معاون اول رئیس جمهور گفت: نخبگان جامعه با تدبیرسازی خود به دولت در این بخش کمک کنند تا کشور از این وضعیت خارج شود زیرا دولت به دنبال نخبه سازی نیست و به دنبال نخبه پروری است.

به گزارش افکارنیوز ، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در افتتاحیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل که صبح امروز در مصلای امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که اقتصاد کشور و بخش های مختلف را تحت تاثر قرار داده، اتکای بیش از حد اقتصاد به نفت است.

وی افزود: کم شدن تکیه اقتصاد کشور به نفت از جمله سیاست های اساسی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده اند و در برنامه های ۵ ساله بعد از جنگ به آن تاکید شده است.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از راه های خارج شدن از این وضعیت و کاهش درآمدهای نفتی حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است و به طور قطع از این طریق می توان از وضعیت موجود فاصله گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه قطعا در حال حاضر کشور از نظر اقتصادی در شرایط خوبی نیست، گفت: این حرفی است که همه کسانی که نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور نیز دارند آن را بیان می کنند.

وی با اشاره به دلایل این موضوع اضافه کرد: اینکه چرا چنین شرایطی پیش روی کشور است، دلایل مختلفی دارد که بخشی از آن به دلیل تحریم های ظالمانه ای است که علیه کشور ایران اعمال شده و ما را از برخی امکانات و تجهیزات دور نگه داشته است.

معاون اول رئیس جمهور سیاست های غیرعملی، غیرکارشناسانه و شتاب زده را از دیگر دلایل این وضعیت اعلام کرد و گفت: باید با سیاست های درست و مناسب، رشد اقتصادی، نرخ تورم، وضعیت بیکاری و سرمایه گذاری را در حد مطلوب و مناسبی قرار داد.

جهانگیری به آمار و ارقام سال ۹۱ اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام سال ۹۱ وضعیت نگران کننده ای را نشان می دهد و به خصوص در حوزه اشتغال طبق آماری که مرکز آمار اعلام کرده در برخی از شاخصه های بیکاری مانند نسبت بیکاری سن جوان بین ۱۵ تا ۲۴ سال که متوسط بیکاری آن در کل دنیا عدد ۲ است و کشور ما از مرز این عدد عبور کرده است.

وی ادامه داد: این وضعیت کشور دولت را به این امر وا می دارد که راهکارهای مناسبی را برای خارج شدن از این وضعیت در نظر بگیرد که یکی دیپلماسی خارجی و تعامل با دنیاست، فکر می کنیم در چارچوب هایی که مقام معظم رهبری تائید و تاکید کرده اند که بر اساس حکمت، مصلحت و عزت به پیش برویم و تحریم های ظالمانه ای را که به کشور تحمیل می شود را از بین برد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امیدواریم گروهی که در این بخش مسئولیت را پذیرفته، با قدرت و قابلیت این مسیر را به پیش ببرند و ما در این زمینه خیلی دغدغه نداریم. هر چند که عده ای نمی خواهند کشور از این وضعیت خارج شود و در این فضا نیز جای سخن گفتن درباره اینکه چه گروهی در داخل و خارج نمی خواهد کشور از این وضعیت خارج شود نیست.

جهانگیری سیاست های اقتصادی دولت را راهکار دوم در این زمینه اعلام کرد و گفت: سیاست های اقتصادی باید متکی به علم و سیاست های علمی باشد. سیاست های شتاب زده ممکن است برخی از مسئولان را چند روزی به محدودیت برساند اما آثار مخرب آن سال های سال گریبان مردم را می گیرد، لذا این دولت در نظر دارد تا جای ممکن سیاست های مناسب و علمی را در زمینه ایجاد اشتغال به کار گیرد تا رفاه نسبی مردم منجر شود.

وی اضافه کرد: دولت با پشتیبانی ملت و به خصوص نخبگان تلاش می کند شرایط اقتصادی کشور را به وضعیت مطلوب برساند تا جایی که مردم دیگر خیلی درباره مسائل اقتصادی دغدغه نداشته باشند. امیدواریم در مرحله اول با بازگرداندن ثبات به اقتصاد، اقتصاد را از حالت شوک زدگی خارج کنیم.

معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: باید وضعیت را به جایی رساند که مردم به نظرات مسئولان اقتصادی و سازما ن های اقتصادی کشور اعتماد کنند و این گونه نباشد که وقتی مسئول یا سازمانی از کاهش تورم قیمت سخن می گوید، مردم نگران افزایش محصولات باشند.

جهانگیری افزود: در مرحله بعد باید شاخص های منفی را متوقف و به سمت مثبت حرکت داد، به طوری که در شهریورماه میزان تورم از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و اگر بتوانیم در همین نقطه آن را متوقف کنیم قطعا گام های بعدی را بهتر می توانیم برداریم.

وی افزود: در گام بعد می توان فضایی را ایجاد کرد که زمینه توسعه علم و فناوری در کشور ایجاد شود و ایران از این نظر در وضعیت مطلوبی قرار گیرد و چرخه کامل تبدیل ایده به کالای قابل عرضه به بازار برقرار شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید شرکت های دانش بنیان به خصوص در مسائل مورد نیاز کشور در دستور کار قرار گیرند و این گونه نیست که این شرکت ها الزاما خود باید سرمایه گذار باشند زیرا در دنیا شرکت هایی وجود دارند که وظیفه آنها معرفی ایده به سرمایه گذاران به منظور انبوه سازی آن محصول و ایده است که این امر در کشور ما نیز شدنی است.

جهانگیری با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند جایگاه ایران را در نظام جهانی ارتقا دهند، گفت: این شرکت ها می توانند اشتغال مورد نیاز نسل تحصیل کرده را تامین کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت همواره به استفاده از نظر نخبگان در تمام سطوح کشور تاکید دارد، ادامه داد: دولت با حمایت از نخبگان معتقد است که می تواند گشایشی در کارها و مسائل کشور ایجاد کند و در این مسیر شرکت های دانش بنیان نقش مهمی را دارند.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در این مقطع در نظر دارد به کمک نخبگان امید را به جامعه بازگرداند. نخبگان جامعه با تدبیرسازی خود به دولت در این بخش کمک کنند تا کشور از این وضعیت خارج شود زیرا دولت به دنبال نخبه سازی نیست و به دنبال نخبه پروری است و وظیفه خود می داند از نخبگان و برگزیدگان حمایت کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات