جولان کم فروشها در بازار ادامه دارد ؛

از رفتارهای ساده انگارانه کودکان این است که وقتی شیر پاکتی یا نوشابه ای را می خورند، گاهی آن را تکان دهند تا دریابند چقدر دیگر از آن نوشیدنی دلخواه باقی است.

به گزارش افکارنیوز ، اوضاع این روزهای خرید بزرگسالان نیز چنین شده، آنها این روزها بارها آزموده اند که نمی توان انتظار داشت بار دیگر این بسته های رنگین فربه باشند. آیا شما نیز تاکنون این مسأله را تجربه کرده اید؟



آب شدن یک مشت سیب زمینی سرخ شده

به یکی از خیابانهای شهر می روم که چند مغازه عمده فروشی برنج و حبوبات ردیف قرار دارند، مرد فروشنده ای با آسودگی خاطر می گوید: من تا حالا با موضوع کم فروشی یا کاهش کیفیت روبه رو نشدم، مثل همیشه است.

چند عمده فروش دیگر هم چنین ادعایی دارند، اما منیره – ک، زن جوانی که برای خرید آمده است، می گوید: طی ماه های اخیر با وجود گرانی محسوس کالاها از کیفیت و حجم آنها به وضوح کاسته شده است. شما نگاهی به پنیرهای بسته بندی و خامه و مواد شوینده بیندازید. خیلی از مارکهای معتبر حتی در بسته بندی خود، به رضایت مشتری توجه ندارند؛ چون یقین دارند مردم ناچارند همین کالاها را بخرند.

عسگری، شهروند دیگر نیز اظهار می دارد: کم فروشی نیاز به بررسی چندانی ندارد؛ زیرا در محصولات متعدد کم فروشی دیده می شود. از جعبه های کبریت که تعداد خلالهای آن کم شده تا حبوبات بسته بندی و حتی پفک و بیسکویتها همین طورند. چیپسی که ۱۰۰ گرمی بوده، حال ۸۰ گرم شده و با همان قیمت قبل عرضه می شود.

در یکی از سوپرمارکتها مرد فروشنده می گوید: من خودم هم از همین محصولات استفاده می کنم. رب گوجه فرنگی که روی آن نوشته ۱۰۰۰ گرم، کمتر از ۹۰۰ گرم دارد. برنج پاکستانی که باید ۱۰ کیلوگرم باشد، ۵/۹ کیلوگرم است. شوینده ها نیز دیگر مثل گذشته با کیفیت و غلیظ نیستند. کیفیت لبنیات و حجم آنها نیز کم شده است.



آفت همه گیر

مرد میانسال ناراضی از خریدهایش می گوید: تا تیغمون کارمی کنه، همدیگه رو پوست می کنیم… تا ببینیم فردا چی میشه…

مژده عباسی هم از گرانی گلایه دارد و می گوید: بسته های نسکافه هم با وجود آنکه ۱۰۰ تومان گران تر شده و۵۰۰ تومان عرضه می شود، به روشنی از حجمش کم شده، بسته دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولزی هم هر روز لاغرتر و بی کیفیت تر می شوند. محصولات لبنی هم حرفی برای گفتن نمی گذارند. می گویند لوازم بهداشتی و آرایشی چون تقلبی و قاچاق هستند بی کیفیت هستند، اما بسیاری از محصولات مثل نسکافه، چای و برنج با اسم محصول خارجی در داخل بسته بندی می شود. پس عرضه کننده ایرانی کم فروشی می کند.

احمدی، بازنشسته هم با تأکید بر گسترش کم فروشی در جامعه اظهار می دارد: کم فروشی در زندگی امروز ما عادی شده است. کم وزن شدن نان و یا عرضه محصولات گوشتی و پروتئینی بی کیفیت، همه نمونه هایی از کم فروشی است. وقتی میوه فروشی بی پروا از تعداد میوه ها کم می کند و یا بسته های ادویه ناچیز تا نیمه خالی عرضه می شود و هیچ کس توجه و اعتراضی ندارد، یعنی اینکه ما دیگر برایمان اهمیت ندارد اقتصاد سالمی داشته باشیم؛ زیرا همه ما در زنجیره کم فروشی و گران فروشی سهیم هستیم و درعرضه خدمات به یکدیگر اجحاف می کنیم.

حسینی نیز می گوید: در این نابسامانی قیمتها، ضعیف ترین گروه ها آسیب می بینند؛ چون خرج و درآمد ثابت و اندکی دارند.

وی با ذکر مثالی ادامه می دهد: تن ماهی و کنسروها گران و کم حجم شده اند. ساندویچ ها سبک شده اند، کیسه های برنج تقلبی شده اند، آیا اینها کم فروشی نیستند؟

مرد که دستی در تولید پوشاک دارد نیز از گرانی ها می نالد و می گوید: من یک تولید کننده ناچیزم که با صد جور ترفند و وام سرمایه مختصری جمع کردم و فعالیت می کنم. وقتی قیمت مواد اولیه مثل نخ بالا می رود و در برابر کیفیتش هم افت می کند من هم ناگزیرم محصول بی کیفیت و گران تحویل مشتری بدهم. هیچ کاسب منصف و عاقلی رغبت ندارد مشتری هایش را ناراضی کند، اما شرایط برای تولید کننده هم مناسب نیست.



طوفان در بازار

بتازگی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ تدابیری برای برخورد با پدیده کم فروشی خبر داده و گفته است: سازمان حمایت طرح ویژه برخورد با کم فروشی کالاها را اجرا خواهد کرد و با توجه به اهمیت این موضوع و گلایه مصرف کنندگان از اجحاف ناشی از کم فروشی برخی تولید کنندگان، بررسی کم و کیف برخی کالاهای عرضه شده در بازار و برخورد با پدیده کم فروشی در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار خواهد گرفت. حسن یونس سینکی افزوده است: اخیراً برخی گزارشها در زمینه رشد کم فروشی در عرضه برخی مواد غذایی و کالاهای صنعتی دریافت شده که مغایر با تلاش شبانه روزی دولت برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار و ناشی از سودجویی برخی تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان کالاست.

در حالی که مسؤولان از وعده های خود خشنود هستند، اما مردم دیگر امیدی به نتایج این گونه طرحها و برنامه های سازمانهای نظارتی ندارند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات