علی رغم پیشرفت های چشمگیر کشور در حوزه های مختلف مانند هوا فضا، صنعت خودروسازی ایران هنوز به اهداف خود نرسیده است.

به گزارش افکارنیوز ، هم اکنون بیش از چهار دهه از آغاز تولید خودرو در ایران می گذرد اما هنوز مصرف کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیستند.

این در حالی است که در دهه های اخیر کشور در حوزه های مختلف به ویژه صنایع هوا فضا پیشرفت زیادی داشته و توقع مصرف کنندگان ارتقاء کیفیت تولیدات صنعت خودروسازی کشور همگام با این صنایع بوده است.

در این میان کارشناسان معتقدند که دو موضوع" انحصاری بودن بازار خودرو" در کنار" عدم انجام سرمایه گذاری برای توسعه محصول" ، از جمله دلایل اصلی نرسیدن صنعت خودروسازی ایران به جایگاه" خودروساز شدن" است.

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در این باره می گوید: متاسفانه در صنعت خودروی ایران به ویژه در یک دهه اخیر سرمایه گذاری ها تنها در حوزه افزایش تولید و نه توسعه محصول بوده است.

وی ادامه می دهد: این در حالی است که باید قسمتی از سرمایه گذاری هایی که برای ایجاد سایت های جدید تولید خودرو صورت گرفت، صرف تحقیق و توسعه برای تولید خودروهای جدید می شد.

آزادی با بیان این که گرایش مدیران ارشد شرکت های خودروسازی به سمت سرمایه گذاری برای توسعه محصول نبود، معتقد است: به طور مشخص دو خودروساز بزرگ کشور در پنج ساله اخیر سرمایه گذاری در زمینه پلت فرم و توسعه محصول نداشتند و فقط به سرمایه گذاری برای افزایش تولید محصولات قدیمی پرداختند.

وی ادامه می دهد: خودروسازان به عنوان یک بنگاه تنها به دنبال سودآوری بوده و هدفشان کسب سود بیشتر برای توزیع سود بالا در مجامع سالانه بود به همین دلیل از سرمایه گذاری برای تولید محصولات جدید غافل شدند.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه می کند: همچنین انحصاری بودن بازار خودرو و بالا بودن قیمت خودروهای وارداتی موجب شده برخی خودروهای داخلی علی رغم کیفیت و تکنولوژی پایین، همچنان خریدار داشته باشند.

وی با بیان این که محصولات داخلی در مقایسه با خودروهای وارداتی از قیمت و همچنین کیفیت پایین تری برخوردارند، خاطرنشان می کند: این موضوع موجب شده بخش اعظم جامعه نیازهای خود را از طریق خودروهای داخلی تامین کند که همین امر انگیزه خودروسازان برای سرمایه گذاری برای توسعه محصول و تولید محصولات جدید را از بین برده است.

آزادی ادامه می دهد: در دو سال اخیر نیز مشکلات داخلی و خارجی متعدد ایجاد شده در صنعت خودرو و قطعه موجب شد تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافته و با کاهش نقدینگی، خودروسازان اصولا منبعی برای سرمایه گذاری جدید نداشته باشند.

وی خاطرنشان می کند: البته شرایط فعلی گذرا بوده و وضعیت شرکت های خودروسازی باز هم بهبود خواهد یافت. بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید بر استراتژی صنایع خودروسازی نظارت و آن ها را به سمت توسعه محصول و تولید خودروهای جدید سوق دهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات