همزمان با برنامه وزارت نیرو برای ساخت و توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک خانگی، وزیر نفت دستوراتی به شرکت ملی گاز برای اصلاح تعرفه ها و ارزان فروشی گاز به صورت آزمایشی به مجتمع های مسکونی که تمایل به ساخت نیروگاه برق خانگی دارند را صادر کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت حاکی از آن است که به طور متوسط سالانه بیش از ۲۰ میلیارد لیتر و معادل ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار فرآورده های نفتی همچون گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه ها برای تولید برق می سوزد.

از این رو وزارت نفت به منظور مدیریت مصرف سوخت مایع نیروگاه ها دو سناریو را در دستور کار قرار داده است به طوری که افزایش ظرفیت تولید گاز با توسعه پارس جنوبی و اجرای طرح های تولید همزمان گرمایش و سرمایش در مبادی مصرف از مهمترین این سناریوها است.

در این بین یکی از طرح های در دست اجرای مشترک بین وزارت نفت و نیرو، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی نیروگاه های برق مقایس کوچک و خانگی به منظور تامین برق مجتمع های مسکونی در کلانشهرها است.

حمیدرضا چیت چیان در نخستین روزهای فعالیت دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در کنار ساخت نیروگاه های برق، راهکارهایی به منظور مدیریت مصرف، کاهش اتلاف و افزایش بهره وری و راندمان هم در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع برق در دستور کار قرار دارد، گفته بود: یکی از برنامه های کلان ساخت و توسعه نیروگاه های برق مقیاس کوچک و خانگی است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون ساز و کار اجرای این طرح در حال تدوین در وزارت نیرو است، تصریح کرده بود: حتی وزارت نیرو آمادگی دارد برق مازاد بر مصرف این نیروگاه های خانگی را هم با یک قیمت مناسب و به صورت تضمینی خریداری کند.

از این رو با اجرای ایک طرح جدید می توان نسبت به توسعه نیروگاه های برق در مجتمع های مسکونی و تجاری اقدام کرد که علاوه بر تولید برق این دسته از مشترکان حتی امکان تامین سرمایش و گرمایش این مجتمع های مسکونی و تجاری هم فراهم می شود.

دستورات زنگنه برای ارزان فروشی گاز به مردم

همزمان با برنامه جدید وزارت نیرو برای ساخت و توسعه نیروگاه های مقیاس کوچک خانگی، زنگنه وزیر نفت دستوراتی به شرکت ملی گاز برای ارزان فروشی گاز به صورت آزمایشی به مجتمع های مسکونی که تمایل به ساخت نیروگاه برق خانگی دارند را صادر کرده است.

بیژن زنگنه هفته گذشته در همایش" گاز دیروز، امروز و فردا" با تاکید بر اینکه باید از راهکارهای جدیدی همچون CHP و CCHP برای تولید و انتقال انرژی به مشترکان خانگی و تجاری استفاده شود، گفت: در این بین نیروگاه های برق خانگی و مقیاس کوچک می تواند گزینه مناسبی برای اجرای این طرح باشد.

وزیر نفت با اعلام اینکه راندمان نیروگاه های خانگی حدود ۸۰ درصد است، تصریح کرد: علاوه بر این اجرای این طرح جدید هزینه و اتلاف انرژی در مراحل انتقال و توزیع گاز و برق را هم به حداقل کاهش می دهد.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه شرکت ملی گاز باید برای اجرای این طرح به صورت آزمایشی تغییراتی در محاسبه گازبهای مجتمع های مسکونی داوطلب انجام دهد، تبیین کرد: باید با اصلاح قیمت گاز ساخت نیروگاه های خانگی برای مجتمع های مسکونی توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت نیرو اعلام می کند که شرکت گاز برای فروش گاز به این دسته نیروگاه ها مجوز نمی دهد و به اصطلاح سیستم را قفل کرده است، تاکید کرد: با اصلاح تعرفه و حتی کاهش قیمت گاز به این نوع پروژه به صورت آزمایشی می توان دستاوردهای اقتصادی آن را مورد تجذیه و تحلیل قرار داد.

اخیرا متخصصان صنعت برق کشور از نسلی جدید از نیروگاه های برق رونمایی کرده اند که امکان نصب و راه اندازی این واحدهای کوچک نیروگاهی حتی در مجتمع های مسکونی، تجاری، آموزشی و درمانی به ویژه در نقاط صعب العبور، دورافتاده و کوهستانی وجود دارد.

این نیروگاه های مقیاس کوچک برق در ظرفیت های مختلف ۲۵۰ کیلووات تا سه مگاوات طراحی شده که برآوردهای اقتصادی نشان می دهد با راه اندازی این واحدهای جدید تلفات برق در بخش انتقال و توزیع حدود ۱۸ درصد کاهش یابد.

یکی از مهمترین ویژگی های نیروگاه جدید تولید پراکنده و مقیاس کوچک در کنار مزیت های فنی و اقتصادی، کاهش حجم سرمایه گذاری برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این واحدها است، ضمن آنکه راندمان و بازده ۸۰ درصدی راه اندازی این واحدهای تولید برق را حتی در کوچکترین مجتمع های خانگی و مسکونی مقرون به صرفه ساخته است.

با ساخت این نیروگاه ها علاوه بر تامین برق مشترکان حتی امکان تامین سرمایش و گرمایش مشترکان هم در فصول گرم و سرد سال فراهم می شود و علاوه بر این امکان فروش برق مازاد بر مصرف هم به دولت وجود دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات