وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شش ماهه نخست امسال ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش تولید خودرو داشته ایم.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا نعمت زاده در نشست خبری دومین جلسه شورای گفت وگو در دولت یازدهم اظهار کرد: در شش ماهه امسال حدود ۳۰۰ هزار دستگاه سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه ۴۴ درصد کاهش تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: هنوز مشکل نقدینگی خودروسازان حل نشده و در این باره به دنبال برگزاری جلسه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی هستیم.

نعمت زاده یادآور شد: برنامه تولید خودروی سواری در سال جاری ۹۰۰ هزار دستگاه است که با وجود کاهش تولید در شش ماهه نخست، دستیابی به این میزان تولید کار سختی است و امیدواریم در سال های بعد به ظرفیت ۱.۸ میلیون دستگاه خودروی سواری دست بیابیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که قیمت گذاری خودرو با چه دستگاهی است، گفت: قیمت گذاری توسط شورای رقابت است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز قیمت گذاری کارشناسی خود را انجام می دهد.

وی همچنین در رابطه با صحبت وزیر نفت درباره افزایش قیمت حامل های انرژی تصریح کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تولید خودرو، تولید خودروی کم مصرف است و بیشتر خودروها در سطح شهر استفاده می شوند و خودروهایی که به کشور وارد می شوند باید کم مصرف باشند که سود بازرگانی متناسب با حجم مصرف آن ها تعیین خواهد شد.

نعمت زاده با اشاره به این که سود بازرگانی خودروهای پرمصرف و خودروهایی که حجم موتور آن ها زیاد است افزود: سود بازرگانی این گونه خودروها بیش از صد درصد خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در رابطه با سرمایه گذاری خارجی در کشور اولین گام اعتمادسازی، رفع تحریم و برقراری ارتباط بانکی است که مهمترین آن ها رفع مشکل بانکی است.

وی یادآور شد: به خاطر محدودیت بودجه که در سال جاری دولت با آن مواجه است نتوانست پاداش و جوایز صادرات را تامین و پرداخت کند اما باید این جوایز به هر گونه ای پرداخت شود.

نعمت زاده در رابطه با بازگردانی ارز توسط صادرکنندگان اظهار کرد: در گذشته اعلام شده بود صادرکنندگان موظف هستند به یکی از راه های اعلام شده مانند فروش ارز به بانک به مبلغ مبادلاتی و واردات کالا ارز را به کشور بازگرداند که تمام این ها از سوی صادرکنندگان با اعتراض مواجه شد.

وی ادامه داد: هر نوع فشار اداری و غیر طبیعی به صادرکننده نتیجه منفی خواهد داشت و امیدواریم این تصمیم اصلاح شود زیرا این موضوع گلوگاه عمده صادرات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اختصاص ۳۰ درصدی از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به تولید خاطرنشان کرد: این موضوع در حال بررسی است. ۳۰ درصد آنچه که از هدفمندی یارانه ها حاصل می شود باید به صنعت بیاید آنچه از افزایش قیمت حامل های انرژی حاصل می شود جوابگوی یارانه های مردم نیست و با افزایش مبلغی به صد درصد این موضوع باز به مردم بازگردانده می شود.

نعمت زاده درباره نرخ تخم مرغ و مرغ گفت: با جلوگیری از صادرات تخم مرغ در کوتاه مدت، نرخ ها متعادل شد که در حال حاضر صادرات آن به صورت عادی انجام می شود.

وی تاکید کرد: بنا بر تصمیمات دولت ارز نهاده دامی از ارز مرجع و ارز مبادلاتی تغییر کرده است که این ممکن است اثر تدریجی داشته باشد اما به مقدار کافی نهاده دامی در گمرک انبار و کشتی ها وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مرغداران از یک ماه گذشته از نهاده های دامی با نرخ مبادلاتی استفاده کرده اند که هیچ مشکلی در تامین نهاده های دامی وجود ندارد.

نعمت زاده در رابطه با مطالبات معوقات بانک ها از بنگاه ها و واحدهای صنعتی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی مبنی بر این که طی سه سال اخیر واحدهای تولیدی به دلیل وضعیت اقتصادی کشور نتوانستند مطالبات خود را پرداخت کنند پیشنهادی ارائه شد و رییس کل بانک مرکزی یک ماه فرصت در رابطه با تصمیم گیری مناسب خواستار شده است.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده برای این سه سال جریمه در نظر گرفته نشود و فرجه به وام گیرندگان داده شود و اگر بانک شرایط را مناسب دید تسهیلات جدیدی به این افراد اعطا کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرایط فعلی به دنبال آن هستیم که دستور اداری ممنوع المعامله بودن آن ها را باطل کنیم.

نعمت زاده ادامه داد: خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی. سی در اولویت ۱۰ قرار نداشتند که در پنج ماهه نخست سال ۱۷۰۰ خودرو به کشور وارد شده اند و خودروهایی که بیش از ۲۵۰۰ سی. سی حجم موتور آن ها بود، در اولویت ۱۰ قرار گرفتند و آن ها با آزادی اولویت ۱۰ با پرداخت تعرفه ۱۴۰ درصدی به کشور وارد می شوند.

وی در پایان در رابطه با طرح شبنم و ایران کد گفت: این دو طرح در حال حاضر تنها برای گروه ۱۰ در حال اجرا است و اولویت های دیگر به دلیل سرعت بخشی به واردات از این طرح خارج شده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات