سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا کنون ۵۱.۵۷۱ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز شده است که این مبلغ حدود ۹۰۰ میلیون دلار کمتر از مبلغی است که باید به این صندوق واریز می شد.

به گزارش افکارنیوز ، رحیم زارع خاطرنشان کرد: طبق گزارشی که دیوان محاسبات به مجلس داده است تا ۳۱ خرداد ۹۲ مبلغی بالغ بر ۸۷۶.۳ میلیون دلار بابت سهم صندوق توسعه ملی از محل صادرات گاز و تهاتر ارزش صادرات فرآورده های نفتی به حساب صندوق واریز نشده است.

وی با اشاره به حضور صفدرحسینی مدیرعامل صندوق توسعه ملی و مدیرعامل بانک های ملت و تجارت در این جلسه نیز گفت: عملکرد صندوق توسعه ملی از ابتدا تا کنون بررسی شد و نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را برای بهبود عملکرد این صندوق ارائه کردند.

وی افزود: البته بررسی عملکرد صندوق توسعه ملی طبق ماده ۲۰۶ آیین نامه بود و لذا در نهایت مقرر شد که کمیته ای مرکب از کمیسیون اقتصادی، مرکز پژوهش ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده و گزارش جامع تری تهیه کند و در نهایت برای آمدن این موضوع به صحن مجلس تصمیم گیری شود.

وی افزود: این صندوق به منظور تبدیل ثروت های حاصله از فروش نفت، میعانات گازی و انرژی های کشور به ثروت های ماندگار و مبدل و براساس بند ۲۲ برنامه پنجم توسعه تاسیس شده است و از بدو تاسیس خود تا کنون ۳۳ میلیارد دلار قرارداد با بخش های مختلف به امضاء رسانده که ۶ میلیارد آن گشایش اعتبار شده است و در مجموع این صندوق نتوانسته است به دلایل مختلف عملکردی برابر با آنچه که در اهداف برای آن در نظر گرفته شده است را از خود به جای بگذارد.

نماینده مردم آباده تصریح کرد: در دولت های قبلی حدود ۱۵.۸ درصد از منابع این صندوق با عناوین مختلفی مانند پرداخت عیدانه برداشت شده است و همچنین مسائلی این چنینی باعث برخی دخالت های نهادهای مختلف در اداره این صندوق شده و مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به همه این مسائل صحبت هایی در ارتباط با اصلاح فرآیند اجرایی و اساسنامه صندوق و جلوگیری از دخالت سایر نهادها مانند بانک مرکزی توسط اعضای کمیسیون پیشنهاد شد و همچنین بخشی از مشکلات صندوق به دلیل تحریم ها، نوسانات ارزی و بالا رفتن ریسک دریافت تسهیلات ارزی به وجود آمده است که باید برای حل این مسائل نیز راهکارهایی اتخاذ شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان این که با توجه به اهمیت صندوق توسعه ملی لازم است این صندوق استقلال خود را تثبیت کند، گفت: جلوگیری از دخالت نهادهای بالادست و بانک های عامل و بانک مرکزی در اداره صندوق توسعه ملی و ثبات در نرخ ارز و همچنین برخورد جدی با برداشت های غیرقانونی از این صندوق می تواند در بهبود عملکرد آن تاثیر فراوانی داشته باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات