نمایندگان کارفرمایان کشور برای نخستین بار از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید دور یک میز با وزیر تعاون، کار و رفاه نشستند و در محورهای گوناگونی از مشکلات نقدینگی تا عدم همکاری بانک ها با تولید و از خلف وعده دولت سابق در پرداخت یارانه سهم تولید تا ارائه یک بسته ویژه در زمینه ایجاد فرصت های جدید شغلی با علی ربیعی سخن گفتند.

به گزارش افکارنیوز ، در روزهای اخیر دیداری بین نمایندگان کارفرمایان کشور و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد که در آن نشست کارفرمایان برخی مسائل روز بنگاه ها و تولیدی را با وزیر دولت تدبیر و امید مطرح کردند.

کارفرمایان می گویند در دو سه سالی که از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها گذشته، آنها متحمل هزینه های بسیار زیادی برای اداره بنگاه شده اند و دولت سابق هرگز به وعده پرداخت سهم تولید از یارانه ها عمل نکرد و این مسئله در زمان افزایش یکباره قیمت انرژی برای آنها، مخاطرات فراوانی را به همراه داشته است که دامنه آن از افت میزان تولید تا تعدیل نیرو را در بر می گیرد.

پیش تر نیز نمایندگان کارگران کشور با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار کرده بودند و مسائل گوناگونی از وضعیت معیشت و دستمزد تا اصلاح قانون کار بررسی شده بود. اساسا جنس چانه زنی و گفتگوی کارگران با کارفرمایان متفاوت است و گروه ها تلاش می کنند مواضع جامعه کارگری و یا کارفرمایی کشور را پیگیری کنند که بعضا ممکن است متضاد نظر و حتی منافع گروه مقابل نیز باشد.

اصغر آهنی ها با اعلام اینکه اولین نشست رسمی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولتی تدبیر و امید و نمایندگان کارفرمایان کشور برگزار شده است، گفت: در این دیدار نمایندگان کارفرمایان و همچنین وزیر کار به نمایندگی از دولت مباحث گوناگونی را مطرح و پیرامون آنها گفتگو کردند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران اظهار داشت: یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در دیدار کارفرمایان با وزیر کار، افزایش مشارکت کارفرمایان در مباحث ۳ جانبه بین کارگران، کارفرمایان و دولت بود که در واقع بر ۳ جانبه گرایی در تصمیم گیری ها تاکید دارد.

آهنی ها خاطر نشان کرد: همچنین مباحث مختلفی درباره حضور نمایندگان کارفرمایان در هیئت امنای تامین اجتماعی مطرح شد که وزیر کار قول داد در اینباره پیگیری های لازم را انجام دهد. از این طریق امکان حضور نمایندگان کارفرمایان در سطوم مختلف تامین اجتماعی برای تامین ۳ جانبه گرایی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین مباحثی درباره مسائل و مشکلات کارفرمایان در مباحث تامین اجتماعی و اصلاح قوانین این بخش مطرح شد. قرار است کارفرمایان پیشنهادات خود را درباره اصلاح قوانین تامین اجتماعی به دولت ارائه کنند.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور افزود: یکی از مباحث مهم مطرح شده در این جلسه، مشکلات اشتغال و راهکارهای ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور با توجه به شرایط فعلی اقتصادی است که البته نمایندگان کارفرمایان در اینباره پیشنهاداتی را در قالب یک بسته برای طرح در شورای عالی اشتغال ارائه خواهند کرد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان ایران گفت: در واقع این بسته پیشنهادی از سوی کارفرمایان تهیه شده و بزودی برای طرح در شورای عالی اشتغال ارائه می شود. پیش تر نیز در زمان فعالیت دولت دهم، بسته ای در زمینه ایجاد اشتغال از سوی کارفرمایان ارائه شده بود که بی نتیجه ماند و به جایی نرسید.

آهنی ها تاکید کرد: مشکلات مربوط به نقدینگی و تامین مالی واحدهای صنعتی و تولیدی کشور هم در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی نمایندگان کارفرمایان مطرح شد که در نهایت بر انجام کار کارشناسی در این بخش تاکید شد.

به گفته وی، بحث عدم همکاری بانک ها در تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور نیز از دیگر مباحث مطرح شده در دیدار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان کارفرمایان کشور بوده است.

این مقام مسئول کارفرمایی کشور با اشاره به اینکه در اولین نشست وزیر تلاش کرد تا مسائل مختلف کارفرمایان را از نزدیک بشنود. به صورت کلی تقویت ۳ جانبه گرایی در تصمیم گیری ها در این جلسه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه قرار است نشست های رو در روی کارفرمایان با وزیر تعاون، کار و رفاه به صورت مستمر و در فواصل زمانی یک تا ۳ ماهه برگزار شود گفت: یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در دیدار اول، خدمات ضعیف تامین اجتماعی است که در حال حاضر به میزان هزینه ها انجام نمی شود.

آهنی ها از هزینه ۷۵۰ هزار تومانی تا ۱ میلیون تومانی بیمه هر کارگر در ماه سخن گفت و افزود: با این حال، میزان ارائه خدمات تامین اجتماعی به مردم به اندازه افزایش هزینه ها رشد نکرده و در سطح ضعیفی باقی مانده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات