معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو شدنی نیست، تاکید کرد: امیدواریم از کاهش مستمر تولید خودرو جلوگیری کرده و با افزایش ۴۰ درصدی تولید به سطح تولید سابق خودروسازان بازگردیم.

به گزارش افکارنیوز ، محسن صالحی نیا شب گذشته در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو را در هیچ یک از اظهار نظرات مسئولین به جز وزیر صنعت، معدن مشاهده نکرده ام.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر مردم انتظار داشتند قیمت خودرو کاهش یابد، افزود: در رابطه با تعیین قیمت خودرو فرمول مشخصی از سوی شورای رقابت مشخص شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد خودروهای ما پرتیراژ است، اظهار داشت: این خودروهای پرتیراژ ارزبری پایینی دارند.

صالحی نیا با تاکید براینکه بسیاری از خودروهای پرتیراژ افزایش قیمت معناداری نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: قیمت های تعیین شده توسط شورای رقابت برای خودروها براساس همان فرمول مورد نظر است و باید گفت قیمت خودروهای پرتیراژ کماکان همان قیمت های قبلی است، بنابراین افزایش قیمت مشمول خودروهای پرتیراژ نمی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه افزایش تیراژ خودرو را در شش ماهه دوم سال نسبت به شش ماهه اول سال مشاهده خواهیم کرد، گفت: افزایش هزینه ها را جبران خواهیم کرد با این حال ممکن است افزایش قیمت به صورت محدود و مختصر در مدل هایی که دارای تیراژ پایینی هستند، صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: شورای سیاست گذاری قیمت خودرو از سالیان گذشته در وزارت صنایع و معادن قبلی شکل گرفته بود و خوشبختانه در دولت جدید با حضور مهندس نعمت زاده جلساتی به صورت مستمر و به صورت دو هفته یک بار برگزار می شود به گونه ای از زمان حضور وی شاهد برگزاری مستمر و ممتدی در این جلسات هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در این جلسات ابلاغیه ای به خودروسازان داده شد که براساس آن باید حداقل ۹۰۰ هزار دستگاه بسازیم هر چند تولید شش ماهه اول سال جاری گویای این مطلب است که رسیدن به این مهم مشکل خواهد بود.

صالحی نیا با بیان اینکه با همت خودروسازان تلاش خواهیم کرد تا در این تیراژ بتوانیم تولیدات خود را عرضه کنیم، ادامه داد: در جلسات شورای عالی سیاست گذاری خودرو محدودیت هایی در رابطه با بروکراسی حاکم بر خودروسازان وجود دارد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سنوات قبل کاهش تولید داشته ایم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم این کاهش تولید را جبران کنیم، ادامه داد: ان شاءالله در سال آتی برای افزایش تولید خودرو در کشور اقدامات لازم را صورت خواهیم داد.

صالحی نیا با بیان اینکه قیمت های فعلی همان قیمت های مورد نظر خودروسازان است، اظهار داشت: انتظار کاهش قیمت خودرو نسبت به قیمت فعلی کارخانجات شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه امروزه خودروسازان قیمت های خود را براساس فرمول های تعیین شده در شورای رقابت تعیین می کنند، اضافه کرد: فرمول نرخ خودرو براساس نرخ ارز مبادلاتی تعیین شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه خودروسازان براساس شرایط بازار نسبت به تولید و عرضه اقدام می کنند، افزود: در سال جاری قیمت های تعیین شده براساس فرمول مورد نظر در حاشیه زیان قرار ندارد و اگر هم قرار بگیرد بسیار پایین است.

صالحی نیا با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو منطقی به نظر نمی رسد، گفت: محدودیت های موجود ممکن است هزینه هایی را برای ما تحمیل کند به طوری که این محدودیت ها در صنعت خودروسازی ممکن است در یک جایی تا ۳۰ یا ۴۰ درصد باشد، بنابراین هزینه های ما برای تامین برخی از قطعات بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم خط تولید را متوقف کنیم، ادامه داد: کاهش قیمت خودرو شدنی نیست چرا که خودروسازان از نظر تامین منابع با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

صالحی نیا با اشاره به اینکه امسال باید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود، افزود: اگر این تیراژ به ۷۰۰ هزار دستگاه برسد باعث افزایش هزینه ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه قیمت فروش خودرو در کارخانه ثابت است، افزود: اگر هزینه تیراژ تولید مثلا ۳۰ درصد افت کند یقینا این امر در هزینه های بالاسری تولید اثر خواهد گذاشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه مسائل مرتبط با خودروسازان باید به صورت ریشه ای اصلاح شود، اضافه کرد: باید در جهت کمک به تولید ملی و قطع کردن اتکا به ارز پیش برویم زیرا این امر سبب ثبات در قیمت ارز خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروزه در سطح جامعه محصولات زیادی وجود دارد که مورد مصرف قرار می گیرد به طوری که افزایش نسبی قیمت محصولات دیگر خیلی بالاتر از افزایش قیمت نسبی خودرو است.

وی با اشاره به اینکه خودرو در سبد مصرفی خانواده ها از ارزش نسبتا بالایی برخوردار است، افزود: مردم افزایش قیمت را در حوزه خودرو بیشتر احساس می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات