معاون وزیر صنعت

مدیر عامل شرکت بازرگانی از قطعی شدن واردات ۳.۶ میلیون تن گندم خبر داد و گفت: انبارهای کشور مملو از ۱۲ قلم کالای اساسی است و از این جهت به تیم مذاکره کننده ایران می گویم با خیال راحت مذاکره کنند.

عباس قبادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص ذخایر کالاهای اساسی گفت: ۱۲ قلم کالای اساسی که از جمله می توان به گندم، جو، ذرت، کنجاله، گوشت قرمز، مرغ، برنج، شکر، کره و شیر خشک اشاره کرد در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد و در بسیاری از این ۱۲ قلم مخازن ما از ذخایر پر است.

وی با تأکید بر اینکه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در ریاست جمهوری همکاری خوبی با این شرکت دارد، گفت: انتظار داریم بانک مرکزی هم تعامل بیشتری با شرکت بازرگانی دولتی در خصوص تأمین ذخایر کالاهای اساسی داشته باشد.

قبادی در پاسخ به این سؤال که از ۷ میلیون تن واردات گندم چه میزان تاکنون وارد شده است، اظهار داشت: تاکنون ۳.۶ میلیون تن گندم خریداری کرده ایم که ۲ میلیون تن آن وارد کشور شده است و این خریدها تا رسیدن به سقف ۷ میلیون در صورت تأمین ارز توسط بانک مرکزی و تأمین ریال توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ادامه خواهد داشت.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سؤال که مشکلات تأمین نهاده های دامی و نهاده های مورد نیاز مرغداری ها حل شده است یا خیر؟ گفت: تأمین نهاده های دامی در شرایط مناسبی قرار دارد و در خصوص کنجاله و ذرت ذخایر شرکت بازرگانی دولتی ایران بالغ بر ۳ ماه است.

وی افزود: ذخایر گوشت مرغ نیز فراتر از ۵ هزار تن رسیده است و این ذخایر به صورت گردشی ادامه دارد و پیش بینی ما این است که تا ماه مبارک رمضان سال آینده هم در تأمین مرغ مشکلی نخواهیم داشت.

وی همچنین گفت: ذخایر گوشت قرمز نیز بیش از ۱۵۰۰ تن است که عمدتاً از محل تولید داخلی خریداری شده است.

معاون وزیر صنعت با تأکید بر اینکه، شرایط خوبی در ذخایر کالاهای اساسی حاکم است گفت: پر بودن انبارها از ذخایر کالاهای اساسی پشتوانه مناسبی برای حضور در مذاکرات است چرا که اگر وضعیت ذخایر کالاهای اساسی خوب باشد، مذاکره کنندگان می توانند قوی تر و محکم تر در مذاکرات حاضر شوند و این نوید را به مقامات سیاسی کشور می دهیم که به لحاظ تأمین کالا هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.

قبادی گفت: تعیین قیمت ۱۰۵۰ تومان برای خرید تضمینی گندم مناسب است و امیدواریم که در سال زراعی آینده خرید تضمینی گندم را به حد قابل قبولی برسانیم.

وی در خصوص تغییر قیمت نان گفت: دولت مصمم است تا قیمت نان تا پایان سال هیچ گونه افزایشی نداشته باشد، اما باید برای یارانه ای که در حال حاضر به گندم اختصاص می یابد تدبیر مناسب شود.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برای شرکت ما بالغ بر ۹۰۰ تومان است اما به قیمت ۴۶۵ تومان به کارخانجات آرد تحویل داده می شود لذا باید در بودجه سال آینده برای این موضوع فکر لازم را بکنیم تا مشکلی در این خصوص نداشته باشیم هر چند که آقای نوبخت در این زمینه همکاری خوبی با شرکت بازرگانی دولتی ایران دارد.

وی در واکنش به این سؤال که مردم انتظار ارزانی در کالاهای اساسی و به ویژه مواد پروتئینی دارند، اما قیمت مرغ در میانگین ۶۸۰۰ تومان مانده است گفت: به نظر ما با توجه به افزایش قیمت نهاد ه ها در بازار قیمت مرغ منطقی است، چرا که قیمت تمام شده آن در حدود ۶۵۰۰ تومان است.

وی افزود: وقتی همه کالاهای اساسی به جز گندم از ارز مبادله ای استفاده می کنند، باعث شفافیت در بازار شده و برخی رانت ها را از بین می برد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات