نتایج تحقیق از ۱۰۰۰ مدیر منابع انسانی و همچنین ۵۰۰ هزار مشترک یک سایت بزرگ استخدامی کشور نتایج جدید و جالبی را درباره وضعیت بازار کار به همراه داشته است.

به گزارش افکارنیوز ، نتایج یک تحقیق جدید از وضعیت بازار کار و استخدام ها نشان می دهد در نیمه اول سال جاری، استخدام ها در بخش خصوصی به میزان ۶۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

این تحقیق که بر اساس آمار ۵۰۰ هزار مشترک سایت ایران تلنت و همچنین اظهارات مدیران منابع انسانی ۱۰۰۰ شرکت معتبر ایرانی از بخش خصوصی در نیمه اول امسال به دست آمده است. بر اساس نتایج این تحقیق، گروه های مهندسی، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی در صدر فهرست استخدام ها و تقاضای جذب نیرو از سوی بخش خصوصی قرار دارند.

نظر ۱۰۰۰ مدیر منابع انسانی درباره وضعیت بازار کار

دلایل افزایش استخدام در بخش خصوصی، آماده شدن شرکت ها برای رشد احتمالی پروژه ها طی ماه های آینده و همچنین بالا رفتن نرخ خروج کارکنان خارجی از کشور ارزیابی شده است. امسال تعداد آگهی های جذب نیرو به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در این میان گروه های مهندسی، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی در صدر فهرست استخدام ها قرار دارند. همچنین طبق این تحقیق، رقابت کارفرمایان برای جذب افراد با تجربه کاری بالای ۴ سال، قابل توجه است.

بزرگترین سایت استخدامی کشور، با بررسی آگهی های تخصصی استخدام در شش ماه اول سال ۹۲، اعلام کرد: استخدام های شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی نسبت به نیمه اول سال گذشته ۶۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد استخدام در شش ماه نخست ۹۲ به ترتیب مربوط به شرکت های نفت و گاز (۷۹ درصد) ، تولیدی (۷۴ درصد) و کالاهای مصرفی (۷۲ درصد) عنوان شده است.

ثبت بیشترین رشد استخدام در ۳ بخش


جالب اینکه با وجود رشد استخدام های نفت و گاز، شرکت های فعال در زمینه کالاهای مصرفی همچنان بیشترین حجم استخدام در نیمه اول امسال را به خود اختصاص داده اند. آمار یادشده بر اساس کل نیازهای استخدامی یک شرکت به دست آمده که از فرصت های جدید شغلی برای شرکت های در حال توسعه، به اضافه استخدام های لازم جهت جایگزینی کارکنانی که شرکت را به دلایل مختلف ترک کرده اند، تشکیل می شود.

ثبت بیشترین تقاضای جذب نیرو در ۷ گروه شغلی


بررسی ها نشان می دهد رشته های مهندسی در نیمه اول امسال با ۳۵ درصد؛ بیشترین حجم جستجو برای جذب کارجویان از سوی کارفرمایان را داشته و این بخش بیشترین میزان آگهی ها را در بخش های گوناگون به خود اختصاص داده است.

همچنین بخش های فروش و بازاریابی با ۲۴ درصد پس از گروه مهندسی در رتبه دوم تقاضا توسط بازار کار قرار داشته و سهم رشته های حسابداری و مالی از بازار کار نیمه اول امسال ۱۲ درصد بوده است.

درج آگهی های جذب پزشک و داروساز

از سویی بخش منشی گری و کارمند دفتری ۷ درصد حجم آگهی ها، منابع انسانی و آموزش ۵ درصد، خرید و بازرگانی خارجی ۵ درصد، داروسازی و پزشکی ۴ درصد و سایر رشته ها نیز مجموعا ۹ درصد کل تقاضاها و جستجوها برای کار در نیمه اول امسال را به خود اختصاص داده اند.

در این تحقیق علاوه بر بررسی نیاز استخدامی کارفرمایان، رفتار نیروی کار نیز از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی های انجام شده بیشترین جستجوی آنلاین برای موقعیت های شغلی توسط علاقمندان به حوزه منابع انسانی، فارغ التحصیلان ام بی ای (MBA) ، متخصصان بازاریابی، حسابداری، فروش، مدیریت و منشی گری اعلام شده است.

همچنین در مقایسه متخصصان شهرهای مختلف، کارجویان شهر شیراز بعد از تهران، بیشترین جستجوی اینترنتی برای یافتن شغل مورد نظر خود را داشته اند. نکته دیگر اینکه در میان شرکت های فعال در ایران یک شرکت خدمات تلفن همراه، یک شرکت سازنده نیروگاه و از زیرمجموعه های وزارت نیرو و ۳ شرکت خارجی فعال در ایران در بخش های لوازم خانگی، مواد غذایی و لوازم صوتی و تصویری؛ پر طرفدارترین شرکت هایی گزارش شده اند که متخصصان برای پیدا کردن موقعیت های شغلی، آنها را جستجو می نمایند.

در تحلیل و بررسی دلایل افزایش آمار استخدام های کشور، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. گروهی این تغییرات را نتیجه آماده شدن شرکت ها برای رشد احتمالی پروژه ها طی ماه های آینده می دانند. در این زمینه معاون فنی مهندسی یکی از بزرگترین کارخانجات فولادسازی در کشور می گوید: طی سال های گذشته تعدیل نیروی زیادی داشته ایم و علت اصلی استخدام های اخیر ما، پیش بینی مثبتی است که از فعال شدن پروژه های فولادی انتظار می رود.



این موضوع در صنعت نفت و گاز نیز دیده می شود. مشاور مدیرعامل یک شرکت دیگر در این رابطه می گوید: یکی از علل فعال شدن شرکت ها در زمینه استخدام پرسنل متخصص در یکی دوماه اخیر، و کسب آمادگی برای ورود به اجرای پروژه هایی است که پیش بینی می شود با دیدگاه های وزیر جدید نفت بزودی فعال شوند.

بخش بزرگی از استخدام های جدید فقط جا به جایی بود

اما به گفته برخی از مدیران منابع انسانی، رونق گرفتن بازار استخدام کشور دلایل دیگری علاوه بر پیش بینی افزایش حجم پروژه ها و فعال شدن صنایع نیز دارد. این مدیران معتقدند بخش عمده ای از نیازهای استخدامی شرکت ها در ماه های اخیر جهت جایگزینی نیروی کاری بوده است که شرکت را به دلایل مختلفی ترک کرده اند.

رئیس منابع انسانی یک شرکت نفتی می گوید: یکی از علل استخدام ها در ماه های اخیر، بالا رفتن نرخ خروج کارکنان سازمان ها است. به این معنی که همسان نبودن سطح درآمد کارکنان با تورم، جا به جایی های زیادی را به شرکت ها تحمیل کرده و منجر به خروج تعداد زیادی از کارکنان و تلاش دوباره برای جذب نیرو شده است.

همچنین مدیر منابع انسانی یک گروه صنعتی نیز در اینباره می گوید: حجم زیادی از استخدام های اخیر شرکت ها، جایگزینی افرادی است که سازمان را به دلایل مختلف مثل مهاجرت و یا افزایش سطح درآمدی خود ترک کرده اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات