مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه نمی توانیم از رئیس کل بانک مرکزی بخواهیم یک چک ۴۰هزار میلیارد تومانی دیگر برای مسکن مهر بکشد، گفت: امروز کسی با ۲۰ میلیون تومان وام صاحبخانه نمی شود و دولت می خواهد یارانه سود تسهیلات بدهد. printنسخه قابل چاپ

به گزارش افکارنیوز ، حسین عبده تبریزی در ادامه برنامه شب گذشته پایش که با موضوع مسکن مهر و طرح جایگزین دولت روی آنتن رفت، پس از پخش بخشی از سخنان روحانی در کارزار انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص افزایش ۸۲ درصدی قیمت مسکن و همچنین مشکلات طرح مسکن مهر، گفت: بحث رئیس جمهوری این بود که اشکالات اساسی در این طرح وجود دارد که این بحث درست است. از دید اقتصادی امکان استفاده از روش های گذشته برای ادامه طرح مهر وجود ندارد، یعنی این که اگر فرض کنیم این طرح مشکلات اجتماعی ندارد و مشکلات جانبی ندارد هم نمی توانیم به رئیس کل بانک مرکزی بگوئیم یک چک ۴۰ هزار میلیارد تومانی دیگر بکش تا بتوانیم طرح را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: دولت باید از هر جایی منابعی را پیدا کند و به تعهدات باقیمانده طرح مسکن مهر که ۱.۲ میلیون واحد است عمل کند که این کار را انجام خواهد داد.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که واحدهای تحویل شده مسکن مهر مشکلاتی را دارند، گفت: مسائل زیربنایی برخی پروژه ها در موارد نادری حل نشده یا این که برخی از واحدها امکانات روبنایی مانند مدرسه، مسجد و… ندارند یا این که مکان یابی به گونه ای است که در حمل ونقل مشکل دارد.

عبده تبریزی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی سال ها باید مشکلات واحدهای تحویل شده را حل کند، اظهار کرد: در مورد واحدهای جدید طبعا طرح تا آنجاییکه ممکن است باید حداقل ها را داشته باشند. اما این که خدمات زیربنایی و روبنایی تامین شود هزینه ها بسیار بسیار سنگین بوده و مدت طولانی برای تحویل آنها لازم است.

وی تاکید کرد: بنابراین در مقیاس گذشته با توجه به تجربه ای که داریم بقیه ۱.۲ میلیون واحد باقیمانده با امکانات زیربنایی و روبنایی تحویل خواهد شد و ممکن است برخی خدمات مانند مترو به تاریخ های دورتر واگذار شود.

*صندوق تقویت سایر صندوق های پس انداز

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که تامین منابع برای مسکن اجتماعی و حمایتی نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار است، گفت: عمدتا به این مجوز نیاز دارد. یکی از بحث هایی که وزیر راه و شهرسازی آن را پیگیری می کند تشکیل صندو قی از حمایت صندوق های دیگر است تا منابعی که با این همه تورم توزیع شده در برگشت بتوانیم از آن در صندوقی با نام «صندوق تقویت سایر صندوق های پس انداز» استفاده کنیم.

عبده تبریزی اظهار کرد: این صندوق باید بتواند تفاوت سود تسهیلات را پرداخت کند، علاوه بر آن نرخ ها را تعدیل کند. ممکن است دولت پول خودش را با نرخ ۵ درصد در اختیار بانک ها قرار دهد و بگوید به جای آن که تسهیلات با نرخ ۲۵ درصد به مردم پرداخت شود با نرخ ۱۰ واگذار شود. همچنین باید مقداری هم بازار رهن ثانویه تقویت شود، کار اصلی دولت ها این است که مردم بتوانند با اقساط کم و با پیش قسط پایین خانه بخرند.

وی ادامه داد: فرض کنیم بانک A به ۵۰۰۰ نفر تسهیلات بدهد حالا اگر یک مرجعی باشد که این ۵۰۰۰ وام را از بانک بخرد و ریسک بانک را به خودش منتقل کند بانک A می تواند ۵۰۰۰ وام دیگر پرداخت کند. به عبارت دیگر تقویت بازار ثانویه رهن باعث می شود که بازار اولیه تقویت و تعداد وام های پرداختی بیشتر می شود.

*موافقت شواری پول و اعتبار با ایجاد بازار رهن ثانویه مسکن

در ادامه حسن نژاد عضو ناظر شورای پول و اعتبار روی خط برنامه پایش آمد و در خصوص تامین مالی برنامه های جدید دولت در حوزه مسکن گفت: باید به چند مسئله در رابطه مسکن مهر اشاره کنم؛ مسکن مهری ساخته شده و کار خیلی خوب و پسندیده ای هم بوده است. اما نحوه تامین مالی مهم است، این که پول بدهید تا مسکنی ساخته شود مهم نیست این که این پول چگونه تامین شده مهم است.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود ۴۲ درصد از افزایش پایه پولی کشور به خاطر مسکن مهر بوده و سالانه حدود ۱۶ درصد تورم به اقتصاد تحمیل کرده است.

وی با اشاره به این که طرح مسکن مهر اقتصاد را به سمت فلج شدن برده است، اظهار کرد: در این که مسکن مهر به رشد صنایع دیگر کمک کرده و اشتغالزایی داشته شکی نیست، اما این که در جیب بانک مرکزی دست بردیم و اضافه برداشتی از خط اعتباری صورت گرفته است این آثار منفی به آثار مثبت آن می چربد.

عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفت: فضای شورای پول و اعتبار خوب است و تصمیمات عاقلانه در این شورا اتخاذ می شود. صندوق های پس انداز به شورای پول و اعتبار ارتباطی ندارد و مربوط به حوزه بازار سرمایه است. اما این که سایر بانک ها منابعی را به بخش مسکن تخصیص دهند یا اوراق بهادار کردن وام های رهنی (بازار ثانویه) به نظرم شورای پول و اعتبار مشکلی با این قضیه نخواهد داشت.

*مسکن فررودین سال آینده جان می گیرد

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی در ادامه پس از دیدن بخشی از میزگرد مسکن که در سال ۷۴ برگزار شده بود، گفت: جای تاسف است که هنوز بیماری وجود دارد. وقتی ۱۹ ساله و دانشجو بودم وام های ۲۵ ساله را به خانه ها می فروختیم، اما جای تاسف دارد که با گذشت چهل و چند سال همان محصول را نظام بانکی نمی تواند تولید کند.

عبده تبریزی با بیان این که بازار رهن باید توسعه یابد، اظهار کرد: باید پول را صرف این کنیم که مردم با پس اندازهای آینده بتوانند خانه بخرند.

وی همچنین در خصوص پیش بینی بازار مسکن در سال جاری گفت: خوشبختانه بازار مسکن آرام گرفته است و بازار سفته بازی در این بخش تمام شده و هدف دولت هم همین است که به بازار ثبات بدهد.

وی ادامه داد: فکر می کنم بازار مسکن از اول فروردین سال آینده یک جان تازه ای می گیرد. باید طرح جامع برای مسکن باشد که یک طرف آن بخش مصرف کننده را تعریف کند و بگوید چگونه باید به آنها کمک کنیم.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که مالیات جزئی از بسته طرح جامع مسکن است، گفت: در حوزه قوانین باید کار کنیم، ۵۰درصد ثروتی که در پهنه جغرافیای ایران می بینیم ساختمان است، اما سر سوزنی درباره آن اطلاعات نیست.

عبده تبریزی یادآور شد: در انگلیس ۱۷ روز پس از پایان ماه بانک ها باید اعلام کنند که در حوزه مسکن چقدر تسهیلات پرداخت کرده اند تا دولت بتواند سرمایه گذاری کنند. در آمریکا هم در پایان هر ماه بانک ها مجبورند میزان مصرف در ساخت را اعلام کنند. اینها نشان می دهد که دولت ها چقدر وظیفه دادن اطلاعات دارند.

وی تصریح کرد: واقعا کسی که می خواهد خانه ای را در منطقه ای بخرد از نرخ ها اطلاعی ندارد، در همه دنیا اطلاعات بخش مسکن به روز است و سایت هایی متعددی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به این که در بخش مسکن باید درباره آمار کار کنیم، اظهار کرد: بخش دیگر مربوط به آژانس های معملاتی است که باید نظاماتی داشته باشند. نمی شود وقتی قراردادی برای خانه ای بسته شده آنرا به فرد دیگری نشان دهیم.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی گفت: به نظر می رسد گرایش عمومی به این است که سه نوع مالیات به طور کلی حاکم شود؛ یکی مالیات اراضی بایر و کچلی های داخل شهرهاست، دلیلی وجود ندارد کسی که زمینی را می خرد و آنرا رها می کند سود کلانی ببرد. تاکنون این قانون به خوبی اجرا نشده است و شهرداری ها طرفی به آن نبسته است و بحث این است که بتوانیم منافعی را بین دولت و شهرداری تقسیم کنیم تا آنها دنبال این کار بروند.

عبده تبریزی ادامه داد: مالیات دوم تشویق هایی برای کسانی است که به صورت بلندمدت وارد بازار مسکن می شوند. به عنوان مثال کسی که ملک خود را به جای یک سال سه ساله اجاره می دهد باید تشویق مالیاتی شود.

*نمی توان رقم وام مسکن را در تلویزیون اعلام کرد

وی با تاکید بر این که جزئیات طرح مسکن اجتماعی و حمایتی توسط وزارت راه و شهرسازی اعلام خواهد شد، گفت: پرداخت تفاوت سود تسهیلات یکی از برنامه های دولت است.
وی در پاسخ به این پرسش که رقم وام چقدر اضافه می شود، گفت: در برنامه تلویزیونی نمی توان گفت. باید حساب کنیم که جریان ورودی چقدر است و یک بحث ریاضی است و باید محاسبه شود.

مشاور مالی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که ۲۰ میلیون تومان نقشی در خرید خانه ندارد، گفت: «قیمت هر مترمربع مسکن در تهران چیزی حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و طبیعی است یک واحد ۱۰۰ متری حداقل ۳۴۰ میلیون تومان می شود و طبیعی است که ۲۰ میلیون تومان نقشی در این خرید ندارد»

عبده تبریزی در پاسخ به پرسش یکی از بینندگان در خصوص قطع پرداخت تسهیلات ساخت، گفت: در حوزه ساخت مسکن چیزی قطع و وصل نشده است اگر خریداری برای مسکن باشد بانک ها تسهیلات ساخت را به راحتی می دهند چون کوتاه مدت است. ضمن آن که بینندگان از دولت توقع نداشته باشند در رابطه با بانک ورود پیدا کند. دولت چه کاره است. دولت اقشار مورد هدف را باید حمایت کند. بانک ها به خاطر این که معوقه های بزرگتری دارند امروز دست به عصا حرکت می کنند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات