تایید و تکذیبیه های دولتی ؛ مردم را نسبت به دولت بدبین و نا امید می کند آنهم دولتی که نامش تدبیر و امید است.

طبق گفته تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید ؛ دیدگاه های اقتصادی حسن روحانی در بلند مدت توسعه اقتصادی و در کوتاه مدت افزایش قدرت خرید خانوارها، رشد تولید ملی، افزایش کافی سرمایه گذاری و بهتر شدن فضای کسب وکار می باشد. حسن روحانی معتقد است در کوتاه مدت، بهتر شدن وضع اقتصادی مردم باید با افزایش قدرت خرید خانوارها و کم شدن فاصله درآمدی دهک های بالا و پایین محقق شود. وی کسب این اهداف را در گرو تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت ملی می داند. حسن روحانی بر این باور است که اگر ثروت ملی تولید نشود، باید فقر توزیع شود.

حسن روحانی در شعارهای انتخاباتی خود گفت ؛ ظرف ۱۰۰ روز اول دولت حتی کوتاه تر از آن اقدامات فوری اقتصادی انجام خواهیم داد و در دومین روز از هفته دولت کارگروهی تشکیل تا ظرف ۱۵ روز موانع و مشکلات اقتصادی را بررسی و راه کارهای آن را مشخص کنیم. با نگاهی کوتاه و گذرا به اظهار نظر مقامات اقتصادی دولت تدبیر و امید درباره مسائل اقتصادی و معیشتی مردم در ابتدای امر میتوان به این نتیجه رسید که مسائل اقتصادی به خوبی پیش میرود و مردم هیچگونه نگرانی حداقل بعد از ۱۰۰ روز ابتدای دولت نسبت به معیشت خودشان ندارند.

حدود ۳ماه از ابتدای کار دولت گذشته اما هنوز آن قول و قرارها اجرایی نشده ؛ نه تنها وضعیت معیشتی مردم بهبود نیافته بلکه دلشوره ی حاصل از تایید و تکذیبه های دولتی وجودشان را فرا گرفته است. از طرح مسکن مهر و عدم پیگیری آن توسط دولت جدید گرفته تا شایعه افزایش قیمت خودرو و کالاهای اساسی و لبنی و همچنین تاکید بر خالی بودن خزانه دولت توسط رئیس جمهور.

افزایش قیمت در ابتدای کار دولت تدبیر و امید

افزایش ها در مرداد ماه سال جاری و در ابتدای کار دولت تدبیر و امید خودش را نشان داد، این افزایشها بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه های پوشاک آماده معادل ۴/۱درصد و انواع کفش ۳/۳ درصد بوده است. همچنین در این ماه شاخص بهای گروه های پارچه برای تهیه پوشاک معادل ۹/۱ درصد و اجرت دوخت و شست وشوی لباس معادل ۶/۱ درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۵/۶۲ درصد افزایش داشته است.

در مرداد ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵/۱ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره بهای مسکن غیرشخصی هر یک معادل ۶/۱ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی۸/۱ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها ۶/۲۱ درصد افزایش داشته است.

شایعه افزایش ۳۰درصدی قیمت خودرو

در چند وقت گذشته شایعه ای مبنی بر افزایش قیمت خودرو در رسانه ها پیچید و نگرانی را در دل مردم انداخت. هاشم یکه زارع، مدیر عامل ایران خودرو در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا قیمت خودرو را ثابت نگه داریم اما اگر افزایش قیمت هم صورت بگیرد، بسیار جزیی خواهد بود و خودروهای ۲۰۶ و ال ۹۰ ممکن است مشمول افزایش ۳ الی ۴ درصدی قیمت شوند.

با این اظهارات صریحا افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو تکذیب شد، اما وزیر صنعت و تجارت در شبکه اول سیما افزایش قیمت خودرو را تایید کرد.

لغو طرح مسکن مهر و اظهارات مسئولین

عباس آخوندی در خصوص ناقص بودن طرح مسکن مهر و لزوم توقف این طرح در آینده و جایگزینی طرح جدید گفت: اگر وضعیت برنامه ریزی شهری و معماری در کشور راضی کننده بود چنین پیشنهادی را مطرح نمی کردم بنابراین معتقدم که این وضعیت راضی کننده نیست و باید به سمت توسعه محلی براساس مشارکت حداکثر نهادهای محلی و شهروندان در توسعه محله ها پیش برویم.

طرح جدید آخوندی معماری و سبک جدیدی از ساخت و ساز را ایجاد میکند و طرح موفق مسکن مهر متوقف خواهد شد، این طرح جنجالی باعث شد تا آخوندی روانه مجلس شود و به کمیسیون تخصصی پاسخ دهد. اما آخوندی این خبر را تکذیب کرد و گفت که دولت به قراردادها و تعهدات خودش در زمینه مسکن مهر پایبند است.

خزانه خالی یا خزانه پر

مردان دولت گذشته در حالی از «پر بودن» خزانه دولت سخن می گویند که هم رئیس جمهور و هم وزیر اقتصاد با آمار و ارقام بر «خالی بودن» آن تاکید می کنند. اظهارات پینگ پونگی بر سر موجودی خزانه دولت اما از اظهارات رییس دولت آغاز شد. آنجا که روحانی در سخنرانی در جمع دانشجویان در دانشگاه تهران، از خزانه خالی کشور خبر داد. سخنان رییس جمهور پیش از مذاکرات هسته ای ژنو گرچه با واکنش هایی از سوی برخی اصولگرایان روبرو شد و آن را نقد و بهانه ای به دست بیگانگان دانستند اما کلید رویارویی را گویی رییس دولت دهم زد. چه آنکه به فاصله کوتاهی بعد از آنکه محمود احمدی نژاد گفت به زودی مسئولان اقتصادی دولتش به اظهارات دولتی های فعلی درباره موجودی خزانه کشور پاسخ خواهند، مردان اقتصادی دولت دهم یکی بعد از دیگری وارد گود شدند و بیرق دفاع از عملکرد اقتصادی دولت متبوعشان را بلند کردند.

در این میانه اما اختلاف نظرها درباره میزان ذخایر ارزی کشور بین دولتمردان اقتصادی سابق و فعلی همچنان پابرجاست و شاید مردانی دیگر از جنس احمدی نژاد و روحانی وارد گود مجادله شوند. اما گفتنی ست که جنجالها و بحثهای اقتصادی میان دولتمردان نباید به مردم کشیده شود و نگرانی کاذب در دل مردم انداخت ؛ از دولتی مثل دولت امید چیزی جز امید و آرامش در بین مردم انتظاری نمیرود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات