مجری طرح انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر کرج به تهران گفت: از ارتفاع ۱۵۴۲ متری و با حفر ۳۰ کیلومتر تونل، آب شرب ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تهرانی از سد کرج به تهران منتقل خواهد شد.

به گزارش افکارنیوز ، سیامک نیلچیان با اعلام پیشرفت ۳۲ درصدی فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران گفت: فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران در حال حاضر افزون بر ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منتظر تزریق منابع مالی برای پیشرفت کار است.

مجری طرح انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران با بیان اینکه آب تهران از سدهای ۵ گانه امیرکبیر، لار، لتیان، طالقان و ماملو تامین می شود اظهارداشت: بیش از ۵۰ سال از عمر مفید سد امیرکبیر می گذرد و سامانه های انتقال آب آن نیز از سد تا آبگیر بیلقان گرفته تا تصفیه خانه های شماره یک و دو تهران عمر زیادی دارند.

وی با تاکید بر اینکه عمر زیاد سد و سامانه انتقال و تصفیه نیازمند طراحی و جایگزینی توسط سامانه جدید و مطمئنی بود افزود: در چنین وضعیتی طرح انتقال آب از سد تنظیمی کرج به تهران در دو بخش تونل انتقال و تصفیه خانه طراحی و اجرایی شده که در بخش تونل مراحل نهایی آن را سپری می کنیم.

به گفته نیلچیان، قطعه دوم تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران ۹۸ درصد پیشرفت و فاز نخست تصفیه خانه ششم تهران نیز بیش از ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده طرح تصفیه خانه ششم تهران تامین منابع مالی مناسب و تزریق آن است بیان داشت: در صورت تامین ۷۰۰ میلیارد ریال می توان بخش های مهمی از فاز نخست طرح تصفیه خانه ششم را برای تصفیه ۲.۵ مترمکعب آب آماده سازی کرد و به نتیجه رساند.

وی با بیان اینکه طول تونل انتقال ۳۰ کیلومتر است تصریح کرد: این تونل در دو قطعه ساخته شده که قطعه نخست آن از محل تصفیه خانه تا دره کندر و قطعه دوم نیز از کندر تا سد تنظیمی حفاری شده است و آب را در ارتفاع ۱۵۴۲ متر به تهران منتقل می کند.

نیلچیان با اشاره به اینکه تصفیه خانه ششم تهران با مساحت ۲۰ هکتار در حال ساخت است افزود: هم اکنون نیز می توان آب را به سمت تصفیه خانه هدایت کرد اما تصفیه خانه هنوز آماده نشده است که در صورت تامین منابع مالی مناسب و به ویژه تامین تجهیزات و مصالح می توان امیدوار بود که این طرح به اتمام برسد.

وی یکی از ویژگی های مهم طرح تصفیه خانه را عدم استفاده از پمپاژ برشمرد و گفت: این طرح با توجه به اینکه در ارتفاع بالا آب را از تونل انتقال تحویل می گیرد قادر است بدون استفاده از پمپاژ که هزینه و استهلاک زیادی دارد آب سالم و مطمئنی را برای ۳.۵ میلیون نفر تامین کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات