در حالی که رییس جمهور چند روز پیش از پرداخت تمام بدهی های کشاورزان خبر داده هنوز بخشی از این مطالبات باقی مانده که البته با توجه به وعده های وزیر جهاد کشاورزی برای پرداخت هرچه سریع تر و پیگیری این وزارتخانه، امید می رود این مطالبات به زودی تسویه شود.

به گزارش افکارنیوز ، یا وجود اظهارات حسن روحانی مبنی بر پرداخت بدهکاری های دولت به کشاورزان اما چایکاران، گندم کاران و دامداران هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده اند که با هماهنگی ها و اقدامات انجام شده امید است این وعده دولت عملی شود تا کشاورزان سال زراعی جاری که حدود یک ماه از آغاز آن می گذرد را بدون دغدغه سپری کنند و برای اولین بار در تاریخ کشاورزی کشور مطالبات کشاورزان تا پایان مهر پرداخت شود.

سال های گذشته کشاورزان سختی های زیادی متحمل شده اند و به قول وزیر جهاد کشاورزی آن ها جزو محروم ترین اقشار جامعه بوده اند و البته هستند اما روحانی از همان آغاز دوران تبلیغات و رقابت با دیگر رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری، وعده های بسیاری برای بهبود معیشت کشاورزان داد.

روحانی قبل از منتخب شدنش به عنوان رییس جمهور در یکی از سفرهای تبلیغاتی اش به رشت گفت: " دنیا برای کشاورزی مدرن راه حل پیدا کرده است اما برای احیا و حل مسئله چای گیلان هنوز راه حل پیدا نکرده ایم" یا در جایی دیگر تاکید کرده بود که" باید از کشاورزان حمایت شود" .

این شعارها از همان روزها امید را در دل کشاورزان زنده کرد که شاید دیگر مجبور نیستند برای دریافت مطالباتشان ماه ها و سال ها منتظر باشند یا محصول شان را ارزان تر از کاه و یونجه به دولت بفروشند تا نهایتا پولش به جیب کشاورزان خارجی رود.

البته پس از ۴۰ روز از استقرار دولت، روحانی و وزیر جهاد کشاورزی اش نشان دادند که این وعده ها عملی خواهد شد چراکه پس از سال ها این اولین باری بود که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی پیش از فصل تولید اعلام می شد و افزایش نسبتا مطلوبی هم داشت.

حجتی هم که از ابتدای صدارتش پرداخت مطالبات کشاورزان را وعده داد و اعلام کرد که با هماهنگی های انجام شده باقیمانده مطالبات چایکاران در اسرع وقت پرداخت می شود و گندمکاران نیز به زودی باقیمانده بهای محصولشان را دریافت می کنند" امید کشاورزان را برای پرداخت باقی مانده مطالباتشان بیشتر کرد.

اما در حال حاضر حدود ۳۰ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران باقی مانده و بخشی از مطالبات گندمکاران. از سوی دیگر دامداران در شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۳۹ تن شیر به کارخانه ها تحویل داده اند و بر این اساس باید ۴۵۴ هزار و ۴۴۷ تن غلوفه دیگر تحویل بگیرند اما هنوز این میزان علوفه در اختیار آنها قرار نگرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دامداران برای دریافت مطالباتشان با یکی از شرکت های وابسته به وزارت تجارت قرارداد بسته اند اما با توجه پیگیری های صورت گرفته، مقرر شده اگر شرکت های وابسته به دولت تعهداتی به دامداران داشتند به آن عمل کنند و وزیر تجارت نیز بر عمل به این تعهدات تاکید کرده است.

با توجه به اینکه هنوز مدت زیادی از فعالیت مسئولان دولت جدید نمی گذرد و وعده هایی که در بخش کشاورزی داده شده در زمان خود محقق شدند از جمله اعلام به موقع نرخ های خرید تضمینی و افزایش مناسب آنها، انتظار می رود دیگر وعده هایی که کشاورزان در انتظار آن هستند و در معیشت آنها و تامین امنیت غذایی کشور تاثیر بسزایی دارد نیز به زودی محقق شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات