معاون امور بین الملل وزارت نفت با تاکید بر اینکه برای صادرات گاز به کشورهای مختلف مذاکرات اولیه فروش گاز به صورت مستقیم بین دو دولت انجام می شود، دو برنامه اولویت دار دستگاه دیپلماسی صنعت نفت را تشریح کرد.

به گزارش افکارنیوز ، علی ماجدی در تشریح مهمترین ماموریت های دستگاه دیپلماسی صنعت نفت کشور، گفت: هم اکنون اولین اقدام در دست اجرا بازنگری قراردادهای نفتی کشور توسط یک کارگروه ویژه و تخصصی است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با تاکید بر اینکه در اصلاح قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت سعی شده تا با مقایسه با سایر کشورهای همسایه این قراردادهای برای سرمایه گذاران جذاب شود، تصریح کرد: در کنار اصلاح قراردادهای نفتی، مذاکره با شرکت های بزرگ نفت و گاز خارجی برای مشارکت در طرح توسعه میادین نفت و گاز هم در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص سیاست های جدید وزارت نفت برای امضای قراردادهای صادرات و فروش گاز با کشورهای مختلف، اظهار داشت: از یک سو معاونت امور بین الملل وزارت نفت بر روند قراردادهای صادرات گاز کشور نظارت می کند.

ماجدی با بیان اینکه برای صادرات گاز به کشورهای متقاضی معمولا در سطح اول تمامی مذاکرات قراردادی و فروش گاز بین دو دولت انجام می شود، تبیین کرد: پس از توافق دولت ها و در مراحل اجرایی فعالیت و مذاکرات بین شرکت های دو کشور انجام می شود.

معاون امور بین الملل وزارت نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون مذاکره با عمان برای فروش گاز هم بین دولت دو کشور انجام می شود، بیان کرد: مذاکره با کشورهای مختلف برای فروش گاز همچون عمان، روسیه و یا چین هم ابتدا در سطح دول ها و سطح حاکمیت دو کشورها انجام می شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران از احتمال توافق نهایی گازی ایران و عمان برای امضای قرارداد صادرات گاز تا پایان سال ۹۲ خبر داد و با تاکید بر اینکه در صورت صادرات گاز به عمان ایران وارد بازار خرده فروشی گاز خواهد شد.

به گزارش مهر، دور جدید مذاکرات گازی ایران و عمان شهریور ماه سالجاری با حضور بیژن نامدار زنگنه و محمدبن حمد الرمحی وزیران نفت ایران و عمان در مجموعه سعدآباد تهران برگزار شد.

در این مذاکرات وزیران نفت دو کشور برای صادرات گاز طبیعی به توافق های اولیه دست یافته و مقرر شد تا کارگروه های تخصصی در دو کشور به منظور توافق نهایی جلساتی و مذاکراتی را در تهران و مسقط برگزار کنند.

پیش از این عمان برای تامین خوراک واحدهای LNG و صنایع خود درخواست روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز از ایران کرده بود که مذاکرات مربوط به توسعه میدان کیش و صادرات گاز به دلیل اختلاف نظر دو طرف بر روی فرمول فروش از پیشرفت قابل توجه ای برخوردار نبوده است.

طرح صادرات گاز میدان کیش به عمان شامل یک خط لوله ۲۰۰ کیلومتری است که بخش عمده ای از آن زیرآب خواهد بود. در فاز نخست پروژه گاز معادل یک میلیارد فوت مکعب و با توسعه فازهای بعدی به سه میلیارد فوت مکعب در روز قابل افزایش است.

در همین حال توسعه تجارت گاز شامل سوآپ و ترانزیت گاز طبیعی هم یکی از محورهای همیشگی مذاکرات تهران – مسقط بوده که تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات