به گفته کارشناسان توافقنامه ژنو اگرچه تاثیرات مثبتی بر صنعت خودرو خواهد داشت اما این تاثیرات آنی نخواهد بود.

به گزارش افکارنیوز ، لغو تحریم صنعت خودرو بخشی از تفاهم اخیر ایران با کشورهای ۱+۵ در ژنو است.

در این زمینه کارشناسان معتقدند با توجه به باقی مشکلات داخلی و خارجی، این توافقنامه تاثیرات مثبتی بر صنعت خودرو خواهد داشت اما تاثیرات آن آنی نخواهد بود.

شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - معتقد است: طبق تفاهمنامه ژنو تحریم صنعت خودرو لغو خواهد شد اما همچنان دو مشکل نقل و انتقال ارز و نقدینگی همچنان باقی است.

وی با بیان این که بیشتر خریدهای خارجی صنعت خودرو از کره، چین و برخی کشورهای اروپایی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: بنابراین باقی ماندن تحریم بانک مرکزی همچنان هزینه های نقل و انتقال پول و قطعات را بالا نگه خواهد داشت.

آزادی ادامه داد: با این حال اگر در شش ماهه آینده توافق بزرگتری صورت گرفته و تحریم نفت و بانک مرکزی لغو شود می توان امیدوار بود ظرف یک سال وضعیت تولید خودرو به صورت چشمگیری بهبود یابد.

به گفته وی توافقنامه اخیر شرایط را برای صنعت خودرو تسهیل خواهد کرد اما با وجود مشکلات نقدینگی و نقل و انتقال ارز، نمی توان امیدوار بود تغییر چشمگیری در وضعیت این صنعت رخ دهد.

محمدرضا نجفی منش - عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ایران - نیز معتقد است: هم اکنون بیشتر از تحریم های خارجی، تحریم های داخلی قطعه سازان را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان این که مشکل اصلی صنعت خودرو و قطعه کمبود نقدینگی است، گفت: بنابراین امیدواریم در کنار بهبود شرایط بین المللی، تحریم های داخلی نیز رفع شود تا شرایط برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و قطعه سازی فراهم شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات