اقدامات را انجام نداد.

این اقتصاددان با اشاره به این که در سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابعی که در اختیار مسکن مهر قرار گرفت از پول پر قدرت و خط اعتباری بانک مرکزی بود گفت: این هنر نسیت که برای اجرای یک طرح به بانک مرکزی دستور چاپ پول داده شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش سفته بازی در بازارهای ارزی در سال گذشته افزود: در حالی که ارز برای واردات است عده ای برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید آن اقدام کردند به طوری طبق برآوردهای بانک مرکزی حدود ۱۸ میلیارد دلار ارز در خانه ها و شرکت های اقتصادی ذخیره شد. این درحالی است که اکنون پیش بینی می شود با خرید مردم حدود ۲۲ میلیارد دلار ارز از چرخه اقتصادی خارج شده باشد.

دانش جعفری با بیان این که اقتصاد در یک سو با کاهش منابع ارزی و از سوی دیگر با اختلال در ورود منابع حاصل از صادرات غیر نفتی روبه رو شده است بیان کرد: در این حالت بسیاری از صاحبان ارزهای حاصل از صادرات غیر نفتی سعی می کنند تا منابع ارزی خود را به کشور وارد نکند چرا که با نگهداری در خارج از کشور امکان استفاده بهتری برای آنها وجود خواهد داشت.

وی اثر تحریم ها بر اختلال نقل و انتقال منابع ارزی را مهمتر از کاهش این درآمدها عنوان کرد و گفت: شاید یک مسوول دولتی از وجود ذخایر ارزی خبر دهد اما مهم این است که چه میزان از این منابع را می توان در شرایط تحریم جابه جا کرد بنابراین اکنون حمل و نقل ارزی از مشکلات بزرگ دولت است.

وزیر پیشین وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در حالی کشور در سمت عرضه ارز با مشکل مواجه شد که میزانی از تقاضا کاسته نشد بنابراین بانک مرکزی نتوانست از نرخ واحد ارزی دفاع کند و سیستم ارزی کشور که در سال ۸۱ تک نرخی شده بود بار دیگر چند نرخی شد.

وی در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که با افزایش نرخ ارز رخ داد گفت: در این حالت دولت با این اقدام مواجه شد که باید ارز دو یا سه نرخی شده و قدرت خود را در تخصیص ارز نشان دهد اما این سیستم جواب نداد چرا که نه تنها تخصیص بسیار مشکل است بلکه رانت و فساد نیز در ارز چند نرخی غیرقابل اجتناب است.

دانش جعفری در ادامه با بیان این که اکنون این سوال مطرح است که کاهش نرخ ارز می تواند اقدام مناسبی باشد یا خیر؟ اظهار کرد: اگر بتوان نرخ ارز را کاهش داد بسیار خوب است اما باید قبل از آن به این سوال پاسخ داد که آیا اقتصاد کشور توانایی پایین آوردن نرخ ارز را دارد؟

وی تصریح کرد: سیستم ارزی کشور یعنی نظام ارزی شناور مدیریت شده، به این معناست که دولت باید بتواند تمامی تقاضاها برای نرخ اعلامی ارز را پاسخ دهد که در صورت کاهش افزایش چشمگیری خواهد یافت.

او معتقد است که درسال هایی که نرخ ارز بیش از حد معقول پایین نگه داشته شد، نوعی تولیدزدایی و بیماری هلندی اقتصاد را فرا گرفت.

دانش جعفری همچنین با اشاره به تحولات ارزی در دو هفته اخیر گفت: در این مدت عرضه ارز خانگی به دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز با توجه به اتفاقاتی که ممکن بود در نیویورک رخ دهد در بازار افزایش و نرخ ارز نیز تا حدودی کاهش یافت اما پیام مصاحبه رییس کل بانک مرکزی این بود که بازار چندان به سمت کاهش قیمت دلار نرود.

وی با بیان این که بانک مرکزی می توانست پیام خود را به گونه ای دیگر به بازار ارز منتقل کند ادامه داد: اگر بانک مرکزی در زمان افزایش عرضه ارز اقدام به خرید و جمع آوری این منابع با قیمت پایین می کرد اقدام مناسب تری بود.

این اقتصاددان با اشاره به این که با توجه به عرضه ارزهایی که خانگی بودند اگر روند عرضه ارز کنترل نمی شد و بانک مرکزی دخالت نمی کرد بی تردید این عرضه و کاهش قیمت پایدار نبود گفت: این درحالی است که حتی اگر کل ۲۲ میلیارد دلار ارزهای خانگی وارد بازار می شد تنها منابع سه ماه اقتصاد ایران را تامین می کرد.

وی تاکید کرد: اگر با عرضه ارز خانگی کاهش نرخ ارز تا ۲۵۰۰ تومان پیش می رفت به این معنا بود که آیا بانک مرکزی قادر به پاسخگویی به تقاضای عظیم با این نرخ بود؟ که باید گفت خیر، چرا که هیچ اتفاقی در عرضه ارز نفتی نیفتاده بود و ادامه دار نبود.

دانش جعفری کاهش نرخ دلار تا ۲۵۰۰ تومان و کمتر از آن را دارای عواقب زیادی برای اقتصاد دانست و گفت: برخی در اظهارات خود بر کاهش نرخ ارز تا ۱۲۲۶ تومان تاکید می کنند این درحالی است که نرخ ۱۲۲۶ یعنی ۱۵۰ میلیارد تقاضای ارز در حالی که چنین ارزی در کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اگر بتوان توضیح داد که چرا بانک مرکزی ناچار به افزایش نرخ ارز در سال قبل شد آنگاه می توان گفت به همان دلیل نیز اکنون امکان بازگشت بانک مرکزی به قبل و ارائه ارز۱۲۲۶ تومانی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید به منابع پایدار در عرضه ارز در اقتصاد ایران دست یافت تا بتوان نرخ پایدار ارز را پایه ریزی کرد.

وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی چشم اندازی برای پایدار کردن عرضه ارز در بازار ایران وجود ندارد گفت: حتی اگر بسیاری بگویند که نرخ واقعی ارز ۱۰۰۰ تومان است باید گفت وقتی که چنین منبع ارزی در اقتصاد وجود ندارد نباید بر آن پافشاری کرد چرا که کاهش نرخ ارز به افزایش تقاضای غیر قابل تامین منتهی می شود.

دانش جعفری همچنین با اشاره به نرخ ۲۴۵۰ تومانی دلار در بودجه ۹۲ یادآور شد: بر این اساس اگر نرخ ارز از این حد پایین تر تعیین شود به معنای افزایش کسری بودجه دولت خواهد بود در حالی که پیام لایحه اصلاحیه بودجه غیر عملی بودن بخش عمده ای از درآمدهای آن حتی با ارز ۲۴۵۰ تومان است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات