یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفت: قرار است کمیسیونی مشترک از ایران و گروه ۱+۵ برای تصمیم گیری در مورد انتخاب بانک های خارجی و ایرانی انتقال و دریافت کننده پول های نفت ایران و ارزی مورد استفاده برای این انتقال تشکیل شود.

به گزارش افکارنیوز ، یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: قرار است یک کمیسیون مشترک از ایران و گروه ۱+۵ برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام بانک های خارجی می توانند پول نفت ایران را به تهران انتقال دهند و چه ارزی برای این انتقال مورد استفاده گیرد و کدام بانک های ایران این پول را دریافت کنند، تشکیل شود.

یک مقام آگاه گفت: انتقال دارایی نفتی ایران احتمالا توسط بانک هایی صورت خواهد گرفت که ایرانی ها در آن حساب پس انداز دارند.

یک مقام آمریکایی گفت: انتقال این مبالغ به آمریکا کمک خواهد کرد، تا با دقت تر برنامه ایران برای استفاده از این مبالغ را رصد کند.

وی افزود: یکی از مسائلی که ما زمان زیادی برای آن صرف می کنیم، این است که ایران چگونه به این درآمدها دسترسی پیدا می کند. من فکر می کنم که ایرانی ها می دانند که اگر ایرانی ها به دستیابی به این درآمدها با روش های دیگر ادامه دهند (روش هایی خارج از توافق) ، این اقدام توافق را بر می زند.

بر اساس این توافق، ایران می تواند ۴.۲ میلیارد دلار از پول نفت خود در حساب های خارجی را دریافت کند. مشخص نیست که ایران از هر کشور چه میزانی از این پول را دریافت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، به دنبال توافق هسته ای تهران و غرب، هند می تواند واردات نفت از ایران را در ماه آینده افزایش دهد و انتقال میلیاردها دلار پول نفت این کشور را هفته آینده آغاز کند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، این توافق برخی از تحریم ها در زمینه تجارت با ایران که صادرات نفت این کشور را به بیش از نصف کاهش داده است، را کاهش می دهد.

مشتریان بزرگ نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن به میزان زیاد خرید نفت از این کشور را کاهش داده اند.

در این توافق که روز یک شنبه حاصل شد، همچنین تحریم های بیمه ای که موجب حذف پوشش بیمه ای پالایشگاه های استفاده کننده نفت ایران و کاهش واردات نفت هند از ایران حتی کمتر از سطح مجاز تحریم ها شد، به تعلیق درخواهند آمد.

لغو محدودیت های بیمه ای اتحادیه اروپا، درها را بر روی پالایشگاه های هندی برای افزایش واردات نفت از ایران به میزان تعیین شده در قراردادها بدون نقض تحریم ها می گشاید. تحریم های نفتی ایران به قوت خود باقی می ماند و صادرات نفت ایران را به حدود یک میلیون بشکه در روز محدود می سازد.

بی کی نامدئو رئیس پالایشگاه های شرکت هیندوستان پترولیوم گفت: تا دیروز، نفت ایران به علت مشکلات بیمه ای مورد نظر ما نبود، اما اکنون به دلیل تحولات اخیر نفت ایران وارد ملاحظات فعال ما شده است.

برای هیندوستان پترولیوم، این امر می تواند به معنی واردات ۵۰ هزار بشکه نفت بیشتر از ایران در فاصله ماه های دسامبر تا مارس باشد. این میزان حدودا یک چهارم بیش از متوسط روزانه واردات هند از ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۳ است.

به گفته مقامات هندی، دهلی نو حدود ۵.۳ میلیارد دلار بدهی نفتی به ایران دارد.

اوپجایا مدیرعامل پالایشگاه مانگالور یکی از خریداران نفت ایران دیروز گفت: در صورت امکان، هفته آینده، ما پرداخت ها به ایران را آغاز خواهیم کرد.

یک مقام دولتی هند نیز گفت: پرداخت ها به محض اینکه مکانیزم پرداخت از طریق ترکیه گشوده شد، تسریع خواهد شد.

یک مقام آگاه دیگر گفت: در صورتی که مسیر پرداخت هالک بانک باز شود. به جای موکول کردن این کار به زمانی دیرتر، این پرداخت زودتر به دست ایرانی ها خواهد رسید.

به گفته منابع آگاه، ۵.۵۶ میلیارد دلار پول نفت ایران در حساب های بانکی کره جنوبی نگهداری می شود و مبلغ مشابهی نیز در حساب های بانکی ژاپن وجود دارد.

پول نفت ایران در چین در بانک کانلون متعلق به شرکت ملی نفت این کشور نگهداری می شود؛ چین بزرگ ترین خریدار نفت ایران است. ایران پیش از این گفته بود که چین حدود ۲۲ میلیارد دلار به ایران بدهکار است.

نامدئو تصریح کرد: این پالایشگاه واردات نفت از ایران را از سرخواهد گرفت، در صورتی که ایران به همچنان شرایط کنونی را پیشنهاد دهد.

وی توضیح بیشتری نداد.

منابع آگاه گفته اند که ایران انتقال رایگان محموله ها و تخفیف در قیمت نفت را به هند پیشنهاد کرده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات