یک کارشناس مسائل بانکی عنوان کرد: برقراری مسابقه بین نرخ تورم و سود بانکی درست نیست/ افزایش چشمگیر سود اوراق مشارکت خروج سپرده های بانکی را در پی دارد

به گزارش افکارنیوز ، یک کارشناس مسائل بانکی با بیان این که نرخ سپرده های بانکی نباید افزایش یابد زیرا باعث ایجاد مسابقه بین نرخ تورم و نرخ سود می شود خاطرنشان کرد: اوراق مشارکت منتشر شده از سوی دولت با نرخ ۲۰ درصد مورد استقبال قرار نگرفته است اما برای ایجاد تعادل دولت نباید نرخ سود اوراق را زیاد افزایش دهد.

محمد صدر هاشمی درباره تصمیم شورای پول واعتبار مبنی بر ثابت ماندن نرخ سود سپرده های بانکی و افزایش نرخ سود اوراق مشارکت اظهار کرد: نرخ سود سپرده های بانکی نباید افزایش یابد و معتقدم در این زمینه شورای پول واعتبار تصمیم درستی اتخاذ کرده است.

وی در ادامه با بیان این که با افزایش نرخ سود سپرده ها بین نرخ تورم و سپرده های بانکی مسابقه ایجاد می شود گفت: در چنین شرایطی نرخ تورم و سپرده ها برای کشور غیر اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این که نرخ تورم و سود سپرده های بانکی در شرایط تعادل اقتصادی باید با هم رابطه داشته باشند، تاکید کرد: در شرایطی که با وضعیت عدم تعادل روبرو هستیم نمی توانیم فرمول مربوط به زمان اقتصادی را اجرا کنیم.

وی با اشاره به این که نرخ تورم به هر ترتیبی باید کاهش یابد، اضافه کرد: به طور طبیعی نرخ اوراق مشارکت نباید از نرخ سود بانکی کمتر باشد زیرا اوراق مشارکت بی ریسک بوده و معاف از مالیات است.

وی در ادامه با اشاره به این که افزایش چشمگیر سود اوراق مشارکت باعث هدایت سپرده های بانکی به سمت خرید اوراق مشارکت می شود، گفت: نباید فاصله نرخ سود اوراق مشارکت با سود سپرده های بانکی زیاد باشد.

به گفته او، اوراق مشارکت منتشر شده از سوی دولت با نرخ ۲۰ درصد مورد استقبال مردم قرار نگرفته است و اکنون بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم تصمیم به افزایش نرخ سود اوراق مشارکت گرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات