نماینده اسبق ایران در اوپک با اشاره به اینکه هیچ لزومی برای فروش نفت ایران با ارائه تخفیف وجود ندارد، گفت: برخی از اعضای اوپک به دنبال جایگزین کردن نفت خود در بازار بودند که موفق نشدند.

به گزارش افکارنیوز ، جواد یارجانی با اشاره به شایعاتی که اخیرا در خصوص فروش نفت ایران با تخفیف مطرح شده است گفت: اولا باید دانست که قیمت های جهانی نفت تنها به عرضه و تقاضا بستگی ندارد.

نماینده اسبق ایران در اوپک ادامه داد: به همین دلیل اول باید عوامل تاثیر گذار در قیمت جهانی نفت را شناسایی کرد که در این زمینه عوامل ژئوپلتیک نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تحریم هایی که بر صنعت و عرضه نفت ایران وضع شده است، تصریح کرد: این تحریم ها نیز موجب شد علی رغم پیش بینی کشورهای غربی بر قیمت جهانی نفت موثر باشد.

یارجانی افزود: پس از اعمال تحریم ها برخی از کشورهای عضو اوپک تلاش کردند از این وضعیت سوء استفاده کرده و علاوه بر افزایش تولید نفت خود به دنبال کسب بازارهای جدید باشند.

وی ادامه داد: اما باید این واقعیت را مطرح کرد که هرگز در این زمینه یعنی اینکه بتوانند جای ایران را در بازارهای جهانی نفت بگیرند، موفق نبودند.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: با این شرایط ایران هنوز بازارهای اصلی خود را برای عرضه نفت از دست نداده است. زیرا هرگز کشورهای دیگر نمی توانند جایگزین نفت ایران را وارد بازار های جهانی نفت کنند و اگر یک لحظه این اتفاق می افتاد هرگز شاهد چنین قیمتی در بازارهای جهانی نبودیم.

یارجانی با اشاره به گمانه زنی هایی در خصوص تخفیف قیمت به منظور فروش نفت گفت: زمان جنگ ایران اگرچه حجم صادرات کاهش یافت، هرگز متوقف نشد.

وی ادامه داد: در آن زمان به هیچ عنوان تخفیف در کار نبود و اکنون نیز شرایط به همان منوال است و لزومی به ارائه تخفیف به منظور جذب مشتری نیست.

یارجانی گفت: آیا زمانی که تحریم ها برداشته شود هم باید به فکر ارائه تخفیف باشیم و یا این تخفیف تا کی باید ادامه یابد، به همین دلیل کسانی که صحبت از ارائه تخفیف در فروش نفت می کنند باید به این سوالات پاسخ دهند.

نماینده اسبق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازاریاب های نفت ایران توانایی بسیار بالایی دارند و بدون ارائه تخفیف می توانند نفت ایران را به فروش رسانند.

وی در پایان با اشاره به احتمال انتخاب دبیرکل اوپک از ایران گفت: نماینده ایران برای آنکه دبیرکلی اوپک را از ان خود کند نیازمند رای تمامی اعضا است و حتما باید با اجماع انتخاب شود.

وی گفت: اوپک سازمانی است که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و نمی توان بندی از اساس نامه را به راحتی تغییر داد.

از این رو برای انکه ایران دبیرکل اوپک شود حتما نیازمند رایزنی هایی دیپلماتیک هستیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات