با گذشت ۹۰ روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید و علیرغم وعده های رئیس جمهور برای تامین معیشت مردم در بررسی های فارس از بازار کالاهای اساسی شاهد ارزان شدن هیچ کالایی در این گروه در بازار نیستیم.

به گزارش افکارنیوز ، امروز نودمین روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید است و علیرغم آنکه حسن روحانی و تیم اقتصادی وی برنامه ۱۰۰ روزه برای ترمیم معیشت مردم ارائه کرده اند نه تنها شاهد کاهش قیمت انواع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در بازار نیستیم بلکه در برخی گروه های کالایی با افزایش قیمت مواجهیم، در برخی دیگر از گروه های کالایی نیز ثبات قیمت ها وجود دارد.

در بررسی قیمت انواع مواد غذایی در سطح بازار، حلب ۵ کیلویی روغن جامد ۲۱۵۶۰ تومان، روغن مایع ۳ لیتری ۱۳۸۰۰ تومان و روغن مایع ۹۵۰ میلی لیتری ۴۵۰۰ تومان عرضه می شود و این در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان روغن معتقدند قیمت روغن در کف قیمتی خود قرار دارد و البته تقاضاهایی هم برای افزایش قیمت روی میز سازمان حمایت قرار گرفته است.

روز گذشته شایعه ای مبنی بر افزایش قیمت مواد شوینده در بازار منتشر شد، اما بررسی خبرنگار فارس حکایت از آن دارد که قیمت انواع شوینده نسبت به مدت مشابه ماه گذشته افزایش چندانی نداشته و با ثبات قیمت مواجه بوده است به نحوی که پودر ماشین سافتلن ۲۴۱۵ تومان، پودر ماشین گلرنگ ۱۷۵۰ تومان، پودر دستی بانو ۱۰۶۰ تومان و پدر دستی برف ۱۲۵۰ تومان عرضه می شود.

این در حالی است که از هفته گذشته تنظیم بازار مواد شوینده به تشکل ها و انجمن های تخصص آنها واگذار شده است.

در حالیکه هر کیلوگرم شکر در سطح بازار بین ۱۹۰۰ تا ۲ هزار تومان عرضه می شود اما در میادین میوه وتره بار و برخی از فروشگاه های زنجیره ای شکر ۹۰۰ گرمی با قیمت ۱۷۰۰ تومان توزیع می شود و همچنین هر کیلو گرم قند ۲۵۰۰ تومان است.

بنابر این گزارش با آنکه در سالهای گذشته در تامین انواع حبوبات کشور خودکفا بود و به ندرت به واردات رو می آورد، اما طی دو سال گذشته برای تامین تقاضای بازار، انواع حبوبات از کشورهای مختلف وارد کشور می شود لذا افزایش قیمت ارز در افزایش قیمت انواع حبوبات نیز تاثیر مستقیم داشته است.

قیمت یک بسته ۹۰۰ گرمی لوبیا سفید ۸ هزار تومان، لوبیا چیتی ۹۵۰۰ تا ۱۰۵۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۷۰۰۰ تومان، نخود ۵۲۰۰ تومان، عدس ۵۴۰۰ تومان و لپه ۵۹۵۰ تومان عرضه می شود.

 با آغاز فصل برداشت برنج انتظار می رفت تا قیمت انواع برنج در بازار کاهش جدی داشته باشد، اما هر کیلو گرم برنج هاشمی برداشت امسال در حال حاضر به قیمت ۷۵۰۰ تومان در سطح شهر عرضه می شود این در حالیست که هرکیلو گرم برنج گلستان ۸۲۰۰ تومان در سطح شهر عرضه می شود و در فروشگاه های زنجیره ای نیز برنج دم سیاه ۷۷۰۰ تومان، برنج آمریکایی ۲۴۵۰ تومان و برنج تایلندی ۱۹۷۰ تومان عرضه می شود.

بنابراین گزارش همانطور که در گزارش های قبلی تاکید شده است، قیمت خورده فروشی انواع میوه با میادین میوه و تره بار و همچنین با قیمت خرید میوه در میدان بزرگ توزیع میوه و تره بار فاصله ۲ تا۳ برابری دارد، این روندی است که از چند سال گذشته همچنان ادامه داشته، هنوز حل نشده است و دلیلی که خرده فروشی ها برای فاصله قیمتی زیاد بین قیمت خرید و فروش عرضه می کنند درصد ضایعات بالای میوه و تره بار اعلام می شود.

صبح امروز قیمت هر کیلوگرم نارنگی ۴۰۰۰ تومان، سیب زرد و قرمز ۴۲۰۰ تومان، پرتقال ۴۵۰۰ تومان، انار ۳۹۰۰ تومان، کیوی ۳۸۵۰ تومان، گریپ فروت ۳۳۰۰ تومان، لیموشیرین ۲۵۰۰ تومان، خرمالو ۵۵۰۰ و موز ۳۷۵۰ تومان عرضه می شود و در گروه سبزیجات و تره بار نیز هر کیلوگرم گوجه ۲۵۰۰ تومان، خیار بوته ای ۳۳۰۰ تومان، سیب زمینی ۲۰۰۰ تومان، پیاز ۱۱۰۰ تومان، هویج ۱۲۰۰ تومان، بادمجان ۱۸۰۰ تومان و هرکیلو گرم کدو ۲۹۰۰ تومان در خرده فروشی های سطح شهر عرضه می شود.

علیرغم آنکه مسئولان وزارت صنعت معتقدند قیمت مرغ و تخم مرغ باید در بازار تعیین شود و نمی تواند به صورت دستوری برای آن تعیین قیمت کرد، حتی در دو هفته گذشته در ستاد تنظیم بازار هیچگونه تصمیم گیری در خصوص قیمت مرغ وتخم مرغ انجام نشده است و در حال حاضر هرکیلو گرم مرغ در سطح بازار ۶۷۰۰ تا ۶۹۰۰ تومان، هرکیلو گرم ران مرغ ۶۲۰۰، سینه با کتف ۱۲۰۰۰ تومان، فیله ۱۳۰۰۰ تومان و هرکیلو گرم بوقلمون ۱۰۰۰۰ تومان عرضه می شود.

با بازگشت حجاج به کشور و همچنین با نزدیکی به ایام ماه محرم، قیمت گوشت قرمز در سطح بازار نیز با افزایش قیمت نسبت به هفته های گذشته مواجه بوده است به نحوی که هر کیلوگرم ران گوسفندی ۳۰۰۰۰ تومان، دست گوسفندی ۲۸۰۰۰ تومان، جگر گوسفندی ۲۴۰۰۰ تومان و قلوه گاه گوسفندی ۱۷۸۰۰ تومان عرضه می شود و این در حالی است که هر کیلو گرم ران گوساله ۲۹۰۰ تومان، هرکیلو گرم گوشت مخلوط گوسفندی ۲۶۰۰۰ تومان قیمت گذاری می شود.

علیرغم آنکه انتظار می رود فاصله قیمتی گوشت منجمد و گوشت گرم به نحوی باشد که برای خریداران ایجاد رغبت کند، اما واقعیت های بازار حکایت از آن دارد که این فاصله زیاد نیست به نحویکه هر کیلو گرم ران گوسفند منجمد ایرانی ۲۵۰۰۰ تومان، سردست منجمد گوسفندی ۲۳۰۰۰ تومان و ران گوساله منجمد برزیلی ۲۳۰۰۰ تومان عرضه می شود.

به گزارش فارس و بنابر آخرین بررسی های بانک مرکزی قیمت قند و شکر نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد، قیمت گوشت مرغ ۹.۴ درصد، گوشت قرمز۲.۱ درصد، انواع سبزی تازه ۶.۶ درصد، انواع میوه تازه ۱۰.۶ درصد و تخم مرغ کمتر از یک درصد افزایش قیمت داشته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات