وزیر نیرو توضیح می دهد:

وزیر نیرو با بیان اینکه در موضوع تغییر تعرفه های آب و برق هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، گفت: انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر نخواهیم داشت، مگر برای تامین آب شرب مردم باشد.

به گزارش افکارنیوز ، حمید چیت چیان وزیر نیرو در اولین نشست خبری خود امروز در مورد تغییر تعرفه های آب و برق گفت: هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است، منتهی این را باید بگویم که به دلیل محدودیتی که در منابع مالی دولت است، در سالهای اخیر دولت نتوانسته مابه التفاوت قیمت تکلیفی و هزینه تمام شده آب و برق را به وزارت نیرو پرداخت کند.

وی اظهارداشت: این موضوع باعث شده که بسیاری از طرح های توسعه ای وزارت نیرو دچار تاخیر شود و مردم و مصرف کنندگان آب و برق متضرر شود.

چیت چیان گفت: اگر با یک اقدام دقیق بتوان هم تعرفه آب و برق را اصلاح کنیم و هم منابع جدیدی را از دولت بگیریم، هم در مدیریت مصرف آب و برق موفق خواهیم بود و هم وزارت نیرو کارهای توسعه ای خود را انجام خواهد داد.

وزیر نیرو در خصوص انتقال آب از کارون به اصفهان گفت: انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر نخواهیم داشت، مگر برای شرب مردم منطقه بنابراین اگر از همین مردم خوزستان بپرسیم که مردم یزد، کاشان و یا اصفهان آبی برای خوردن ندارند، اجازه خواهند داد که آب کارون به این شهرها برای تامین آب شرب انتقال پیدا کند.

وی گفت: انتقال آب از حوزه رود کارون سالانه یک میلیارد متر مکعب هم نمی شود، در حالی که آبی که در خوزستان جریان پیدا می کند، بیش از ۲۱ میلیارد متر مکعب است.

وی تاکید کرد: در جلسات گذشته شورای عالی آب در دولت های سابق، انتقال آب از حوزه ای به حوزه دیگر مقررات سخت گیرانه ای گذاشته شده بود، تا تمام نیازهای آب حوزه های گیرنده آب و حوزه های انتقال آب به مشکل بر نخورند.

وی به طرح جامع آب اشاره کرد و گفت: طرح جامع آب انجام شده و ۸۰۰ جلد آن به اتمام رسیده است منتهی تغییراتی که در روان آبا ها صورت گرفته این طرح باید به روز رسانی شود که امیدواریم این به روز رسانی طی ۶ ماه آینده به اتمام برسد.

*۱۸ میلیون مشترک آب

وزیر نیرو در با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸ میلیون مشترک آب داریم و نیازمند ارتباط با مردم هستیم، گفت: آنچه که مشخص است این است در سال آبی ۹۱ و ۹۲ بارش ها تقریباً در حد نرمال بوده و فقط ۲ درصد از نرمال کمتر بوده است.

وی افزود: آبی که در رودخانه ها جریان پیدا کرده است کمتر شده و ذخیره سدها نیز کاهش یافته است پس اگر از موارد خاص عبور کنیم واقعیت این است که برای دو سال آینده ذخیره آب کافی نداریم.

* مطالعات کافی بر روی برخی سدها صورت نگرفته است

چیت چیان گفت: تعدادی از سدهایی که شروع به احداث شده اند، مطالعات کافی راجع به آنها نشده است، یا اینکه این مطالعات صورت گرفته، اما براساس روان آب رودخانه ها براساس متوسط ۵۰ سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: در این خصوص با چند مسئله اصلی مواجه هستیم که شامل تغییر اقلیم، برداشت بیش از حد و غیرقانونی در سرشاخه های رودخانه ها و برداشت از آبهای زیر زمینی بوده است که موجب تغییر الگوی کشت و مراتع به زمین های کشاورزی شده است.

وی ادامه داد: احتمال اینکه برخی از سدهایی که توجیه فنی برای احداث ندارند تجدید نظر کنیم.

وزیر نیرو در خصوص سد بختیاری گفت: ما مجدداً توجیه فنی و اقتصادی این سد را مورد رسیدگی قرار دادیم و دو جلسه ویژه با حضور بنده در خصوص سد بختیاری برگزار شده است و در روزهای آینده راجع به سد بختیاری یک تصمیم جدید بگیریم که این تصمیمات یا تاخر در اجرای این طرح است و یا اینکه تغییر در ظرفیت نیروگاهی این سد خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تامین نیازهای آتی صرفاً روی توسعه تاسیسات و مدیریت مصرف و عرضه خواهد بود، گفت: مدیریت عرضه و تقاضا یکی از محورهای اصلی ما در طول کارهای اجرایی وزارت نیرو خواهد بود، بنابراین تصمیم گرفته شده است در شبکه توزیع فشار ضعیف را حل کنیم و شبکه فشار متوسط تا نزدیکی نقطه مصرف توسعه یابد.

چیت چیان در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: طبق وعده ای که داده بودیم که نتایج کارگروه را تا ۲۷ مهر اعلام کنیم ۱۰ روز زودتر این نتایج مشخص و منتشر شد.

وی گفت: در دولت گذشته ستادی تشکیل شده بود که حدود ۲۴ راهکار تعیین شده بود، اما اعتباراتی که برای این موضوع در نظر گرفته شده بود، بسیار ناچیز بود، ۱۰ میلیارد تومان برای سال گذشته و حدود ۲۴ میلیارد تومان برای سال جاری اختصاص یافت که تنها ۸ میلیارد تومان تخصیص یافت.

وی ادامه داد: با نظرخواهی کارشناسان، راهکارهای احیای دریاچه ارومیه به ۱۹ راهکار کاهش یافت و این ۱۹ راهکار در دولت به تصویب رسید و به زودی مجری این طرح را در روزهای آینده معرفی خواهیم کرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: دولت وعده داده که منابع کافی برای احیای دریاچه ارومیه را در اختیار مجری قرار خواهد داد، اما قسمت عمده احیای دریاچه ارومیه از سال ۹۳ آغاز می شود.

وی در خصوص جیره بندی آب گفت: از ابتدای سال آبی جدید، میزان بارش ها فقط ۱۰ میلیمتر بوده است در حالیکه در این مدت در سالهای گذشته به طور متوسط ۱۵ میلیمتر بارش داشته ایم و این حاکی از کاهش یک سومی بارش ها است.

وی افزود: از تهرانی ها خواسته ایم ۲۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند تا از این وضعیت خطیر عبور کنیم بنابراین اگر صرفه جویی صورت بگیرد ما به مردم اطمینان می دهیم که جیره بندی آب نخواهیم داشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات