سارقان در جزیره قشم دو سال است که خط لوله صادراتی میعانات گازی گورزین را شکاف می دهند، مرغوب ترین کاندنسیت موجود در جهان را به سرقت برده و به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قاچاق می کنند.

به گزارش افکارنیوز ، قاچاق مواد نفتی تا کنون منحصر به فرآورده های نفتی و در بعضی مقاطع خاص محصولات پتروشیمی بوده است، اما تا کنون قاچاق مواد خام نفتی مانند نفت خام، گاز، یا میعانات گازی به صورت عمده در کشور معمول نبوده است اما به نظر می رسد سرقت میعانات با ارزش گازی در جزیره قشم نقطه شروعی بر این قاچاق در کشور باشد.

سرقت میعانات گازی از خط لوله صادراتی انجام می شود. این خط لوله از گورزین به طول ۱۶ کیلومتر به اسکله صادراتی کشیده شده است. کاندنسیتی (میعانی) که در تأسیسات گورزین تولید و منتقل می شود یکی از مرغوب ترین انواع کاندنسیت در جهان محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، سرقت از این خط لوله ۲ سال است که آغاز شده است. اگرچه بعد از تلاش بسیار زیاد نیروهای کم شمار حفاظت از خطوط لوله، از حدود ۸ ماه پیش تا کنون این سرقت ها متوقف شده بود اما دوباره سارقان به جان این خط لوله ۱۶ کیلومتری افتاده اند.

پیش از آن به طور متوسط در هر ۱۵ روز یکبار خط لوله توسط سارقان سوراخ شده و ۱۰۰ بشکه میعانات از آن خارج می شد.

در حالی در هر بار سرقت بیش از ۱۰۰ بشکه کاندنسیت سرقت می شود که ارزش هر بشکه کاندنسیت یا میعانات گازی ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار است و با پالایش اندکی در پالایشگاه بندرعباس به بنزین سوپر تیدل می شود. بر این اساس ارزش میعانات سرقت شده ماهانه به ۱۵۰ هزار دلار بالغ می شود.

این میعانات با ارزش گازی به همراه بنزین و گازوئیل از طریق لنج هایی که در بعضی بنادر قشم پهلو می گیرند به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قاچاق می شود.

سارقان بعد از سرقت خط لوله را به حال خود رها می کنند و مقدار زیادی از میعانات به دلیل فشار بالای درون خط لوله از آن خارج شده و هدر می رود. به همین دلیل به جز میعانات به سرقت رفته، بخش زیادی از محتوای خط لوله بعد از سرقت و همچنین در جریان بازسازی خط لوله به هدر می رود.

این گزارش حاکی است عملیات پاره کردند خط لوله کاندنسیت با توجه به اشتعال پذیری شدید این محصول بسیار خطرناک است و سارقان آن را با مهارت خاصی انجام می دهند. سارقان با اره های آهن بر خط لوله را به آرامی و حوصله بسیار زیاد می برند و برای جلوگیری از ایجاد حرارت یا جرقه به طور مداوم روی آن آب می ریزند.

در عین حال برای حفاظت از این خط لوله ۱۶ کیلومتری تنها یک یا دو نیرو وجوددارد و علیرغم درخواست های زیاد، نیروی بیشتری به این امر اختصاص نیافته است.

علاوه بر آسیب هایی که نیروهای کم شمار حراست از خط لوله در مبارزه با این سرقت ها دیده اند، یکی از سارقان میعانات نیز به دلیل اشتغال پذیری بالای این مواد نفتی در آتش سوخته و جان داده است.

علیرغم آنکه بعضی از این سارقان شناسایی و دستگیر شده اند اما برخورد مناسبی با آنها انجام نشده و بعضی مسئولان جزیره قشم به جای برخورد با سارقان از نفتی ها می خواهند خط لوله را به زیرزمین انتقال دهند.

در حال حاضر ۱۰ نفر از این قاچاقچیان به دادگاه های قشم معرفی شده و با قید وثیقه آزاد شده اند اما خبری از برگزاری دادگاه آنها نیست.

رؤسای این باند عواید قابل توجه قاچاق را به دبی برده و به وسیله آن املاک و لنج و شناورهایی را در دبی خریداری کرده اند. رئیس این باند در بندر لاف مستقر است و گفته می شود باند وی بیش از ۱۰۰ نفر عضو دارد.

گزارش فارس حاکی است این قاچاقچیان از اسکله های اختصاصی بهره می برند و مواد نفتی از جمله میعانات گازی، گازوئیل یا بنزین را در مخازن تعبیه شده در لنج ها بارگیری کرده و به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قاچاق می کنند.

این میعانات گازی قبلا به صورت رسمی بارگیری و صادر می شد اما در حال حاضر به پالایشگاه بندرعباس منتقل می شود تا از آن بنزین سوپر تولید شود.

در دیگر نقاط مرزی از جمله سیستان و بلوچستان هم برای سرقت از خط لوله تلاش هایی انجام شده است اما با تلاش نیروهای حفاظت از خطوط لوله و مرزبانان ناکام مانده است.

این گزارش حاکی است، حفاظت از این مناطق لااقل به ۱۲ نفر نیروی تمام وقت دارد اما تاکنون حتی یک نفر هم به نیروهای محدود حفاظتی این منطقه اضافه نشده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات