مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران از ثابت ماندن قیمت شیر تا پایان فروردین سال آینده خبر داد و گفت: دامداران مخالف افزایش قیمت شیر هستند و براساس تفاهم نامه ای که با شرکت پشتیبانی امور دام منعقد کرده اند در صورت افزایش قیمت نهاده ها، دولت باید مابه التفاوت آن را به تولیدکنندگان بپردازد.

به گزارش افکارنیوز ، سعید سلطانی اظهار کرد: براساس تفاهم نامه منعقده دامداران با شرکت پشتیبانی امور دام که تا پایان فروردین سال آینده اعتبار دارد، قیمت فروش شیر به کارخانه ها در ازای تحویل نهاده، کیلویی ۱۱۱۰ تومان است اما اگر تا پایان سال به هر دلیلی از جمله تغییر نرخ ارز برای واردات نهاده ها، این کالاهای اساسی با افزایش قیمت مواجه شوند دولت باید مابه التفاوت آن را به دامداران بپردازد.

وی افزود: بنابراین دامداران مخالف افزایش قیمت شیر در شرایط کنونی هستند و در صورت تغییر قیمت نهاده ها و هزینه های تولید، دولت مکلف است آن را در قالب یارانه برای تولیدکنندگان جبران کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: در شرایطی که میزان مصرف شیر و محصولات پروتئینی در کشور رو به کاهش است آزادسازی قیمت شیر و دیگر فرآورده های لبنی برابر با کاهش قدرت خرید مردم و تقاضا برای مصرف این محصولات اساسی خواهد بود و این نوع آزادسازی به معنی رهاسازی تولید و مصرف است.

سلطانی تاکید کرد: تولیدکننده باید از تامین بودن نهاده و علوفه مورد نیاز واحد تولیدی اش تا شش ماه آینده اطمینان داشته باشد و بداند که آن را به چه قیمتی می تواند بخرد و محصولش را در ازای آن به چه قیمتی می تواند بفروشد.

وی اظهار کرد: در شرایطی که وضعیت بازار علوفه و دیگر اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان ثابت نیست و دائما تغییر می کند نباید تغییراتی در صنعت دامپروری ایجاد کرد چراکه در این صورت به تولید شوک بزرگی وارد می شود و مصرف کنندگان نیز زیان می بینند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ادامه داد: در شرایط کنونی آزادسازی قیمت شیر و دیگر فرآورده های لبنی به صلاح نیست اما باید این کار را گام به گام و به تدریج انجام داد و در کنار آن شرایط لازم را فراهم کرد.



سلطانی گفت: دولت در برنامه پنج ساله به دنبال افزایش تولید و مصرف سرانه محصولات کشاورزی است اما اگر به تولید لطمه ای وارد شود مصرف هم تغییر خواهد کرد چرا که اگر قیمت ها افزایش یابد مردم دیگر قدرت خرید ندارند.

وی با بیان این که شیر یک کالای اساسی و استراتژیک در تامین سلامت و امنیت غذایی مردم است، اظهار کرد: کاهش مصرف شیر و دیگر فرآورده های لبنی به معنی افزایش هزینه های درمانی مردم و دولت است و سلامت جامعه را با خطر مواجه می کند؛ بنابراین دامداران نمی خواهند قیمت شیر افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران تاکید کرد: در ماده ۴ قانون هدفمندی یارانه ها آمده است دولت باید یارانه ها را هدفمند کند که در این راستا یارانه از صنایع مختلف از جمله صنعت شیر حذف نشده است بلکه باید هدفمند شود. همچنین در ماده ۸ این قانون آمده است باید ۳۰ درصد از عواید حاصل از درآمد اجرای قانون هدفمندی یارانه ها صرف حمایت ازتولید شود که اگر دولت این قوانین را اجرا کند می توان امیدوار بود که قیمت شیر تغییر نخواهد کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات