گروه صنعتی ایران خودرو با هدف تجدید و افزایش همکاری های خود با شرکای بین المللی، از همه خودروسازان برتر جهان خواسته تا در یک کنفرانس بین المللی که ۳۰ نوامبر امسال در تهران برگزار می شود، شرکت کنند.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو در دیدار با هیات کارشناسی صندوق بین المللی پول با بیان این مطلب، برگزاری این همایش را نوعی دیپلماسی اقتصادی – صنعتی توصیف کرد و افزود: در هفته های اخیر همزمان با ارسال نامه هایی برای خودروسازان برتر جهانی جهت حضور در کنفرانس بین المللی تهران و به تبع آن حضور در عرصه خودرو ایران، دستگاه دیپلماسی کشور در مذاکره با کشورهای غربی از آنها خواسته تا تحریم ها علیه ایران را کاهش دهند.

حمیدرضا تقوی نژاد با اشاره به افزایش هزینه های تولید خودرو در ایران گفت: ایران خودرو در سال های گذشته، سرمایه گذاری های لازم برای ظرفیت سازی را انجام داده و امروز برای توسعه مدل ها و ساخت پلتفرم جدید به سرمایه گذاری نیاز دارد.

وی افزود: به جرات می توان گفت هر شرکت دیگری در موقعیت کنونی ایران خودرو قرار می گرفت، بیش از ۴۰درصد نیروی انسانی خود را تعدیل می کرد اما ایران خودرو ظرفیت نیروی انسانی خود را علی رغم زیاندهی حفظ کرده است.

معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو که به نماینده صندوق بین المللی پول گزارش می داد، گفت: ایران خودرو بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ تعداد ۲۲۲ هزار دستگاه خودرو به بازارهای جهانی صادر کرده است.

وی با اشاره به قطع ناگهانی رابطه کاری ایران خودرو و پژو بعد از ۲۰ سال، اظهار کرد: با وجود این اقدام پژو، شرکت رنو رفتار متفاوتی را در پیش گرفت و با تشدید تحریم ها از اول جولای گذشته، همکاری خود را متوقف نکرد، بلکه آن را کاهش داد.

تقوی نژاد افزود: در این شرایط، به دلیل تقاضای بازار و نیاز به انجام تعهدات داده شده به مشتریان، ایران خودرو چاره ای جز تامین قطعات لازم برای خودروهای در حال تولید نداشت. ضمن اینکه پیشتر نیز کاهش ارزش پول ملی و هدفمندسازی یارانه ها فشارهایی را بر خودروسازان وارد کرده بود و تحریم ها، فشار را مضاعف کرد.

معاون استراتژی ایران خودرو نیاز سالانه خودروسازی ایران به پول را سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و میزان مورد نیاز ایران خودرو برای خروج از شرایط کنونی را حداقل هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برای تامین این مبلغ مذاکرات بسیاری در یک و نیم سال اخیر با بانک مرکزی انجام شده اما نتیجه ای حاصل نشده است.

وی کاهش رتبه ایران در رده بندی جهانی خودروسازان از ۱۳ در سال ۲۰۱۱ به ۱۸ درسال ۲۰۱۳ را از پیامدهای تحریم ها و افزایش هزینه های تولید دانست و گفت: هم چنان که در رکود اقتصادی غرب در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ اتفاق افتاد و دولت های غربی برای نجات صنعت خودرو به حمایت از شرکت های خودروسازی برخاستند، لازم است در ایران نیز با برای حفظ صنعت خودرو راهکارهایی به اجرا در آید.

ایران خودرو باید از چالش ها عبور کند

نماینده صندوق بین المللی پول نیز در این دیدار گفت: ایران خودرو با چالش های مالی مهمی دست به گریبان است که باید حل شود. برای حل این مشکلات، لازم است اهداف و برنامه های شرکت اولویت بندی شود.

مارتین سریسولا افزود: باید بررسی های گسترده ای در خصوص موقعیت جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام و زمینه های رونق دوباره این شرکت شناخته و فراهم شود.

وی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای ایران خودرو، هدف از این دیدار را بررسی وضعیت اقتصاد کلان ایران به منظور دست یابی به یک دیدگاه جدید و گفت وگو با مقامات کشور در مورد برنامه ها و اولویت های اصلاحات و اقدامات لازم عنوان کرد.

گفتنی است، هیات کارشناسی صندوق بین المللی پول از هفته پیش در ایران حضور پیدا کرده اند تا در دیدار با مسئولان کشور در جریان آخرین تحولات حوزه های مختلف اقتصادی کشور قرار گیرند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات