دولت امروز رسماً ۱۰۰ روزه شد و رئیس جمهور قرار است فردا گزارش این مدت را به مردم ارائه دهد در همین ارتباط پرس وجوی کوتاه تسنیم با تعدادی از مردم نشان داد که عموماً از عملکرد فعلی دولت رضایت دارند و خواستار تلاش برای ارزانی هستند.

به گزارش افکارنیوز ، «۱۰۰ روز» کلمه مقدس دولت یازدهم است که این روزها بیشتر از قبل سر زبان مردم و دولتمردان افتاده و مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته است چراکه دولت به مردم قول داده تا در پایان ۱۰۰ روز اول گزارشی از اقدامات انجام شده و وضعیت موجود کشور ارائه دهد.

دوشنبه چهارم آذرماه دولت تدبیر و امید رسماً ۱۰۰ روزه شد به همین مناسبت بناست حسن روحانی رئیس جمهوری فردا شب از طریق رسانه ملی با مردم صحبت کند، روحانی از همان ابتدای آغاز به کار دولت اعلام کرد که در ۱۰۰ روز اول گزارش وضعیت اقتصادی کشور را به مردم ارائه خواهم داد.

دیروز و بعد از توافق هسته ای ایران با کشورهای عضو ۱+۵ رئیس جمهور میزبان خبرنگاران در دفتر ریاست جمهوری بود و در لابه لای سخنان خود اشاره کرد که امروز ۹۹ روز از عمر دولت می گذرد و به زودی گزارش ۱۰۰ روزه را به مردم خواهم داد.

طی ۲ روز پایانی از ۱۰۰ روز اول دولت تدبیر و امید یکی از محورهای اصلی گزارش ۱۰۰ روزه مشخص شد و آنهم توافق هسته ای مذاکرات ژنو و لغو تحریم های طلا، خودرو و پتروشیمی بود. البته گزارش رئیس جمهور محورهای دیگری هم دارد که بواسطه گزارش وزرا و دولتمردان تکمیل شده است.

این روزها مردم بیشتر از هر چیزی منتظر گزارش روحانی هستند و می خواهند بدانند که دولت یازدهم با کلید تدبیر و امید چه کاری را برای بازکردن قفل مشکلات اقتصادی و سیاسی انجام داده است.

به همین منظور خبرنگار به سراغ مردم رفت تا جویای تحلیل شان از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت شود. در ادامه دیدگاه مردم درباره وضعیت فعلی جامعه و انتظارات شان از دولت تدبیر و امید را بخوانید؛

* روحانی به وعده هایش عمل نکرد/ وضعیت فرقی نکرده است

احمدی کارمند یک اداره دولتی است که درباره وضعیت جامعه در ۱۰۰ روز قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ می گوید: آقای روحانی به وعده هایشان عمل نکردند و نشانه آنهم تکرار وضعیت قبلی در جامعه است.

وی اضافه می کند: وضعیت جامعه نسبت به گذشته فرقی نکرده است و شاید در برخی موارد نسبت به قبل بدتر هم شده باشد. می توانم به جرات بگویم در بسیاری از موارد وضعیت بدتر شده که بهتر نشده است.

این کارمند دولتی به گرانی دارو و هزینه های بالای درمان در کشور اشاره و تصریح کرد که روز گذشته برای خرید داروهای سرماخوردگی ساده به داروخانه رفتم و ۶۰ هزار تومان برای داروها پرداخت کردم! این درحالی است که در سال های قبل هزینه درمان به مراتب کمتر از امسال بوده است.

وی یکی از وعده های انتخاباتی روحانی را بازگشت اعتبار به پاسپورت های ایران اعلام کرد و گفت: عملاً تغییر خاصی در ۱۰۰ روز گذشته صورت نگرفته و اگر هم تغییری باشد محسوس نیست.

این شهروند تهرانی از دولت خواست که هیچ وقت به مردم دروغ نگوید و درباره بد و خوب کشور واقعیت را با مردم در میان بگذارند. احمدی با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات ۵+۱ به دولت ۱۰۰ روزه تدبیر و امید نمره ۱۲ را داد.

* دولت بازار ارز را مدیریت کند/ کاهش نرخ تورم خبر خوبی بود

آقای رضایی که ۳۰ ساله است و فعالیت بازاری دارد هنگام پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در ۱۰۰ روز گذشته چیست؟ با شور و هیجان خاصی تأکید کرد: بسیار عالی! از هر نظری بخواهیم ارزیابی کنیم جواب همین است.

وی ادامه داد: از نظر سیاست خارجی و وضعیت اقتصادی تغییرات بسیاری در کشور با روی کار آمدن دولت آقای روحانی ایجاد شده است که همین موارد موجب می شود دولت در ارزیابی ها نمره مطلوبی بگیرد.

این فعال بازاری به توافق هسته ای در مذاکرات ژنو اشاره و تصریح کرد: این مذاکرات موجب بهبود روابط اقتصادی کشور با سایر کشورها خواهد شد و در پی ایجاد این روابط رونق به اقتصاد کشور بازخواهد گشت.

رضایی البته اذعان داشت که اقدامات انجام شده دولت در حوزه اقتصادی چندان مشخص و محسوس نیست و اضافه کرد: چند روز قبل در خبرها اعلام کردند نرخ تورم ۴ درصد کاهش یافته و به ۳۷ درصد رسیده است، این خبر خیلی مهم و قابل توجه است.

وی از دولت درخواست کرد تا بستر امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کند تا فعالان اقتصادی برای مبادلات تجاری و بازرگانی خود از نظر ارزی و ریالی احساس امنیت کنند و در ادمه نیز از ۲۰ به دولت نمره ۱۸ را داد.

این شهروند تهرانی همچنین ثبات نرخ ارز را از دیگر اقدامات مثبت دولت یازدهم در ۱۰۰ روز نخست برشمرد و گفت: دولت بخوبی توانست بازار ارز را مدیریت کند و انتظار داریم این چند روز هم با اعمال سیاست هایی مانع از کاهش بیش از حد نرخ دلار شود چراکه فراز و فرود یکباره نرخ دلار به ضرر فعالان اقتصادی تمام می شود.

*" امید" مهمترین نشانه ۱۰۰ روز قبل/ دولت جلوی گرانی و تورم را بگیرد

عابدی ۲۷ ساله و فروشنده مواد غذایی فرد دیگری بود که با خبرنگار تسنیم گفت وگوی کوتاهی درباره نشانه های اقتصادی در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت یازدهم و همچنین انتظاراتش از تیم روحانی انجام داد.

وی مهمترین نشانه اقتصادی را در ۱۰۰ روز گذشته" امید و امیدواری" در جامعه می داند و می گوید: فقط در این مدت در جامعه و بین مردم امید ایجاد شد البته این امید واهی نیست چراکه مردم امیدوارند بهبود و رونق در جامعه ایجاد شود.

این فروشنده مواد غذایی ضمن اشاره به اینکه تا ۶ ماه گذشته امیدواری در بین مردم از بین رفته بود، تصریح کرد: جلوگیری از گران شدن اقلام مواد غذایی شاید یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت در این مدت انجام داد.

عابدی معتقد است دولت ترمز گرانی کالای اساسی را در جامعه کشیده است و از زمزمه هایی دربازار سخن می گوید که حکایت از ارزان شدن روز به روز کالا و مواد غذایی در بازار دارد.

این شهروند تهرانی البته از دولت میخواهد هر چه زودتر اقدامی برای تقویت ارزش پول ملی انجام دهد و در ادامه از سفرش به کربلا و وضعیت پول کشورمان در عتبات چنین می گوید: هفته گذشته کربلا بودم اما متاسفانه ارزش پول بغداد از کشورما بالاتر بود این درحالی است که طی سال های قبل پول ایران در کربلا بسیار پر قدرت بود.

وی از دولت انتظار دارد تورم را کاهش دهد و مانع نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف به ویژه بازار کالاهای اساسی شود. عابدی به دولت نمره ۱۷ داد و گفت: البته دولت در حوزه سیاسی خوب کار کرد و توافق هسته ای خبر خیلی بود که مردم را خوشحال کرد.

* درآمدم بهتر شده؛ خداروشکر

سعدپور کارگر ۵۰ ساله است که با رضایت از اقدامات انجام شده در دولت روحانی به خبرنگار تسنیم گفت: وضعیت درآمدی من نسبت به قبل از انتخابات بهتر شده و به همین خاطر خدا را شکر می کنم.

وی می گوید: دولت باید جلوی گران شدن کالای اساسی و مواد غذایی مردم را بگیرد و در عین حال امتیازهایی را برای کارگران و قشرهای کم درآمد به منظور تامین هزینه های درمان بدهد.

این شهروند تهرانی به دولت نمره مثبت می دهد و اضافه می کند: از دولت فقط درخواست می کنم که جلوی گرانی را بگیرد تا به قشر کم در آمد فشاری نیاید.

* کلید حل مشکلات صرفاً تحریم نیست/ نشانه های تقویت ارزش پول ملی

کریمی ۳۰ ساله و مهندس کامپیوتر است که درباره وضعیت کشور در ۱۰۰ روز گذشته می گوید: تغییرات مالی زیادی در کشور انجام شده که برای شخص بنده محسوس بوده استو

وی اضافه می کند: ارزش پول ملی تقویت شده و در عین حال نرخ دلار کاهش پیدا کرده است که همه این موارد در کنار هم موجب می شود وضعیت درآمدی و هزینه ای مردم بهبود پیدا کند.

این شهروند تهرانی با ابراز امیدواری از وضعیت کشور در ماه های آتی گفت: الان وضعیت چندان خوب نیست ولی با برنامه های دولت و انجام امور اقتصادی بهتر خواهد شد.

کریمی از دولت خواست تا برای رفع مشکلات کشور فقط به لغو تحریم ها تکیه نکند و از توانمندی های داخلی برای رفع مشکلات کمک بگیرد. وی در عین حال نگاه مثبتی به توافق هسته ای ندارد و در مجموع به دولت نمره ۱۵ را داد.

 با توجه به اتمام ۱۰۰ روز نخست مردم و رسانه ها منتظر گزارش ۱۰۰ روزه روحانی هستند و می خواهند بدانند در عمل چه کاری برای بهبود وضعیت انجام شده است. البته پیشتر محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود که گزارش رئیس جمهور در ۳ بخش به مردم ارائه خواهد شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات