وزیر تعاون کار و رفاه اجماعی با اشاره به اینکه سوال که پول نفت کشور چه می شود گفت: اکنون دانشگاه مانند اتوبان است و ۴۳ درصد دانشجویان فارغ التحصیل بیکارند.

به گزارش افکارنیوز ، مراسم رونمایی و بازدید از پشت صحنه برنامه خلاقیت و کارآفرینی کودکان با عنوان مجموعه تلویزیونی کارا و کوشا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و مدیر گروه کودک و خردسالان شبکه ۲ صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم، علی ربیعی با اشاره به اینکه دعا کنید مسئولان و دولت در کارهای خود موفق شوند، اظهار داشت: در این روزهای عزیز باید دعا کنیم تا برنامه ها به خوبی انجام شود تا خون هایی که در راه این انقلاب ریخته شده پایمال نشود.

وی ادامه داد: مایل به نقد دولت های گذشته نیستم، اما باید گفت رشد منفی صنعت در دو سال گذشته، افزایش تورم و نقدینگی مسیر را پیچیده کرده است و باید با برنامه ریزی کوشا و کارا از این مسیر پیچیده بیرون برویم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه داروی حیات بخش و ماندگاری خون شهدا و انقلاب به پیشرفت کشور بستگی دارد گفت: توسعه جامعه امروز از الزامات است اما برای ما این موضوع امری حیات ی تر محسوب می شود و همیشه این سؤال در ذهن دلسوزان و روشنفکران ایجاد می شود که چرا مسیر برای رسیدن به توسعه طولانی است و اینکه اشکال و گیر کار کجاست؟ این همه پول نفت چه می شود؟ یک گام به پیش و ۵ گام به عقب برمی داریم. اگر بخواهیم عمیق به این مسئله نگاه کنیم، این سؤال به ذهن متبادر می شود که چه شده است؟ و بنده سه سال است در این راستا مطالعه کرده ام و در خصوص مباحث اقتصادی و توسعه آنها ۶ کشور را بررسی و مقالات مربوط به آنها را خوانده ام.

ربیعی گفت: کشورهایی که از لحاظ رشد و توسعه شبیه ما بوده اند، اکنون فراتر از ما هستند که نتیجه آن را در کتاب خود آورده ام. برای اینکه جامعه به پیشرفت منجر شود، رمز و راز آن آب و هوا، خاک، محیط و مباحث پیرامونی نیست. آنچه جوامع را تکان داده آدم ها و نیروی انسانی هستند.

وی با طرح این سؤال که آیا میلیاردها آدم می توانند جامعه را تکان دهند؟ یادآور شد: نیروی انسانی و نخبگانی که ضرب در جامعه می شوند می توانند از مرحله ای به مرحله دیگر بروند. پول پاشیدن روی زمین خلاقیت نیست. جامعه ای رشد می کند که کارآفرینی در آن نهادینه شود و در این راستا دو رویکرد وجود دارد که یکی توجه به عوامل محیطی و دیگری ذاتی است.

ربیعی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که خلاق پرور و نوآور باشد، بیان داشت: ارزش های جامعه باید طوری باشد که کارآفرین مورد احترام و شایسته شمرده شود.

وی تأکید کرد: سه پژوهش در مورد رابطه کارآفرینی صدا و سیما انجام دادم که البته مقالات آن را برای چاپ در مجلات علمی صدا و سیما ارسال کردم و در همه آنها رابطه این دو موضوع منفی بود و رد شد که البته رد شدن این مقالات به دلیل مباحث علمی بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نگاه کارمندان دولت این است که حقوق دریافتی آنها برای انجام دو ساعت کار است، عنوان کرد: آنها فکر می کنند که بقیه ساعت های کاری خود را خیرات می کنند و بنده در این رابطه قبل از وزیر شدنم پژوهش های زیادی انجام دادم. اکنون ۴۳ درصد متقاضیان کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و اینکه گفته می شود ورود به دانشگاه مانند یک قیف برعکس است، تمام شده و به اتوبان تبدیل شده است که معلوم نیست تنه دانشجویان به علم خورده است یا خیر.

ربیعی با تأکید بر ضرورت تغییر نوع نگاه به کار و عناوین آنها گفت: برخی افراد برخی مشاغل را زشت می دانند و جوانان دوست دارند در شغل هایی قرار گیرند که عناوین آنها نیز خوب باشد که در این رابطه در رسانه ها عنوان شد فلانی می خواهد عناوین را شیک سازی کند و صورت مسأله را تغییر دهد، در صورتی که مباحث ما ارزش گذاشتن بر مشاغل و فرهنگ سازی کارآفرینی است.

به گفته وی، نظام کسب و کار، رسانه، نظام آموزش و دیگر مباحث باید در کنار هم قرار گیرند تا کارآفرینی در ذهن ها نهادینه شود و بهبود زندگی انسان ها و رسیدن به تکنولوژی نیازمند نهادهای اجتماعی است و آیا چنین نهادهایی در کشور داریم یا خیر؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سؤال که خلاقیت، محصول چیست؟ تصریح کرد: بدون تردید خلاقیت محصول پرسشگری است که تفکر باز و روحیه برای تغییر دادن می خواهد. شالوده شکنی اولین گام مان است، اما در کتب درسی این موضوعات مشاهده نمی شود، مانند درس آقای هاشمی که در کتاب ها خواندیم اما هیچ جای این قصه بچه آقای هاشمی که از کازرون به سمت نیشابور در حرکت بودند پرسشگری نمی کند که البته شاید اگر می کرد کتک می خورد (با خنده) . پرسشگری باید از کودکی انجام شود و برنامه تلویزیونی کارا و کوشا نیز باید پرسشگرانه و با کنجکاوی دنبال شود.

ربیعی با اشاره به اینکه خلاقیت سرمایه نیست که به کسی ارث برسد، تأکید کرد: این محیط است که افراد را خلاق می کند و در کارآفرینی و ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این مباحث ایجاد نشد، در حالی که کارآفرینی می تواند در جامعه تولید ثروت و علم کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز با بحران بیکاری فارغ التحصیلان روبه رو هستیم، افزود: سواد با تحصیل متفاوت است و معتقدم سواد جامع تر است و در توسعه نیروی انسانی بهره وری و توانایی ایجاد اشتغال را کمتر پیش بینی کرد و تا زمانی که زندگی و جامعه با ارز گره بخورد، خلاقیت و کارآفرینی ایجاد نمی شود و باید این دو موضوع را از یکدیگر جدا کنیم تا بتوان کارآفرینی را نهادینه کرد.

به گفته ربیعی، همیشه زنگ انشاء را به دلیل آنکه خودم با علاقه می نوشتم دوست داشتم، اما چون دیکته را کسی دیگر می گفت دوست نداشتم.

وی در سخنان خود گریزی به نقش رسانه ها و نوع اطلاع رسانی آنها پرداخت و گفت: اینجا می خواهم برای شما داستانی تعریف کنم، اما رسانه ها هستند و به همین دلیل می ترسم تمام حرف هایم گفته نشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کودکان قربانی اینترنت و موبایل و لب تاپ ها می شوند، اظهار داشت: بچه ها را باید به سمت برنامه های خوب صدا و سیما هدایت کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات