معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به عضویت نماینده اتاق در هیئت مدیره اتحادیه بین المللی تعاون، گفت: استراتژی برای تعاونی های توزیعی و مصرف در عرصه منطقه ای در راستای افزایش حجم مبادلات تدوین خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، زکریا متولی، با اشاره به وضعیت برنامه های اتاق تعاون ایران در عرصه بین المللی اظهار داشت: فعالیت های اتاق به دو دوره گذشته و حال برمی گردد و در گذشته مراوده و ارتباطی در سطح کنونی وجود نداشت که در همین راستا با رویکرد ها و برنامه های متنوع، فرصتی برای ظرفیت سازی در مجامع بین المللی ایجاد شده است.

معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران یکی از برنامه های این اتاق را ارتقاء روابط با دیگر کشورها در عرصه بین المللی برشمرد و گفت: این مباحث کمک می کند که بخش تعاون در عرصه های اقتصادی مؤثرتر عمل کند.

وی با اشاره به بحث تحریم ها و نقش آن در عرصه روابط بین المللی تصریح کرد: شروع این تحریم ها همزمان با حضور اتاق تعاون در اجلاس اتحادیه بین المللی تعاون ICA بود که مسئول تعاونی های دنیا محسوب می شود و در خصوص بخش های اقتصادی تعاونی ها تصیمیم گیری می کند که در این اجلاس، اعتراض ایران نسبت به تحریم های اقتصادی صورت گرفته، به صورت رسمی به رئیس اتحادیه اعلام شد.

این فعال تعاونی ها تأکید کرد: این موضوع در اسناد ICA ثبت شد تا بتواند از نظام تعاون کشورهای عضو خود در قبال تحریم ها دفاع کند زیرا این بخش، مردمی است و ارتباطی به سیاست و حکومت ها ندارد.

متولی در خصوص اجلاس اتحادیه تعاونی ها در کشور چین بیان داشت: زمینه های تفاهم با دیگر کشورها در بخش های کشاورزی فنی و حرفه ای فراهم شد و نیز یادداشت تفاهم با ۱۰ کشور آسیایی انجام شد.

وی با بیان اینکه با تلاش ها و رایزنی ها میان کشورهای مختلف توانستیم عضو اصلی اتحادیه بین المللی تعاون ICA شویم، گفت: در ماه های اخیر از سوی این نهاد بین المللی خواسته شد تا کارگاه آموزشی برای زنان در کشور برگزار شود که مربوط به توسعه فعالیت های بانوان در بخش تعاون است.

به گفته معاون امور بین الملل اتاق تعاون ایران، ۵ نماینده از اتحادیه بین المللی تعاون ICA و سازمان بین المللی کار به عنوان مدرس در این کارگاه آموزشی حضور خواهند داشت.

این فعال تعاونی ها در خصوص تعاونی های توزیع و مصرف و چالش های پیش روی آنها افزود: عدم همکاری و ارتباط تعاونی های توزیعی و مصرف در سطح کشورهای منطقه ای و آسیایی یکی از ضعف های موجود است که در حجم مبادلات و معاملات تجاری و اقتصادی کشورها نقشی ندارند که این موضوع بحث و بررسی شد و در نهایت پیشنهاد شد استراتژی خاصی برای تعاونی های توزیعی میان کشورهای منطقه تعیین شود.

به گفته متولی، امسال در مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تعاون دنیا در آفریقا از کشور ایران یک نفر به عنوان عضو اصلی و هیئت مدیره ICA معرفی شد.

وی یادآور شد: اکنون در دنیا این ضرورت ایجاد شده که نظام های اقتصادی پاسخگوی نیازهای امروز نیست و مدل تعاونی ها در میان کشورها تجربه شده که می تواند نیازها را پوشش دهد.

این فعال تعاونی ها با تأکید بر اینکه در صورت داشتن نماینده در ساختار سازمان ها و اتحادیه های بین المللی می توان از آثار تحریم ها جلوگیری کرد، گفت: می توان از تصمیم گیری های یک جانبه در بحث تحریم ها جلوگیری کرد و ایجاد مراوده و ارتقاء سطح بین المللی و منطقه ای برای توانمندسازی تعاونی ها و همکاری ها انجام می شود.

وی به ضرورت های ایجاد بستر همکاری و تعاملات در عرصه بین المللی اشاره کرد و اظهار داشت: تا زمانی که چنین تعاملاتی با دیگر کشورها ایجاد نشود نمی توان صادرات در این بخش داشت و اعزام هیأت های تجاری اکنون با بسیاری از کشورها انجام می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات