سازمان چای نرخ پیشنهادی خود را برای خرید برگ سبز چای سال آینده به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که براساس آن هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۹۵۰ و درجه یک ۲۱۵۰ تومان از چایکاران خریداری شود.

به گزارش افکارنیوز ، صادق حسنی - مدیر سندیکای کارخانه های چای شمال - اظهارکرد: امسال هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو ۶۵۰ و درجه ۱۲۰۰ تومان از چایکاران خریداری شد که نرخ جدید پیشنهادی برای خرید چای درجه دو کیلویی ۳۰۰ تومان و چای درجه یک کیلویی ۹۵۰ تومان افزایش یافته است.

وی با انتقاد از مشورت نکردن سازمان چای با چایکاران و فعالان صنعت چای برای پیشنهاد نرخ مناسب خرید تضمینی برگ سبز چای افزود: در سال جاری که نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک و دو از کیلویی ۵۰۰ و ۹۰۰ تومان به ۶۵۰ و ۱۲۰۰ تومان افزایش یافت بسیاری از کارخانه های فرآوری چای نتواستند چای خشک تولیدی را بفروشند چرا که بازار کشش لازم را نداشت.

مدیر سندیکای کارخانه های چای شمال گفت: هیچ کس مخالفتی با افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای را ندارد چرا که چایکاران هم سالانه هزینه های تولیدشان افزایش می یابد اما دولت اگر می خواهد کشاورزان با آسودگی خاطر بیشتری به تولید ادامه دهند و تولید آن ها اقتصادی باشد یارانه مستقیم به تولیدکنندگان بپردازد.

حسنی تاکید کرد: اگر تدبیری برای اصلاح نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در سال زراعی آینده اندیشیده نشود بازار کشش لازم برای فروش این محصول را نخواهد داشت و باید منتظر مشکلاتی مانند انبار شدن و ماندن چای خشک روی دست کارخانه ها و تبدیل مجدد آن به چای سنواتی باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات