وعده ها و برنامه های ۱۰۰ روزه دولت در حالی به روزهای موعد خود فرا رسیده که مباحث چالشی برای حذف دهک های یارانه بگیر، هیجان در بازار ارز و سکه همچنان خبرساز هستند.

به گزارش افکارنیوز ، شاید زمانی که حسن روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده های اقتصادی و امیدوار کننده به مردم ارائه می داد، فکر نمی کرد که این مباحث پس از آن به مطالبه همگانی برای جامعه و افکار عمومی تبدیل شود و روزی خواستار عملی شدن آن باشند.

* سه ماه و ۸ روز از وعده های اقتصادی گذشت

در حال حاضر سه ماه و ۸ روز از ۲۶ مردادماه که دولت تدبیر و امید رسما وزیران خود را راهی وزارتخانه ها کرد می گذرد و همه منتظر هستند، تا شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور باشند.

در همین راستا نهاوندیان از ارائه برنامه ۱۰۰ روزه دولت در هفته اول آذر به مردم خبر داده است.

همان زمان و در جریان انتخابات، کاهش نرخ تورم و نیز ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دو اولویت مهم حسن روحانی برای اقتصاد کشور بود و در این راستا بعد از آن نیز جزء برنامه های ۱۰۰ روزه دولت قرار گرفت.

روحانی پیش از این گفته بود که راه حل های کوتاه مدت یک ماه و ۱۰۰ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش بینی شده است که با این برنامه ما می توانیم در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی باشیم.

وی عنوان کرده بود، در گام اول اقتصاد را از رکود خارج می کند، گام دوم به رونق و رشد اشتغال آفرین می رسد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرده بود در شش ماهه امسال و سال آینده بتوانیم قدم های مهمی برای تحقق این دو هدف مهم برداریم.

* از دادن وعده تا ارائه برنامه در ۱۰۰ روز

هر چند نوبخت با رد وعده های دولت و برنامه ۱۰۰ روزه معتقد است: برخی از نمایندگان گفتند آقای روحانی گفته مشکلات کشور را ۱۰۰ روزه حل می کند و اینکه هیچ وقت روحانی نگفته که من ۱۰۰ روزه مشکلات کشور را حل می کنم. بلکه آنچه تصریح شد و الان هم مورد تاکید حقیر است، این است که ما برای حل مشکلات اقتصادی برنامه داریم و حتی برای ۱۰۰ روز اول برنامه داریم.

البته به نظر دولت وعده کاهش تورم محقق شده به طوری که رئیس دفتر رئیس جمهور اعلام کرد، کاهش نرخ تورم به عنوان اولین وعده دولت در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت یازدهم محقق شد. اما نگفت که این کاهش تورم تا چه میزان در قدرت خرید و معیشت مردم تاثیر داشته است.

* وعده ارائه لایحه بودجه ۹۳ تا موعد قانونی

همچنین از دیگر برنامه های اقتصادی دولت با توجه به کسری درآمدها، اصلاح بودجه عنوان کرده بود که به این وعده عمل کرد و اصلاحیه بودجه سال جاری را روانه مجلس کرد که تکلیف آن روشن شد. البته در خصوص بودجه سال آینده نیز وعده داده است که در موعد مقرر یعنی ۱۵ آذر ماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد کرد و بارها نیز نوبخت به این موضوع تاکید کرده است.

* تشکیل ستاد اقتصادی برای برنامه های بلند مدت

تشکیل ستاد اقتصادی دولت از دیگر برنامه های دولت در این بخش پیش بینی شد، تا رونق اقتصادی روی غلطک برنامه ریزی بلند مدت و برنامه محور قرار گیرد، تا بتوان شاهد رشد در این بخش بود.

مسئولان دولت عنوان می کنند: به وزارت اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت اعلام شده که تا شش ماه برنامه های میان و بلند مدت را برای مبارزه با رکود و تورم تهیه و به دولت ارائه کنند.

با این حال در همین مدت اندک که نمی توان انتظار اقدام مهم را در اقتصاد داشت و نسبت به آن اقتصاددانان و کارشناسان تاکید دارند، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی از آشکار شدن نخستین نشانه های رونق در اقتصاد ایران خبر داده است.

 هرچند در طول هفته های اخیر شاهد آرامش در بازار ارز و نیز روند نزولی آن هستیم و این امیدواری وجود دارد که نشانه های رونق بیش از پیش شاهد باشیم.

 با این حال برخی کارشناسان از حل نشدن مشکلات زیرساختی و اساسی در کوتاه مدت خبر می دهند.

* عرصه اقتصاد جای هیجان نیست

حسین باهر در این باره معتقد است: در طول صد روز نمی توان توقع اقدام خارق العاده ای داشت و دولت باید از این پس برنامه های عملیاتی خود را در این عرصه ارائه کند.

از نظر علم اقتصاد نمی توان توقع داشت مشکلات حاد و زیربنایی در طول ایام کوتاه رفع شود، از این رو نمی توان توقع داشت در طول صد روز اتفاقی بیفتد که معیشت مردم بهبود خاصی پیدا کند.

وی تاکید می کند: عرصه علم اقتصاد عرصه شور و هیجان نیست و باید با گذشت صد روز از آغاز کار دولت از بحث های شعاری و انتخاباتی فاصله گرفت و به سمت برنامه های عملیاتی رفت. از این پس دولت به جای این که بگوید چه می خواهیم بکنیم باید به مردم بگوید چه کرده ایم. مقام اجرایی اصلی ترین وظیفه اش اجرای برنامه ها و مدیریت کشور است.

* هدفمندی یارانه ها همچنان خبر ساز

با توجه به کسری بودجه دولت در سال جاری که ماهانه هزار میلیارد تومان آن از محل پرداخت یارانه نقدی است، دولت به این فکر افتاده تا با تغییر در روش اجرای هدفمندی یارانه ها به نوعی کسری خود را جبران کند و در عین حال از افزایش نقدینگی جلوگیری شود.

*لایحه بودجه ۹۳ با پیش بینی هدفمندی یارانه ها

معاون رئیس جمهور در همین باره عنوان می کند برای هدفمندی یارانه ها ۴ کمیته تشکیل شده و اصلاحاتی در این راستا نیاز دارد که بخشی از آن در لایحه بودجه ۹۳ لحاظ خواهد شد موضوعی که نوبخت نیز به آن صراحت دارد و می گوید: دولت با پیش بینی هدفمندی یارانه ها بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم خواهد کرد.

روحانی عنوان می کند: تصمیم دولت این است که تا زمانی که مرحله اول هدفمندی یارانه ها به طور کامل اصلاح نشده وارد فاز دوم نشویم و برای فاز دوم هم دولت فکر می کند، چگونه و به چه صورت وارد فاز دوم هدفمندی یارانه ها شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات