افکار نیوز گزارش می دهد:

گرچه هدف از ساخت مسکن مهر تولید مسکن برای اقشار کم درآمد عنوان شده بود، اما این طرح با افزایش نقدینگی ها تنها تورم را برای کم درآمدها محسوس تر ساخت. از سوی دیگر شعاری که در کنار مسکن مهر عنوان می شد نوسازی بافت فرسوده بود.

گروه اقتصادی: طرح مسکن مهر به عنوان راهکاری برای خانه دار شدن اقشار کم درآمد در حالی در دولت نهم آغاز شد که به واسطه حمایت های مناسب در سطح مسئولان ارشد، تمامی امکانات کشور برای به بار نشستن آن بسیج شد. دولت وقت می خواست مردم را به هر قیمتی صاحب خانه کند حتی اگر به قیمت افزایش نقدینگی و تورم تمام شود.

به گزارش افکارنیوز ، اما اکنون کلید توقف طرح پرافتخار دولت مهرورز توسط دولت تدبیر و امید زده شده است. با زدن کلید استارت اجرای طرح مسکن مهر، از وزارت مسکن و شهرسازی تا سازمان های مرتبط بخش اعظمی از توان، امکانات و نیروی انسانی خود را به اجرای این طرح اختصاص دادند، و در نهایت امکان از این طرح حمایت صورت گرفت به طوری که کافی بود نام مسکن بر بالای نام پروژهای خودنمائی کند دیگر بدون هیچ نوع سؤال و جواب، مراحل صدور پروانه و… خارج از نوبت معمول انجام شود و هیج توجهی به اینکه مکان و… در این پروژه رعایت شده نمی شد.

اما درحالیکه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که مسکن مهر با شکست روبرو شده است، دولت پیشین با اقدامی نادرست دیگر نقدینگی این بخش را افزایش داد و آن هم افزایش اختصاص وام های پرداختی به این طرح بود و دولت تنها به نوعی شکست خود را از این طرح به گونه ای دیگر توجیه کرد.

البته طرح انبوه سازی مسکن تنها در ایران شکل نگرفته است بلکه در کشورهای اروپایی در نیمه های دهه ۶۰ میلادی در ایتالیا و فرانسه هم صورت پذیرفته است و بعد از مدت کوتاهی به شهر خواب نامیده شد و با توقف این طرح با شکست کامل روبرو شد.

ساخت شهرک هایی در فاصله ۳۰ کیلومتری و حتی بیشتر از مرکز شهر مشکلاتی را برای ساکنان آن در رفت و آمدها ایجاد کرده است.

گرچه هدف از ساخت مسکن مهر تولید مسکن برای اقشار کم درآمد عنوان شده بود، اما این طرح با افزایش نقدینگی ها تنها تورم را برای کم درآمدها محسوس تر ساخت. از سوی دیگر شعاری که در کنار مسکن مهر عنوان می شد نوسازی بافت فرسوده بود. اما در عمل این مسکن ها در نقاطی احداث شد که ارتباطی به بافت فرسوده نداشت، یعنی در حاشیه شهر که نقاط توسعه شهر است. ولی مسکن مهر با انحراف از تعریف اولیه به جای نوسازی بافت فرسوده به ساخت مسکن در حاشیه های شهر که هیچ زیرساختی ندارند، پرداخت.

مسکن مهر نمی توانست موفق شود
در همین زمینه، بهمن آرمان، کارشناس مسائل اقتصادی، می گوید: «طرح مسکن مهر طبیعتا نمی توانست موفق باشد. همانطور که وزیر مسکن گفته است ۱۰هزار واحد مسکونی در مناطقی ساخته شده است که دارای استاندارد کافی و تاسیسات زیر بنایی لازم نیستند. به همین علت این اتفاق افتاده است و توقف طرح مسکن تصمیم درستی است. »

آرمان در ادامه افزود: «اما مجلس در مقابل این قضیه واکنش منفی نشان داده است و فکر می کنم متقف کردن طرح مسکن مهر اقدامی اساسی است که انجام گرفته است و باید به مرحله اجرا گذاشته شود. »

وی در زمینه تاثیرات و تبعات مثبت توقف اجرای پروژه مسکن مهر نیزمعتقد است: «با توقف اجرای طرح مسکن مهر از ساخت و ساز بی رویه در کشور جلوگیری می شود. »

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در اقتصاد باید دارای منطق باشد، تصریح می کند: «این طرح به گونه ای اجرا شد که نتوانست انتظارات مردم را فراهم کند. به هر حال این پرسش مطرح است چرا تاسیسات زیر بنایی لازم را پیش بینی نکردند و وزیر جدید مسکن این موضوع را پیگیری نمی کند؟ این مسکن ها با تاسیسات زیر بنایی به مردم تحویل داده شود. »

این کارشناس اقتصادی در زمینه تاثیرات منفی این طرح نیز می افزاید: «فکر نمی کنم توقف اجرای طرح مسکن مهر تاثیر منفی داشته باشد اما به هر حال طرحی ناموفق متوقف می شود و این برای کشور منابع مالی جدیدی را برای بخش تولید ایجاد می کند. »

مسکن مهر می توانست به خانه دار شدن بسیاری از مردم کمک کند اما اکنون با توقف آن وزارت مسکن و شهرسازی هنوز مشخص نکرده است که چه طرح و برنامه ای برای خانه دار شدن ایرانیان در نظر گرفته است. بهمن آرمان ساماندهی و نوسازی بافت های فرسوده را جایگزینی مناسب برای طرح مسکن مهر می داند. او می گوید: «به نظر من با تمرکز دولت بر روی بافت های فرسوده دارای تاسیسات زیر بنایی می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. بافت های فرسوده در کشور زیاد است بنابر این می تواند موثر باشد. »

به عقیده وی، دولت همچنین می تواند بخش خصوصی را ترغیب کند تا در ابعاد گسترده ای وارد بازار ساخت و ساز مسکن شود و واحدهای مسکونی با استانداردهای لازم را به جامعه تحویل دهد.

این کارشناس اقتصادی در زمینه وام های مسکن نیز توصیه می کند: «منابع مالی در حوزه مسکن باید بیشتر به سمت عرضه مسکن هدایت شود نه به سمت خرید آن؛ چرا که این موضوع خود ایجاد تورم می کند و در نهایت خود مردم متضرر می شوند. درحقیقت وام های مسکن باید به انبوه سازان و سازندگان مسکن تعلق بگیرد تا عرضه مسکن افزایش یابد و از وقوع تورم و افزایش نقدینگی در جامعه جلوگیری شود. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات