آمارهای اقتصادی همچنان در هاله ای از ابهام

هنوز از یادها نرفته است که وقتی از عبدالرضا شیح الاسلامی وزیر وقت کار سوال کردند خط فقر در ایران چقدر است پاسخ داد: «نمی دادنم! » .

به گزارش افکارنیوز ، هنوز از یادها نرفته است که وقتی از عبدالرضا شیح الاسلامی وزیر وقت کار سوال کردند خط فقر در ایران چقدر است پاسخ داد: «نمی دادنم! »

عبدالرضا شیخ الاسلامی، وزیر کار دولت دهم سال ۸۹ بود که در پاسخ به این پرسش که فاصله خط فقر با حداقل دستمزد کارگران چقدر است، به راحتی گفت: «نمی دانم خط فقر چقدر است، اگر میزان خط فقر را از حداقل دستمزد کم کنیم، فاصله آن بدست خواهد آمد» .

حالا امابا گذشت نزدیک به ۴ سال وزیر کار دولت حسن روحانی می گوید: سیاست هایی که دو دهه گذشته تجربه کردیم فقرا را ضعیف تر و طبقه متوسط جامعه را به طبقه پایین نزدیک تر کرده است. و این یعنی افزایش خط فقر.



علی ربیعی با انتقاد از وضعیت بیکاری و آمار بیکاری تاکید کرده: با جابجایی مفهوم کار و تغییر آمارهای مربوط به کار نمی توان به توسعه و پیشرفت و کار شایسته دست یافت.

وی همچنین سیاست های غیر کارشناسی و غیر اصولی به ظاهر ضد فقر را مورد انتقاد قرار داده و گفته: سیاست هایی که نزدیک به دو دهه گذشته تجربه کردیم فقرا را ضعیف تر و طبقه متوسط جامعه را به طبقه پایین نزدیک تر کرده در حالی که اکنون دیگر فرصتی برای آزمون و خطا نیست.

وزیر کار روحانی همچنین به توزیع عادلانه درآمد اشاره و اظهار کرده: برای جامعه ای که با فقر ساختاری روبرو است توزیع عادلانه حائز اهمیت است؛ متاسفانه غالب نگرش موجود در جامعه، توزیع عادلانه را صرفا در توزیع عادلانه ثروت می بینند در حالی که این برداشت غلطی است زیرا اجرای سیاست های اثربخش و کارآمد ضد فقر با هماهنگی و ملازمت توزیع قدرت و توزیع ثروت امکان پذیر است.

این در حالی است که آمار درستی از خط فقر در کشور در دست نیست و بیکاری به عنوان عامل اصلی فقر نیز وضعیت خوبی ندارد.

تیر ماه سال ۹۱ بود که با وجود بروز بحران ارزی و افزایش رقم تورم به ۲۷.۴ درصد، رییس شورای رقابت، خانوارهای شهری با درآمد ماهانه کمتر از ۹۴۶ هزار تومان زیر خط فقر دانست تا به این ترتیب بر اساس گفته وی خط فقر در کشور نزدیک به یک میلیون تومان باشد یعنی خانوارهایی که در آمد زیر یک میلیون تومان دارند زیر خط فقرند و میلیونی ها نیز فقیر محسوب شوند!

حالا اما با تورم ۴۰ درصدی به نظر می رسد این آمار را باید تغییر داد و در آمدهای زیر ۱میلیون و نیم زیر خط فقر محسوب می شوند.

در هر حال دولت تدبیر و امید با شعار شفاف سازی و صداقت به میدان آمده و از آن انتظار می رود که در زمینه آمارها به خصوص تدوین آماری برای خط فقر اقدام جدی انجام دهد چرا که تنها در سایه شفافیت آماری می توان مشکلات را حل کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات