رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشت با توافق هسته ای ایران با گروه ۱+۵، تمام مشکلات اقتصادی ایران حل شود، گفت: باید انتظارات از این توافق را نیز مدیریت کرد، به این معنا که نباید انتظار داشت با به نتیجه رسیدن مذاکرات، تمام مشکلات اقتصاد ایران باید حل شود بلکه مسئولان مدیریتی و تصمیم گیر کشور باید به نحوی عمل کنند که موانع به وجود آمده بر سر راه رشد و رونق اقتصاد ایران به بهانه تحریم و برخی محدودیت ها از بین برود.

به گزارش افکارنیوز ، یحیی آل اسحاق با اشاره به توافقات هسته ای ایران و ۱+۵ در ژنو، گفت: اینکه بعد از سالیان دراز، گروه ۱+۵ از حالت تخاصمی به نوعی از تعامل با ایران رسیده اند، امری مثبت در به نتیجه رسیده مذاکرات به شمار می آید، چراکه آنها حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته اند و این نکته مثبتی به شمار می رود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: همچنین در این توافقنامه، به آزادسازی معاملات نفت و پتروشیمی اشاره شده است که خود گام مثبتی به شمار می آید، ضمن اینکه زمینه برای مذاکرات بعدی نیز فراهم شده است، موضوعی که برخی کشورها به ناحق به ایران تحمیل کرده و راه مذاکره با آژانس و گروه ۱+۵ را بسته بودند.

وی تصریح کرد: وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده ایرانی با تلاش و کوشش مفصلی، نتیجه قابل لمسی را برای ایران حاصل کردند که از همه مهمتر، به رسمیت شناختن حق غنی سازی است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این همه کار نیست و باید مذاکرات ادامه یابد و براساس یک بازی" برد- برد" ، نتایج قابل قبولی برای ایران حاصل شود.

آل اسحاق با بیان اینکه سیاست های کلی و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات باید در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم قدم های بعدی مثبت تر و با عملکرد مناسب تری صورت گیرد، این در حالی است که برخی دشمنان ایران از جمله رژیم صهیونیستی، در مسیر خلاف مذاکرات حرکت کردند، ولی به توافق رسیدن ۶ کشور دنیا با ایران نشان داد که این کشور، سهم چندانی در تصمیم گیری های جهانی ندارد.

وی اظهار داشت: توافق ایران با ۱+۵ به خوبی نشان داد که ایران قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد و برای مردم دنیا نیز مشخص خواهد شد که ایران چنین قصدی ندارد، البته توافق اخیر یک پیام داشت و آن اینکه اگر با صداقت رفتار کنند، به طور قطع ایران نیز صادقانه رفتار خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در ادامه با اشاره به ضرورت رعایت برخی نکات بعد از انجام توافقات هسته ای در اقتصاد داخلی، گفت: بخشی از مسائل اقتصاد ایران وابسته به مباحث روانی است که به خصوص در بازار سکه و ارز و برخی معاملات خود را نشان داده، این در حالی است که این اثر منفی با به نتیجه رسیدن مذاکرات کمتر شده و از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: البته باید انتظارات از این توافق را نیز مدیریت کرد، به این معنا که نباید انتظار داشت با به نتیجه رسیدن مذاکرات، تمام مشکلات اقتصاد ایران باید حل شود بلکه مسئولان مدیریتی و تصمیم گیر کشور باید به نحوی عمل کنند که موانع به وجود آمده بر سر راه رشد و رونق اقتصاد ایران به بهانه تحریم و برخی محدودیت ها از بین برود.

آل اسحاق گفت: باید دست به دست هم داد و با واقعیات موجود، مشکل تورم و مسائلی همچون حجم نقدینگی و نوع ترکیب و مصرف نقدینگی را حل کرد، ضمن اینکه زمینه باید برای جذب سرمایه های ایرانی و خارجی نیز به وجود آید و تولید به صورت جدی تری مورد حمایت قرار گیرد.

وی اظهار داشت: در این مقطع، دولت باید تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی را سرعت بخشد و نظام بانکی نیز به سرعت فرآیند تامین منابع مالی بخش تولید را هموار کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پیش بینی کرد که عرضه ارز اعم از داخلی و خارجی به بازار بیشتر شود، ضمن اینکه افرادی که در یک بازار غیرمنطقی ارز فعالیت می کردند نیز دست از سر بازار ارز برخواهند داشت.

به گفته وی، ارز باید در مسیر واقعی خود قرار گیرد و البته این ارز باید به سمت تولید هدایت شود تا به رشد و رونق اقتصادی بیانجامد.

آل اسحاق ابراز امیدواری کرد که برخی بروکراسی های موجود در داخل کشور به خصوص در زمینه سیستم بانکی و اداری از میان برداشته شود و شاهد حل و فصل مشکلات در اقتصاد ایران باشیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات