نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: طرح شبکه بازرسی و نظارت مردمی (شبنم) در سال های اخیر نتوانسته است از قاچاق سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالا جلوگیری کند.

به گزارش افکارنیوز ، پدرام سلطانی اظهار داشت: هر طرحی برای مبارزه با قاچاق کالا، ارزشمند است اما باید به دستاوردهای کاربردی و عینی منتهی شود.

وی افزود: هزینه تأمین برچسب شبنم حدود ۱۰۰ تومان است و برای کالایی که هر عدد آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت دارد حدود ۳۰ درصد هزینه اضافی تحمیل می کند در حالی که با روش های بهتر و بدون تحمیل هزینه می توان با قاچاق کالا مقابله کرد.

سلطانی گفت: بر غم همه تلاش ها، در طرح شبنم دستاوردی دیده نشده است.

وی خواستار استفاده از تجارب جهانی شد و گفت: مردم با حمایت انجمن ها و تشکل های مردم نهاد باید در این زمینه فعالیت کنند و مردم خودشان پایشگر بازار باشند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین خواستار توسعه شبکه نوین توزیع شد و گفت: مشکل استاندارد در کالاهای عرضه شده در فروشگاه های زنجیره ای دیده نمی شود.

وی تصریح کرد: فقر اطلاعات کالایی و ناقص بودن نظارت بر توزیع کالاها و وجود فروشگاه های سنتی بیشتر سبب شده است علاوه بر وجود بازار برای کالاهای قاچاق و بی کیفیت، دولت هم از درآمدهای مالیاتی محروم شود.

سلطانی خواستار شکل گیری انجمن های دفاع از حقوق مصرف کنندگان شد و گفت: باید همه شهروندان در این زمینه تلاش کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات