حذف یارانه ۳ دهک بالای درآمدی که بیش از ۲۲ میلیون نفر را شامل می شد، از دستور کار دولت تدبیر و امید خارج شد.

به گزارش افکارنیوز ، پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، مقامات اقتصادی در نشست های مختلف به کسری اعتبار هدفمندی یارانه ها اشاره می کردند، به طوری که وزیر امور امور اقتصادی و دارایی و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت تدبیر و امید به صراحت رقم کسری بودجه هدفمندی یارانه ها را بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعلام کردند.

بر این اساس، با همراهی مجلس، برنامه حذف دهک های بالای درآمدی و حدود ۳۰ درصد یارانه بگیران در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت. حتی در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مامور ارائه راهکار برای شناسایی گروه های مشمول یارانه شد. در همین زمینه کارگروه هدفمندی یارانه ها با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد و برخی وزارتخانه ها به عضویت آن درآمدند.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این زمینه گفته است: دولت پایگاه های اطلاعاتی دارد که اگر آنها را تجهیز کند اطلاعات دقیق تری در مورد شناسایی وضعیت درآمدی افراد می تواند بدست آورد، اگر یارانه های نقدی به تمام افراد جامعه پرداخت شود به هدف نخواهد رسید؛ حتما فقرای جامعه هدف هستند؛ به ویژه دو دهک پائین جامعه و ۴ دهک اول زیر خط فقر هستند، بنابراین پرداخت یارانه به ۷ دهک اغماض و مسامحه است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تقاضا حرام است و کسی باید یارانه بگیرد که ضرورت اقتضا کند، باید گرفتن یارانه را امری منفی تلقی کنیم، گفت: تقاضا برای کمک مالی و مادی حرام است؛ مگر اینکه ضرورت اقتضا کند که آن ضرورت نیز فقر و نیاز است. ننگ است برای کشور ما که خانوارهایی زیر خط فقر داریم.

اما در نهایت دولت با بررسی سناریوهای مختلف به این نتیجه رسیده است که حذف یارانه بگیران به صورت اجباری امکان پذیر نیست، بلکه افراد می توانند داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند؛ بدین معنا که افراد دارای تمکن مالی بالا به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

اخیرا حسن روحانی رئیس جمهور در این زمینه به بررسی هایی که در مجلس برای حذف سه دهک پردرآمد از دریافت یارانه ها صورت گرفته و به نتیجه نرسیده اند، اشاره کرد و گفت: نمی خواهم بابت این موضوع به کار مجلس ایراد وارد کنم اما این اتفاق نشان داد که ساماندهی اقتصاد بسیار سخت است. راه های متعددی برای حذف سه دهک پردرآمد از فهرست گیرندگان یارانه ها وجود دارد، اما بنده با پیشنهادهای متعددی که به نوعی ورود به زندگی خصوصی مردم بود به شدت مخالفت کردم، چرا که معتقدم اعتماد مردم به سیستم بانکی و دولت با ارزش تر و مهم تر از کاهش هزینه های دولت به هر روشی است.

همچنین محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در مورد حذف سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه ها گفته است: روش های مختلفی برای شناسایی دهک های بالای درآمدی وجود دارد که بر اساس آن، دولت می تواند بر مبنای آمارها، این دهکها را شناسایی کنند اما اعتقاد ما بر این است که این موضوع ورود به حریم خصوصی افراد است و دولت قصد ندارد چنین کاری را انجام دهد. دو روش برای این موضوع پیش بینی شده است؛ اول آن که افراد خود بتوانند به صورت داوطلبانه انصراف دهند که این پسندیده ترین روش است و دوم آن که دولت بتواند برای مردم شغل آفرینی کند.

حال باید به انتظار آینده نشست و دید سرانجام سرنوشت حذف یارانه دهک های بالای درآمد چه خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات