یک کارشناس صنعت طیور معتقد است که حذف ارز مرجع و جایگزینی آن با ارز مبادله ای برای واردات نهاده ها، سبب افزایش حدود دو برابری قیمت نهاده های مورد نیاز در تولید مرغ می شود و این اتفاق سبب افزایش قیمت مرغ خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر" محمد امین مروتی" با اشاره به اقدام اخیر دولت مبنی بر جایگزینی ارز مبادله ای بجای ارز مرجع، گفت: این اقدام سبب افزایش قیمت نهاده های مورد نیاز در تولید مرغ خواهد شد.

به گفته مسوول فنی شرکت طیور بهاران کرمانشاه، از آنجایی که ۷۰ درصد هزینه های یک مرغداری هزینه های مربوط به جیره غذایی است، این اتفاق سبب افزایش قیمت مرغ خواهد شد و چه بسا قیمت مرغ به بالای ۷۰۰۰ تومان برسد.

وی افزود: ۷۰ درصد هزینه های تولید مرغ به جیره مربوط می شود و وقتی قیمت این نهاده ها ناگهان دو برابر شود، قطعا قیمت مرغ هم افزایش خواهد یافت.

او در ادامه گفت: حذف ارز مرجع علاوه بر افزایش قیمت نهاده ها به نوبه خود سبب آشفته شدن بازار می شود، چرا که تولیدکنندگان به علت کمبود ایجاد شده حاضرند هر نوع سویا و ذرت بی کیفیتی را با هر قیمتی بخرند که این اقدام سبب تولید محصول کم کیفیت خواهد شد.

به گفته وی این اقدام ممکن است در یک برهه کوتاه مدت سبب کم شدن جوجه ریزی واحدهای تولیدی نیز شود که البته به محض بالا رفتن قیمت مرغ تولیدکنندگان نیز ترغیب شده و نسبت به بالا بردن ظرفیت جوجه ریزی واحد های خود اقدام خواهند کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات