وزیر خارجه آمریکا با ویتنام یک توافق هسته ای امضا کرد که رسانه های آمریکایی آن را برخورد دوگانه واشنگتن با برنامه هسته ای ایران و ویتنام می بینند.

به گزارش افکارنیوز ، آمریکا و ویتنام یک توافق هسته ای امضا کردند که هدف واشنگتن از آن عمق بخشیدن به روابطش با اقتصادهای رو به رشد آسیا است.

طبق گزارش رویترز مفاد توافقنامه جدید امکان انتقال فناوری های هسته ای به این کشور آسیایی را فراهم کرده و راه را برای سرمایه گذاری آمریکا در این صنعت رو به رشد باز می کند.

جان کری، وزیر خارجه امریکا گفت که «توافقنامه همکاری هسته ای آمریکا ویتنام» به شرکت های آمریکایی اجازه می دهد بازار آتی هسته ای ویتنام را در دست بگیرند.

جان کری در دیدار با همتای ویتنامی اش گفت: «این توافقنامه فرصت های متعددی برای تجارت ما فراهم می کند. واضح است که همکاری هسته ای ما بسیار مهم است. »

یک مقام امریکایی گفته وزیر خارجه ویتنام توافق کرده سوخت هسته ای مربوط به رآکتورهای هسته ایش را از تأمین کنندگان بین المللی بخرد و آن را در داخل ویتنام تولید نکند.

این خبر در حالی اعلام شده که آمریکا و متحدانش بارها غنی سازی اورانیوم در ایران را اقدامی دانسته اند که ممکن است از آن برای تولید سوخت مربوط به تسلیحات استفاده شود.

روزنامه وال استریت ژورنال در همین راستا نوشت: «تحلیلگران منع گسترش سلاح های هسته ای گفته اند تهران ممکن است در مذاکره هسته ای با کشورهای ۱+۵ که هفته آینده آغاز می شود به این توافق با ویتنام به عنوان نوعی از استانداردهای دو گانه آمریکا اشاره کنند. »

یک مقام ارشد دولت اوباما گفته است دولت آمریکا ایران و ویتنام را متفاوت می بیند. به گفته وی، آمریکا علیه ایران به خاطر برنامه هسته ایش تحریم های سختی اعمال کرده است و آقای اوباما از این کشور به خاطر نقض مکرر استانداردهای پیمان ان پی تی انتقاد کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات