درحالی که شورای تجاری ایرانیان دوبی به اعضای خود اعلام کرده آماده لغو برخی تحریم ها علیه ایران باشند یک کارشناس غربی پیش بینی کرد شرکت های نفتی، بانک ها و خودروسازهای غربی ظرف یک سال به ایران بازگردند.

به گزارش افکارنیوز ، رویترز طی گزارشی نوشت: تجار ایرانی پس از سالها گیر افتادن در میانه بحث هسته ای ایران، به لغو تحریم های اقتصادی امیدوار شده اند.

خوش بینی محتاطانه در دوبی که به طور سنتی یکی از کانون های تجارت ایران است منعکس کننده چشم اندازی است که پیشِ روی تجار در سراسر جهان قرار دارد و آن این است که با پیشرفت مذاکرات هسته ای، اقتصاد ایران به نظام تجاری و مالی جهان بازخواهد گشت.

این امیدواری با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به دست آمد و با برقراری تماس در سطوح بلندپایه بین ایران و آمریکا پس از چندین سال تقویت شد.

حسین اسرار حقیقی مؤسس شورای تجاری ایرانیان دوبی دراین باره گفت: ما به اعضای خود گفته ایم آماده لغو برخی موانع تجارت بین ایران و امارات باشند. برخی تجار در حال برنامه ریزی برای افزایش حمل محموله ها به ایران در پی کاهش تنشها هستند، برای مثال ممکن است فردی که تاجر برنج است خرید خود را ۲۰ درصد افزایش دهد تا بتواند صادرات خود به ایران را افزایش دهد.

این گزارش افزود: ایران با جمعیت ۷۵ میلیون نفری خود بزرگ ترین اقتصادی است که از دهه ۱۹۹۰ به این سو به اقتصاد جهانی بازمی گردد. در این دهه با فروپاشی شوروی شاهد بازگشت اقتصادهای اروپای شرقی به اقتصاد جهانی بودیم.

یک استراتژیست غربی دراین باره گفت: ایران با داشتن جامعه ای جوان، تحصیل کرده و با تقاضاهای پاسخ نداده در بسیاری از عرصه ها از پالایشگاه و پتروشیمی ها گرفته تا مسکن و زیرساخت ها فرصت اقتصادی بزرگی برای سرمایه داران محسوب می شود.

بزرگی فرصت های اقتصادی در ایران به این معناست که اگر مذاکرات هسته ای به خوبی پیش رود فشارهای سیاسی بر دولت های غربی برای لغو تحریم ها علیه ایران افزایش می یابد.

در عین حال هستند کسانی که از لغو تحریم ها زیان می بینند. برخی سرمایه داران از این تحریم ها نفع برده اند. این افراد ممکن است برای حفظ تحریم ها رایزنی کنند.

مؤسس شورای تجاری ایرانیان دوبی گفت: حتی کاهش تنشهای سیاسی پیش از لغو تحریم ها نیز می تواند در بهبود روابط تجاری ایران مؤثر واقع شود.

وی افزود: ریال ایران پس از از دست دادن دوسوم ارزش خود طی ۱۸ ماه، از زمان روی کار آمدن روحانی بخشی از این کاهش ارزش را جبران کرده و در بازار آزاد به ثبات رسیده است.

این تاجر ایرانی گفت: فعالان تجاری اگر فکر کنند فردا با کاهش ارزش ریال متضرر نمی شوند با خیال راحت تر اقدام به تجارت با ایران می کنند.

به گفته وی اعضای شورای تجاری ایرانیان دوبی طی ۱۸ ماه گذشته و در پی تحریم ها به یک سوم کاهش یافته از ۶۰۰ نفر به ۲۰۰ نفر رسیده است. افراد جداشده از این شورا به کشورهای دیگر نظیر ترکیه و مالزی رفته اند.

بر اساس این گزارش با توجه به موضع گیری های مقامات آمریکایی به نظر می رسد در مرحله اول تحریم های جزئی مثل صادرات تجهیزات و نرم افزار ارتباطی به ایران برداشته می شود اما تحریم های مهم مثل تحریم های بانکی و نفتی تا مراحل پایانی مذاکرات باقی می ماند.

انتظار می رود اتحادیه اروپا که در دادگاه به دلیل وضع تحریم ها علیه ایران محکوم شده است پیش از آمریکا این تحریم ها را لغو کند. گروه های تندروی درون کنگره آمریکا روند لغو تحریم های آمریکا علیه ایران را کند می کنند.

یک کارشناس مؤسسه بتماتریکس لندن گفت: شرکت های نفتی غرب ممکن است ظرف یک سال به ایران بازگردند و شرکت های دیگر مثل بانک ها و خودروسازها طی ۱۲ تا ۱۸ ماه این کار را انجام خواهند داد.

وی افزود: روحیه منفعت طلبی شرکت ها در غرب را نادیده نگیرید، شرکت هایی که نخستین شرکت های بازگشته به ایران باشند می توانند بیشترین منفعت را ببرند.

انتهای پیام//*
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات