اقتصاد کلان در هفته ای که گذشت

هفته ای که گذشت اظهارات تامل برانگیز رئیس کل بانک مرکزی موجب شد تا نمایندگان برای وزیر اقتصاد خط ونشان کشیده و در سوالی ملی خواستار پاسخگویی وی شوند.

به گزارش افکارنیوز ، هفته جاری یکی از شلوغترین روزهای پرترافیک برای وزرای اقتصادی دولت یازدهم بود تا پاسخگوی سوالات نمایندگان مجلس باشند.

*روزهای پرترافیک کمیسیون های اقتصادی مجلس

این هفته ۴ وزیر، اقتصاد و دارایی، نفت، نیرو، تعاون کار و رفاه به همراه رئیس کل بانک مرکزی به شبهات و سوالات نمایندگان در خصوص مسائل مهم و کلان اقتصاد کشور از جمله هدفمند سازی یارانه ها، وضعیت صندوق توسعه ملی، کسری بودجه، تعیین تکلیف طرح های عمرانی، وضعیت واگذاری شرکت های دولتی و دیگر مباحث پاسخ دادند و البته برخی از وزرا به دلیل اینکه نتوانستند نمایندگان ملت را قانع کنند فرصت مجدد برای رفع مشکلات گرفتند و یا اینکه سوال نمایندگان به سوال ملی برای طرح در صحن علنی مجلس تبدیل شد.

بر این اساس، علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح چهارشنبه پارلمان از اعلام وصول پرسش ملی قاسم جعفری نماینده بجنورد از علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت اظهارات ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در تضعیف ارزش پول ملی خبر داد.

همچنین سوال ملی نادر قاضی پور نماینده ارومیه از حمید چیت چیان وزیر نیرو درباره علت افزایش حق انشعاب برق نیز در مجلس اعلام وصول شد.

هرچند این روزها دولت در تلاش برای آماده کردن بودجه ۹۳ کشور به منظور ارائه به موقع به مجلس است اما مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تاخیر این لایحه خبر داده بود که نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور این موضوع را رد کرده و در گفت وگو با فارس از ارسال به موقع لایحه بودجه ۹۳ کشور به مجلس خبر داد.

* ورود ۵ میلیون متقاضی اشتغال به بازار کار

یکی دیگر از موضوعاتی که توجه دولت را بیش از پیش به خود جلب کرده که به نوعی معضلی برای همه دولت ها نیز تلقی می شده است موضوع بیکاری و اشتغال است.

در همین راستا وزیر اقتصاد در مراسم معارفه مدیرعامل بانک صنعت و معدن خاطرنشان می کند: براساس سند چشم انداز با این هدف که در افق ۲۰ ساله به جایگاه رتبه اول در منطقه قرار گیریم، بطور متوسط رشد اقتصادی ۸ درصدی را برای دوره ۲۰ ساله پیش بینی کرده بودیم که متاسفانه رشد اقتصادی ما فاصله زیادی با این رقم در این مدت داشت و این در حالیست که رقبای ما شرایط بهتری داشتند.

* نیاز به ایجاد ۸.۵ میلیون شغل تا دو سال آینده

طیب نیا در خصوص افزایش بیکاری نیز می گوید: سالانه یک میلیون نفر از جوانان کشور به سن کار می رسند و با احتساب ۳.۵ میلیون نفر بیکار فعلی و ۵ میلیون نفر که به این جمعیت اضافه خواهد شد، باید در دو سال آینده برای ۸.۵ میلیون نفر شغل ایجاد کنیم.

* وزیر اقتصاد نماینده ویژه ایران در اجلاس سران کشورهای عربی

همچنین در هفته ای که گذشت وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهور در اجلاس سران کشورهای عربی- آفریقایی به کویت سفر کرد.

در این سفر وی با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دیدار و گفت وگو کرده بود.

* تعیین ۶۵۰ شاخص برای ارزیابی جایگاه در افق چشم انداز

چهارشنبه ای که گذشت رئیس مرکز آمار ایران در همایش آمار و کاربران شرکت کرد.

وی عنوان کرده بود: تاکنون ۶۵۰ شاخص برای تعیین افق چشم انداز کشور تدوین شده است و نیز آمار در کشور خاک می خورد مگر اینکه نهادی سراغ آن را بگیرد.

* کاهش تورم از وعده تا عمل/ واقعیت موجود چیست؟

ارائه گزارش ۱۰۰ روزه از سوی رئیس جمهور در روزهای آینده و نیز وعده های اقتصادی داده شده از جمله کاهش تورم و مهار نقدینگی از مهمترین سوژه های مطرح شده در رسانه ها بود که در این راستا نمایندگان مجلس و کارشناسان به آن واکنش نشان دادند.

در این راستا سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: اقدام عملی در جهت رونق اقتصادی از سوی دولت دیده نمی شود و برنامه های ۱۰۰ روزه زمانی برای ارائه راهکار و شناسایی مقدمات کار است.

همچنین یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس دلیل مهار تورم را کمبود منابع و بودجه عنوان می کند. میرمحمدی می گوید: دولت در برنامه های ۱۰۰ روزه اقدامات مثبت و منفی داشته اما باید دید در سال آینده چه اقداماتی انجام خواهد داد.

* تشکیل کارگروه برای منابع صندوق توسعه ملی

در هفته ای که گذشت مدیرعامل صندوق توسعه ملی نتوانست با گزارشی که در خصوص منابع و مصارف و نیز موجودی صندوق نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه مجلس را قانع کند و به همین دلیل منجر به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات