راه جدید جذب مشتری توسط بنگاه های املاک:

از سکه افتادن بازار خرید و فروش مسکن باعث شده تا عده ای از مشاوران املاک به تبلیغات پناه آورند تا بلکه بازار خرید و فروش ها گرمتر شود.

گروه اقتصادی: چند وقتی است که قیمت ها در بازار مسکن خریداران و فرشوندگان ملک را حسابی سردرگم کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، از یک سو خریدارانی که در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها نشسته اند و در سوی دیگر فروشندگانی که از ترس کاهش بیشتر قیمت ها تمایل دارند ملک خود را هر چه سریعتر به فروش برسانند، رکود عجیبی را در بازار مسکن رقم زده اند. از سکه افتادن بازار خرید و فروش مسکن باعث شده تا عده ای از مشاوران املاک به تبلیغات پناه آورند تا بلکه بازار خرید و فروش ها گرمتر شود. در یکی از این تبلیغات ادعا شده است که «ملک شما را در ۵روز به فروش می رسانیم» . !

شگرد دلالان چه قدر جواب می دهد؟
با کانتر این آگهی تماس می گیریم. او می گوید اینکه ما بتوانیم ملک شما را در ۵ روز به فروش برسانیم باید شروطی رعایت شود. یکی از این شروط این است که شما فروشنده واقعی باشید. این مشاور املاک می گوید اگر شما بخواهید در قیمتی بالاتر از قیمت منطقه برای ملک خود قیمت تعیین کنید، قطعا با وضعیت موجود تا ۵سال دیگر نیز نخواهید توانست ملک خود را بفروشید، چه برسد به ۵ روز! وی البته تاکید می کند که شما به عنوان فروشنده ملک نباید عجله داشته باشید.

از او قیمت های منطقه را سوال می کنیم. وی در جواب می گوید در حال حاضر قیمت هر متر مربع آپارتمان در این منطقه، متری ۶میلیون تومان است، این در حالیست که تا یک ماه پیش قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز ۷میلیون تومان بود و قیمت ها روز به روز ارزان تر می شود. او می گوید در صورتیکه قیمت آپارتمان خود را متری ۵.۵ میلیون تومان تعیین کنید در اسرع وقت می تواند آن را به فروش برساند.

با یکی دیگر از مشاوران املاک همان منطقه تماس می گیریم و مشخصات آپارتمان را می دهم. از او در مورد وضعیت بازارمی پرسم و اینکه آیا او قادر است آپارتمان را در عرض چند روز به فروش برساند یا خیر؟ این مشاور املاک می گوید: «در حال حاضر بازار مسکن، بازاری نیست که بتوان روز برای آن مشخص کرد. در حال حاضر از هر ۱۰نفری که به ما مراجعه می کنند، ۹ نفر متقاضی اجاره هستند و تنها ۱نفر متقاضی خرید است. »

او تاکید می کند که تنها در صورتی ملک در اسرع وقت به فروش می رود که قیمت ها پایین تر از قیمت منطقه تعیین شود. باز هم در این صورت نیز نمی توان مشخص کرد که در طی یک هفته یا کمتر ملک فروخته شود؛ چرا که در حال حاضر تعداد خریداران و متقاضیان ملک و آپارتمان به شدت کم شده است.

از این مشاور ملک در مورد وعده همکارش مبنی بر فروش ملک در عرض ۵ روز می پرسیم. او می گوید: «این ها تنها برای جذب مشتری شعار می دهند. با وضعیت رکودی بازار مسکن نمی توان چنین وعده هایی را به مشتریان داد. »

این مشاور املاک به مشتریان و فروشندگان مسکن توصیه می کند به این تبلیغات اعتماد نکنند و این موارد تنها جنبه تبلیغاتی دارند.

کاهش قیمت ها ادامه دارد
براساس گزارش وزارت مسکن و شهرسازی، قیمت مسکن در ۹ ماهه سال ۸۷ بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این گزارش که بر اساس مقایسه متوسط قیمت یک متر مربع زمین، مسکن و اجاره بها در مناطق مختلف شهر تهران به دست آمده نشان می دهد آهنگ کاهش قیمت مسکن در ۹ ماهه سال ۱۳۸۷ با سرعت زیادی همراه بوده است.

گفتنی است طی چند دهه گذشته همواره پس از رخ دادن شوک قیمتی در بازار مسکن، قیمت این کالا یا ثابت می ماند یا مقدار ناچیزی کاهش می یافت اما بعد از شوک قیمتی سال های ۸۶-۸۵ قیمت مسکن به طرز چشمگیری کاهش یافت.

برخلاف انتظار هر سال از فصل پر رونق معاملات مسکن، تابستان امسال با کمترین نوسان نسبت به مدت مشابه سال های گذشته خود پایان یافت و به زعم مشاوران املاک کمتر کسی نسبت به معامله اقدام کرد و تنها پول لازم های بازار معاملاتی انجام دادند و مابقی منتظر تصمیمات جدید بازار مسکن شدند.

حال متقاضیان مسکن در انتظار اتفاقات جدید در بازار هستند اما آنچه از وضعیت آینده بازار مسکن شنیده می شود، ادامه روند کاهشی قیمت ها و بهبود خرید و فروش در پاییز و اوایل زمستان است.

برخلاف پاییز سال گذشته که بازار مسکن با نوسان شدید قیمتی آغاز شد، پاییز امسال به نظر آرام می رسد و انتظار می رود قیمت ها همچنان سیر نزولی داشته باشند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات