" راهکارهای رفع موانع صادرات" شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید رضی میری و محسن جلال پور از فعالان بخش خصوصی در تولید و صادرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش افکارنیوز ، " راهکارهای رفع موانع صادرات" شب گذشته (۲۹ مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سید رضی میری و محسن جلال پور از فعالان بخش خصوصی در تولید و صادرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید رضی میری در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه مهمترین موانع و مشکلات صادرات کشور چیست، گفت: بخشی از مشکلات صادرات مربوط به تحریم های نا حق و نابه جایی است که به صورت یک طرفه علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و بخش دیگر مربوط به مشکلات ریشه ای است که در فرهنگ صادراتی کشور از گذشته وجود داشته است.

وی با اشاره به این که دولت در حال انجام اموری است تا شرایطی را به وجود آورد که تحریم ها برداشته شود، افزود: انشاءلله در آینده مسائل و مشکلات پیش روی صادرات را برخواهیم داشت.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به تحریم بانک های ایرانی از سوی دولت های خارجی اظهار داشت: برگرداندن ارز حاصل از صادرات یکی از مشکلات عمده فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید و صادرات است، زیرا به علت تحریم های بانکی این امکان برایشان وجود ندارند تا بتوانند به راحتی ارزی را که از طریق صادرات کسب کرده اند به کشور بازگردانند.

*بانک ها باید به تدریج از تحریم خارج شوند

میری با بیان این که باید به تدریج بانک ها از تحریم خارج شوند خاطر نشان ساخت: خروج بانک ها از تحریم سبب کمک به صادرات کشور می شود.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز در سال گذشته و تنزل ارزش ریال گفت: بخش عمده ای از تدابیری که دولت برای حمایت از بازار داخلی اندیشیده شده است با قانون پنج ساله توسعه و قوانین جاری کشور تطبیق پیدا نمی کند.

*کاهش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی

این تولید کننده بخش خصوصی با اشاره به افت روند صادرات کشور افزود: در شش ماه نخست سال جاری با کاهش ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در کشور مواجه بودیم.

میری با اشاره به این که در این مدت ۱۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور داشته ایم اظهار داشت: از این میزان ۵ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی ۳ میلیارد دلار به میعانات گازی و ۱۰ میلیارد دلار آن مرتبط با صادرات غیرنفتی کشور می شود.

این تولید کننده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا از روند اجرای مصوبات دولت در طی دو ماهه گذشته راضی هستید، گفت: اعضای هیئت دولت مخصوصا وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاون اول رئیس جمهور به فکر رفع موانع و مشکلات پیش روی صادرات هستند.

وی با اشاره به این که کارهای غیرقانونی صدمات جبران ناپذیری را به صادرات وارد کرده است خاطر نشان کرد: دفع وقت برای هر روز کشور هزینه در بردارد.

* معافیت مالیاتی صادرات نص صریح قانون است

میری با اشاره به این که معافیت مالیاتی صادرات نص صریح قانون است گفت: بسیاری از تولیدکنندگان دست از تولید کشیده اند و گوشه نشینی را اختیار کرده اند.

این تولید کننده بخش خصوصی در حوزه صادرات با بیان این که صادر کنندگان به دلیل عدم توانایی در بازگشت ارزشان به کشور دست از تولید کشیده اند افزود: باید اقداماتی صورت گیرد تا صادر کنندگان بتوانند ارز حاصل از صادراتشان را به کشور بازگردانند.

میری با بیان این که صادرکنندگان می توانند ارز خود را به بازار بیاورند، تصریح کرد: اگر بانک ها در مرحله اول از مشکلات تحریم بیرون بیایند در این صورت صادرکنندگان می توانند ارزهای حاصل از صادرات را از طریق بانک به داخل انتقال دهند و در بازار آزاد به فروش برسانند.

* کالاهای تولید شده داخلی توان رقابت با نرخ بین المللی را ندارند

این تولید کننده با اشاره به این که صادرکنندگان باید ارزشان را در اختیار دولت قرار دهند اظهار داشت: کالاهای تولید شده داخلی توان رقابت با نرخ بین المللی را ندارند.

میری با اشاره به این که عدم توانایی در رقابت منجر به انصراف صادرکنندگان از صادرات می شود گفت: صادرکنندگان بعد از ضرباتی که در کشور در اثر تحریم ها و مسائل اقتصادی خورده اند مصدوم و خسته شده اند و برای این که دوباره سرپا بایستند نیاز به حمایت دولت دارند.

این تولیدکننده با اشاره به این که دولت باید کمک کند تا چرخ تولید و صادرات در کشور بچرخد افزود: متاسفانه بسیاری از کارخانه ها در کشور در اثر تحریم فلج شده اند به گونه ای که برخی از مراکز صنعتی و تولیدی تا حدود ۳۰ درصد از ظرفیتشان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به این که بانک ها باید کمک کنند تا تولید کنندگان ورشکست نشوند اضافه کرد: بانک ها اقبالی برای کمک به تولیدکننده و صادرکننده نشان نمی دهند به طوری که اعتباراتی را در اختیارشان قرار نمی دهند.

* بانک ها باید به وظیفه خود در قبال تولید و صادرات عمل کنند

میری افزود: بانک ها باید به وظیفه خود در قبال تولید و صادرات کمک کنند.

در ادامه محسن جلال پور در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی براینکه چه مسائل و مشکلاتی در سطح ملی و در حوزه صادرات وجود دارد تصریح کرد: در روز ملی صادرات اقتصاد کشورمان را مورد محک قرار می دهیم به طوری که نبض اقتصادمان را می گیریم و وضعیت اقتصادی کشورمان را مورد سنجش قرار می دهیم.

وی با اشاره به این که صادرات ویترین اقتصادی کشور است خاطر نشان ساخت: در طی یکی دو سال گذشته به دلیل فشارهای بین المللی که به صورت نابه جا علیه جمهوری اسلامی ایران روا شده فشار جدی به بخش خصوصی وارد شده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این که باید تمهیداتی برای عبور از مشکلات و حل موانع برای صادرکنندگان در نظر بگیریم ادامه داد: متاسفانه در بعضی مواقع تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی در مجموعه کشور اتخاذ شده که بعضا هم منتفی شده است.

جلال پور یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان را مالیات دانست و گفت: صادرکنندگان نیازمند تسهیلات برای تامین کالاهایشان هستند این در حالی است که در شرایط کنونی بانک ها شرایطی برای اعطای تسهیلات ندارند.

* گرانی حمل و نقل مشکل دیگر صادرات

این فعال بخش خصوصی با اشاره به وجود مشکلاتی در حوزه حمل و نقل افزود: حمل و نقل به طور کلی برای صادرات گران شده است.

جلال پور با اشاره به رقابت ایران با همه کشورهای دنیا در حوزه صادرات تصریح کرد: برای حمل کالاهای صادراتی در حوزه حمل و نقل با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این که در سال های گذشته نگاه بلند مدت و جدی نسبت به صادرات نشده است بیان کرد: روزگاری ما یکی از صادرکنندگان عمده پنبه کشور بودیم اما امروز نه تنها صادرکننده نیستیم بلکه وارد کننده این محصول به حساب می آییم.

وی با اشاره به این که باید دید چه مزیت رقابتی برای محصول وجود دارد گفت: در گذشته برای بسیاری از محصولات کشاورزی و یا محصولات صنعتی مان بازار خوبی را داشتیم ولی امروزه باید به فکر باشیم که چه محصول صادراتی می تواند توان رقابتی را برای کشور ایجاد کند.

* باید نگاه بلند مدت نسبت به صادرات داشته باشیم

جلال پور خاطر نشان کرد: باید نگاه بلندمدت نسبت به صادرات داشته باشیم.

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مصوبات دولت در حوزه صادرات چیست افزود: عمده مصوبات دولت در حوزه تولید است به طوری که دولت موانع تولید را از سر راه بردارد تا به صادرات دست یابیم.

*در دولت یازدهم فضای بین المللی برای بخش خصوصی باز شد

وی گفت: در بخش صادرات اتفاقات بسیار خوبی در دولت یازدهم رخ داده به طوری که باید قدر این دولت را بدانیم زیرا فضای بین المللی را برای کشور باز کرده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به این که طی دو ماه گذشته دیپلماسی نوین ایران فضای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی باز کرده است افزود: پیش از این برای انعقاد قرارداد در بازارهای جهانی با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم.

جلال پور با بیان این که خوشبختانه امروزه از کالاهای ما برای حضور در بازارهای جهانی استقبال می شود خاطر نشان ساخت: امروزه دیدی که نسبت به جمهوری اسلامی ایران در دنیا وجود دارد نسبت به دو ماه قبل متفاوت شده است.

وی با اشاره به دولت در زمینه های داخلی بسیاری از مشکلات موجود را حل کرده است تصریح کرد: دولت باید بحث مالیات بر صادرات را به صورت جدی مرتفع کند.

*حذف معافیت مالی و تعهدات ارزی صادرکنندگان تا پایان هفته آینده

این تولید کننده با اشاره به این که ان شالله تا پایان هفته آینده حذف مالیات مالی و تعهدات ارزی صادرکنندگان مرتفع خواهد شد گفت: با حل این دو مشکل اساسی بسیاری از مسائل می تواند به راحتی حل شود.

وی با اشاره به این که سازمان توسعه صادرات باید بازارهای صادراتی را مورد ارزیابی قرار دهد افزود: باید تولید بعضی از محصولات را افزایش دهیم و موانع موجود را از سر راه برداریم.

جلال پور با اشاره به این که باید بتوانیم برای محصولاتمان در آینده بازار خوبی فراهم سازیم ادامه داد: باید نگاه بلند مدتی را نسبت به صادرات در نظر داشته باشیم.

* استراتژی مدون دولت لازمه صادرات است

این تولیدکننده با اشاره به این که صادرات ویترین اقتصاد کشور است افزود: علی رغم نگاه بلند مدت به صادرات باید نگاه کوتاه مدت هم نیز داشته باشیم.

وی اظهار داشت: استراتژی مدون و برنامه ریزی حداقل ۴ ساله دولت لازمه صادرات است، بنابراین باید به گونه ای عمل کنیم که صادرات غیرنفتی مان نسبت به سال های قبل افزایش یابد.

وی در پایان با اشاره به این که امروزه بعضی محصولات ما دیگر جای صادرات ندارد گفت: نگاه سازمان توسعه تجارت باید به ظرفیت ها، توانمندی ها و امکانات در کشور به گونه ای باشد که چراغ راهنما برای تولید به حساب آید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات