در همایش بازار سرمایه در کرمان مطرح شد

به منظور آشنایی سهامداران و مدیران اقتصادی کرمان با بازار سرمایه و ابزارهای جدید حوزه سرمایه‎گذاری، " همایش بازار سرمایه کرمان" در اتاق بازرگانی این استان برگزار شد.

به گزارش افکارنیوز ، " همایش بازار سرمایه کرمان" با هدف آشنایی سهامداران و مدیران اقتصادی این استان با بازار سرمایه و ابزارهای جدید حوزه سرمایه‎گذاری دیروز (۳۰ آبان) با حضور نمایندگان مجلس، مدیران بازار سرمایه، استاندار کرمان، مدیران استان و جمعی از سرمایه گذاران در اتاق بازرگانی استان کرمان برگزار شد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی که در همایش بازار سرمایه در کرمان حضور داشت گفت: با وجود اینکه در حوزه بازار سرمایه شاهد تحولات گسترده ای بوده ایم و در سال های گذشته اتفاقات مهمی در این زمینه افتاده، اما بازار سرمایه ما در ابتدای راه برای رسیدن به هدفگذاری های بزرگ و نقطه اوج است.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: تلاش هایی که از سال ۸۴ بعد از تصویب قانون بازار سرمایه در کشور انجام شد، وضعیت مناسبی در سه رکن بازار از جمله بازارهای مالی، ابزارها و موسسات و نهادهای مالی ایجاد کرده و فضای مناسبی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای توسعه اقتصادی کشور است.
وی تصریح کرد: باید استراتژی مشخصی برای آینده بازار سرمایه تعیین کنیم و یکی از ماموریت های اصلی بازار سرمایه در دولت یازدهم ماموریت تامین مالی است و نیازمند اقداماتی هستیم که بتوانیم در این حوزه فضایی متفاوت تر از گذشته داشته باشیم.
نماینده مردم کرمان در مجلس اضافه کرد: به لحاظ سیاست ها شاهد اتفاقات مناسبی در حوزه تعیین ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه کشور هستیم و در این رویکرد باید نگاه جدید به توسعه ابزارهای مالی با درآمد ثابت داشته باشیم که در صورت ایجاد تغییرات در این زمینه تاثیر زیادی در تغییر نظام مالی در ساختار اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.
پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه در فضای بازار سرمایه عطش برای عرضه سهام و همچنین شرایط عرضه وجود دارد و باید متناسب با عقود اسلامی در ابزارهای مالی عمل کنیم گفت: اسناد خزانه اسلامی را مصوب کردیم که دولت می تواند در این زمینه اقدام کند و ظرفیت مناسبی در اختیار دولت قرار گرفته که می تواند استفاده از این ابزار یکی از اولویت های دولت جدید باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم می توانیم در حوزه تامین مالی نفت از اوراق صنعت نفت استفاده کنیم که انتفاع آن مناسب است و با فضای تعریف شده امکان استقبال مردم را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: در دیدار با وزیر نفت توافقنامه بین بورس انرژی و وزارت نفت در خصوص عرضه روزانه ۵ هزار بشکه نفت نهایی شده و از نیمه آذرماه نسبت به عرضه نفت خام در بورس انرژی اقدام خواهد شد.
پورابراهیمی با بیان اینکه نگاه تخصصی دولت جدید به موضوعات، فضای جدیدی را رقم زده و چهارچوب آینده بازار سرمایه کشور را خوب می بینیم اظهار کرد: در حوزه بازار سرمایه نیازمند تحولات دیگری هستیم که آن در حوزه اقتصاد دانش بنیان و سهم آن در بازار سرمایه است. امروز کشور ما رتبه اول تولید علم در منطقه است و باید گام بعدی کشور استفاده از علم در خلق ثروت باشد، پیشرفت های علمی اگر منجر به خلق ثروت نشود علم نافع نخواهد بود و تنها پایان نامه در کتابخانه هاست.
پورابراهیمی در پایان گفت: موضوع اصلی و حلقه مفقوده خلق ثروت، تجاری سازی علم است که در حال حاضر مهم ترین مشکل اقتصاد کشور ماست. باید بورس ایده را در کشور راه اندازی کنیم و نیازمند تحولات بزرگ در حوزه تجاری سازی علم هستیم.

نقش بازارهای مالی در رشد اقتصادی کشور
غلامرضا قاسمی، دبیر همایش بازار سرمایه در کرمان با بیان اینکه بازارهای مالی نقش کلیدی در اقتصاد و سرمایه‎گذاری در کشور دارند گفت: یک دیدگاه وجود دارد که بازارهای مالی را به عنوان صنعت خام در نظر می‎گیرد و نقش واسطه‎های مالی را مطرح می‎کند.
وی افزود: اعتقاد داریم که بازارهای مالی سبب رشد اقتصادی می‎شود و اهمیت به سزایی در بازار بورس دارد.
دبیر همایش بازار سرمایه کرمان با بیان اینکه بورس منطقه کرمان از ۱۵شهریور سال ۸۳ راه اندازی شده است گفت: سازمان بورس کشور اعتقاد داشت هم از لحاظ فیزیکی و هم رسانه‎ای مردم سراسر کشور باید با بازار سرمایه کرمان آشنا شوند تا سازمان بورس بین آن‎ها را پیوند دهد.
قاسمی با اشاره به اینکه خوشبختانه بورس منطقه‎ای کرمان بر اساس آمار و ارقام عملکرد موفقیت‎آمیزی داشته، خاطرنشان کرد: حضور بنگاه‎های اقتصادی چون مس سرچشمه، مس باهنر، گل‎گهر سیرجان، لاستیک بارز و دیگر بنگاه‎های اقتصادی در بورس کرمان، دلیل این موفقیت است.
وی همچنین به شرکت های سبدگردان در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: حدود سه سال پیش این شرکت ها در کشور راه اندازی شد و شرکت سبدگردان کاریزما به عنوان نخستین شرکت ثبت شده در این حوزه میزبان برگزاری این همایش است.
دبیر همایش بازار سرمایه در کرمان خاطرنشان کرد: سازمان بورس در چند سال گذشته برای استفاده بهتر از سرمایه، نهادهای مالی و ابزارهای مالی جدید را معرفی کرده که یکی از آنها صندوق های سرمایه گذاری مشترک است و عملکرد خوبی را به نمایش گذاشته اند.
وی با اشاره به صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه به عنوان یکی از جدیدترین ابزارهای مالی که سازمان بورس مجوز آن را صادر کرده است گفت: صندوق سپهر کاریزما نیز اولین صندوق ثبت شده در این حوزه است که سهام این صندوق ها مانند سایر سهم ها قابلیت معامله دارد. قاسم پور تصریح کرد: قیمت سهام ها در این صندوق ها از طریق عرضه و تقاضا در بورس تعیین می شود و از شفافیت اطلاعاتی بالایی برخوردارند و کاربرد دو جانبه ای دارند.

بازار سرمایه تامین کننده منابع مالی شرکتها
معاون توسعه و بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت های خدادادی در استان کرمان از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری بیان کرد: تاکنون از این ظرفیت های بزرگ برای تشکیل شرکت ها و تعاونی های بزرگ استفاده نشده است.
سید ابراهیم علوی افزود: با سرمایه گذاری های صورت گرفته در استان کرمان که فعالیت کارخانجات بزرگ و حجم عظیم سرمایه گذاری در صنایع مانند فولاد را شامل می شود می توان یک استان پویا با بیشترین درآمدزایی را داشته باشیم.
وی گفت: بازار بورس منابع مالی مورد نیاز شرکت ها را از طریق جمع آوری سرمایه های جزیی و پراکنده تامین می کند و از این طریق انجام سرمایه گذاری های مهم و کلان را ممکن می کند.
معاون اتاق بازرگان کرمان افزود: این سرمایه گذاری ها موجب تقویت بنیه اقتصادی کشور می شود و تاثیرات بسیار زیادی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه می گذارد.
علوی تصریح کرد: توزیع عادلانه درآمد و ایجاد حس مشارکت، ایجاد یک بازار کامل و استفاده بهینه از منابع از جمله آثار سرمایه گذاری در وضعیت اقتصادی و اجتماعی است.
وی گفت: اگر بازار سرمایه را به عنوان اولین گزینه برای سرمایه گذاری بدانیم، این عامل موجب سوق یافتن پول و سرمایه از بازارهای دیگر به بازار سرمایه می شود که نتیجه آن جذب سرمایه، کاهش بیکاری و سودآوری کشور است.
معاون اتاق بازرگانی استان کرمان تصریح کرد: ظرفیت های فراوانی در استان کرمان در زمینه های مختلف از جمله پول نقد، طلا و همچنین توانمندی های صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات و همچنین ظرفیت های انسانی وجود دارد، اما نتوانسته ایم از این ظرفیت ها به نحو مطلوبی بهره ببریم.
وی افزود: تشکیل شرکت ها و تعاونی های بزرگ و خرید و فروش سهام مجموعه ها باید در استان کرمان به صورت جدی پیگیری شود و امیدواریم همایش بازار سرمایه مقدمه ای برای رسیدن به اهداف باشد.

نگاه فرابخشی تجمیع سرمایه را به دنبال دارد
در ادامه این همایش استاندار کرمان نیز اظهار داشت: ظرفیت های عظیمی در کشور و استان کرمان نهفته است، اما متاسفانه به نحو صحیح و اصولی از آنها استفاده نمی کنیم.
اسماعیل نجار افزود: باید نگاه فرابخشی در همه زمینه ها به ویژه در سرمایه ای که در اختیار داریم، در کشور حاکم شود، متاسفانه همه به دنبال حفظ نگاه بخشی خود هستند و علی رغم وجود سرمایه در بعضی کارها، در اجرا مشکل داریم و با چالش مواجه هستیم.
وی گفت: در صورت حاکم شدن نگاه فرابخشی و تدبیر و نگاه دقیق، امکان تبدیل سرمایه کم به سرمایه های کلان وجود دارد و باید مشکل سرمایه در گردش حل شود.
استاندار کرمان افزود: بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل نگاه تنگ نظرانه سرمایه استان کرمان را در جای دیگر برده اند، در صورتی که می تواند سرمایه عظیمی برای استان باشد. برای بهبود فضای کسب و کار و حل مشکل بیکاری، باید مشکل سرمایه در گردش حل شود.
مقام عالی دولت در استان کرمان تصریح کرد: باید سرمایه ها را جمع و تولید ثروت کنیم و اگر بخواهیم درست از این سرمایه ها استفاده شود، باید به صادرات بیشتر توجه داشته باشیم.

۶۹۰ میلیارد تومان معامله در هفت ماه
رییس بورس منطقه کرمان هم در همایش بازار سرمایه کرمان گفت: بورس منطقه کرمان در سال ۸۳ راه اندازی شد و منشا خدمات قابل توجه و تاثیرگذاری مهمی در اقتصاد استان بوده است.
بهمنی افزود: تعداد و حجم معاملاتی که در بورس کرمان انجام شده تابع تعداد کارگزاران بوده و از ابتدای فعالیت افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: رسالت دیگر بورس کرمان آموزش و جذب سهام داران جدید و پذیرش افراد بیشتری در بورس بوده و در این راستا جذب سهامدار جدید از طریق تعداد کدهای جدید در بورس صورت گرفته است.
بهمنی ادامه داد: در سال ۸۳ تعداد ۵۵۲ کد سهامداری در بورس کرمان دریافت شده و تاکنون ۱۵ هزار نفر به جمع سهامداران کرمانی اضافه شده است.
رییس بورس منطقه کرمان اظهار داشت: در این مدت ۲۵ هزار نفر آموزش در بورس کرمان ارائه کرده ایم و کارگزاران بورس را توسعه دادیم و هم اکنون ۱۵ کارگزاری در بورس کرمان فعال است و دو کارگزاری در آستانه فعال شدن است.
وی گفت: از سال ۸۸ رشد قابل توجهی در ارزش معاملات بورس کرمان داشته ایم و عملکرد هفت ماه گذشته امسال از کل سال ۹۱ بیشتر بوده و امسال ۶۹۰ میلیارد تومان معامله توسط ۱۳ کارگزاری بورس کرمان انجام شده است.
بر اساس این گزارش، در پایان همایش بازار سرمایه در کرمان از برترین سهامداران بازار سرمایه نیز تجلیل شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات