مدیرعامل شرکت ملی گاز در حالی خبر از ورشکستگی و مشکلات شدید مالی این شرکت مادر تخصصی وزارت نفت می دهد که شرکت گاز در شرایط تحریم با کسب سالانه ۶ میلیارد دلار درآمد از اختصاص اعتبارات دولتی کاملا بی نیاز بوده و حتی با ادامه ساز و کار فعلی پرداخت یارانه ها هم مشکل مالی نخواهد داشت.

به گزارش افکارنیوز ، حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ورشکستگی این مجموعه عظیم گازی را تائید کرده و می گوید: برای سال آینده باید با یک معماری، ساز و کار جدیدی برای تامین منابع مالی شرکت ملی گاز ایران دیده شود و خواستار حمایت بیشتر مجلس شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین در گفتگوی دیگری خواستار افزایش درآمدهای شرکت ملی گاز برای سال ۹۳ شده است و تاکید می کند: برای سال آینده به منظور اجرای طرح ها و پروژه های صنعت گاز به حدود ۶ میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری نیاز است.

ترازنامه شرکت گاز: سودده هستیم

با این وجود تراز نامه مالی منتشر شده شرکت ملی گاز که اسفند ماه سال ۱۳۹۱ منتشر شده حاکی از آن است که سود انباشت این شرکت مادر تخصصی وزارت نفت بیش از ۱۶.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

از سوی دیگر در حالی مدیرعامل و سایر مسئولان شرکت ملی گاز این روزها با انتقاد از ساز و کار اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها و مشکلات شدید مالی به شدن انتقاد می کنند و به نوعی سعی در مخدوش کردن برخی از دستاوردهای این طرح عظیم نظام اقتصادی کشور را دارند که کارشناسان مشکلات مالی این مجموعه را به دلیل عدم پیگیری وصول مطالبات عنوان می کنند.

درآمد ۱.۵ میلیارد دلایر صادرات گاز به ترکیه

 آمارهای رسمی حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر و ۱۵ تا ۱۷ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد شده است.

از این رو با آمار و ارقام موجود قیمت گاز صادراتی و وارداتی، شرکت ملی گاز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از محل صادرات گاز دارد که حتی این درآمد به شرکت ملی نفت به عنوان تولیدکننده گاز هم اختصاص نمی یابد.

این در حالی است که از سال آینده با آغاز صادرات گاز به عراق و بدون احتساب قرارداد پاکستان، از این محل هم سالانه یک میلیارد تا ۱.۲ میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

درآمد یک میلیارد دلاری فروش گاز به پتروشیمی

یکی دیگر از منابع درآمدهای شرکت ملی گاز از محل فروش قیمت خوراک به مجتمع های پتروشیمی حاصل می شود به طوری که پس از مصوبات دولت و افزایش قیمت گاز پتروشیمی ها، شرکت ملی گاز می تواند سالانه بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار درآمد مازاد در این بخش داشته باشد.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه بین ۳۲ تا ۳۵ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی ها تحویل می شود که با مصوبات جدید دولت بابت هر مترمکعب گاز به عنوان خوراک پتروشیمی (معادل ۱۶ تا ۱۸ میلیون مترمکعب در روز) معادل ۱۳ سنت درآمد کسب کند.

مطالبات گازی نیروگاه ها روی زمین ماند

هم اکنون حجم مطالبات از وزارت نیرو بابت گازرسانی به نیروگاه ها معادل یکهزار میلیارد تومان برآورد می شود که با وجود تلاش مسئولان وقت شرکت گاز در دولت دهم مبنی بر قسط بندی دریافت این مطالبات، از حدود ۱۰۰ روز گذشته تاکنون اقدامی برای وصول این مطالبات انجام نشده است.

درآمد ۹۰۰ میلیون دلاری صدور گوگرد و گازمایع

یکی دیگر از درآمدهای شرکت ملی گاز از محل فروش و صادرات گوگرد و گازمایع حاصل می شود و از این محل هم به طور متوسط سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار برای این مجموعه به صورت سالانه محاسبه شده است.

درآمد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی عوارض گاز

در همین حال سالجاری با حمایت مجلس شورای اسلامی مصوب شده است که به ازای هر مترمکعب گاز مصرفی توسط مشترکان ۱۰ تومان به عنوان عوارض دریافت شود که به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز از این محل هم سالانه حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد توملان درآمد اضافی نصیب کشور می شود.

شرکت گاز مستقل از اعتبارت دولت

یکی از مسئولان سابق شرکت ملی گاز با انتقاد از مواضع مدیریتی شرکت گاز در دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه سیاه نمایی به هیچ عنوان نمی تواند گره گشای مشکلات صنعت گاز کشور شود، به مهر، گفت: از مجموع ۴۳ شرکت زیر مجموعه شرکت گاز شامل شرکت های پالایشی، انتقال گاز، ذخیره سازی، مهندسی، بازرگانی و شرکت های گاز استانی حتی یک شرکت زیان ده و با تراز منفی مالی تا زمان تحویل دولت دهم به یازدهم وجود نداشته است.

در مجموع هم اکنون شرکت ملی گاز بدون نیاز به یک ریال اعتبارات دولتی و یا بودجه اضافی صرفا از محل صادرات گاز، گوگرد، گاز مایع، ما به تفاوت قیمت فروش خوراک گاز به پتروشیمی ها، عوارض فروش گاز، مطابات معوق صنایع عمده و نیروگاه ها به طور متوسط سالانه ۵ تا ۶ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

این در حالی است که اگر کل درآمدهای حاصل از فروش گاز و وصول قبوش به خزانه برود و ریالی از این درآمدها به شرکت ملی گاز تزریق نشود این مجموع در شرایط تحریم دست کم چهار میلیارد دلار درآمد دست به نقد در اختیار دارد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات