در پی کاهش تولید سیب زمینی و روند افزایشی قیمت آن، همواره مسئولان وزارت کشاورزی بر ممنوعیت صادرات این محصول تاکید کردند و وعده دادند در صورت متوقف شدن صادرات، سیب زمینی ارزان می شود. حالا با وضع عوارض ۱۲۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی باید دید این وعده محقق می شود؟

به گزارش افکارنیوز ، سیب زمینی که امسال در مزارع تولید و بازار مصرف خبرساز شده بود، به گفته کشاورزان تولید و برداشتش یک میلیون تن کمتر از میزان مصرف شده است چراکه بیش از ۸۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.

این اظهارات نگران کننده در حالی مطرح می شد که همواره مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکید می کردند آمارهای ارائه شده در این زمینه کارشناسی و دقیق نیست چراکه میزان تولید سیب زمینی در سال جاری به بیش از ۴.۵ میلیون تن - به اندازه مصرف جامعه - خواهد رسید و در اوج فصل برداشت، قیمتش نیز کاهش می یابد اما اوج برداشت هم رسید و وعده های روزشمار مسئولان مبنی بر کاهش قیمت این محصول محقق نشد و قیمت سیب زمینی همچنان روند صعودی خود را ادامه داد و قیمت این محصول در بازار مصرف از کیلویی ۲۰۰۰ تومان کاهش نیافت.

تا اینکه روز گذشته مسئولان وزارت تجارت با اعلام وضع عواض ۱۲۰ درصدی برای صادرات سیب زمینی، مهر تاییدی بر کمبود سیب زمینی و بالا بودن قیمت آن زدند تا با این اقدام، شاید بازار مصرف داخل متعادل شود چراکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات