مدیرعامل بانک ملی با اشاره به اجرای مصوبه ال سی ۳۰ درصد در بانک ملی گفت: ابهاماتی در بخشنامه صادر شده وجود داشت که با برگزاری جلسات با مدیران بانک ها اصلاحاتی در متن بخشنامه انجام شد که قرار است به زودی ابلاغ شود.

به گزارش افکارنیوز ، عبدالناصر همتی با بیان اینکه بانک ملی مصوبه پیش دریافت حداکثر ۳۰ درصد برای ال سی ها را اجرا می کند، اظهارداشت: دلیل اینکه پیش دریافت ال سی به ۱۰۰ تا ۱۳۰ درصد رسید، تغییرات نرخ ارز بود.

وی افزود: معتقدیم وقتی بانک مرکزی به ما می گوید ال سی را با ۳۰ درصد گشایش کن، باید پیش بینی کند که ۷۰ درصد باقی مانده را مشتری براساس قیمت روز ارز، پرداخت کند.

مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: بانک ها نمی خواهند تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند؛ ما از متقاضی ال سی تضامین لازم را اخذ می کنیم و لازم به پرداخت نقدی نیست و تا زمانی که مبادله اسناد انجام می شود، امکان تسویه فرد با بانک وجود دارد.

وی ادامه داد: در این بین یک نفر باید ریسک تغییر نرخ ارز را باید بپذیرد و اگر بانک مرکزی مشکلی بابت پوشش ریسک نوسان نرخ ارز نداشته باشد، ما هم ابهامی در این زمینه نداریم.

همتی در پاسخ به این سوال که آیا بانک متناسب با اعتبارسنجی گشایش ال سی انجام می دهد، گفت: اعتبارسنجی برای همه فعالیت های بانکی باید انجام شود و ممکن است در بررسی اعتبار یک مشتری به این نتیجه برسیم که برای او ال سی گشایش نکنیم.

وی با بیان اینکه ال سی هم یک نوع تسهیلات است، افزود: بحث در اینجا است که آیا متقاضی احراز صلاحیت شده را با ۱۳۰ درصد پیش دریافت گشایش اعتبار کنیم یا ۳۰ درصد.

همتی تاکید کرد: براساس اعتبار سنجی می توانیم در سطح ۳۰ درصد ال سی گشایش کنیم، اما باید نهادی مانند بانک مرکزی بپذیرد که در زمان پرداخت ال سی، پوشش نوسان نرخ ارز هم در نظر گرفته شود.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به برخی ابهامات و مشکلات در بخشنامه اولیه مربوط به ال سی، گفت: هنوز هم یک ابهاماتی وجود دارد که با برگزاری جلسات با مدیران بانک ها اصلاحاتی در متن بخشنامه انجام شد که قرار است به زودی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: ابهام اصلی تنها در پوشش ریسک نوسان نرخ ارز بود که در ویرایش نهایی لحاظ شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات