وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: امیدواریم هرچه پهنای باند بالاتر می رود نرخ اشتراک خطوط نیز کمتر شود تا مردم به شاخص اصلی نزدیک تر شوند زیرا در برخی نقاط ضریب اشتراک یک به ۴۰ است.

به گزارش افکارنیوز ، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که شب گذشته میهمان بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود و صحبت های خود را با تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده هسته ای در ژنو دو آغاز کرد گفت: با توجه به اینکه دو دهه در سیاست خارجی فعالیت داشته ام، چنین اقدام برجسته ای را شایان تقدیر و تشکر می دانم زیرا هیچ کس گمان نمی کرد که در این مدت زمان کوتاه بتوانیم به این موفقیت عظیم دست پیدا کنیم.

وی با ورود به بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آنچه برای ما مهم است باید نقش و جایگاه ICT را در کشور محرز بدانیم زیرا فناوری اطلاعات زیربنای توسعه کشورها به حساب می آید و اگر بخواهیم جزو کشورهای توسعه یافته باشیم بدون زیرساخت قوی در این حوزه نخواهیم توانست به این دستاورد برسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: اقتصاددانان معتقدند که ۱۰ درصد سرمایه گذاری در بخش ICT موجب رشد یک درصدی در شاخص تولید ناخالص داخلی می شود.

واعظی گفت: بر این اساس سعی کرده ایم که در ۱۰۰ روز گذشته با هماهنگی هایی که در سازمان برنامه و بودجه و مسئولانی که در این راستا صاحب نظر هستند توسعه ICT را همگام با توسعه سایر شاخص ها در کشور پیش بریم.

وی تصریح کرد: خدا را شکر توانستیم هماهنگی های خوبی را نیز در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین یکی از برنامه های مهم وزارتخانه اش را توسعه پهنای باند و ظرفیت اینترنت دانست و گفت: متاسفانه پهنای باند و سرعت اینترنت اصلا در شان مردم نیست و در این راستا برنامه ای کوتاه مدت داریم تا از امکانات موجود نهایت استفاده را ببریم و به امید خدا بتوانیم تا سال آینده ظرفیت این حوزه را تا ۳ برابر افزایش دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره قیمت پهنای باند ابراز کرد: سعی می کنیم پهنای باند را به قیمت ارزان تر به شرکت های توزیع کننده (PAP) بفروشیم به شرطی که آنها هم متقابلا این کاهش تعرفه را به مردم تزریق کنند و در نهایت قیمت اینترنت برای کاربر نهایی کاهش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در بخش دیگری اشاره به افزایش ظرفیت پهنای باند از ۷۱.۷ گیگابیت بر ثانیه به ۱۱۰ گیگابیت بر ثانیه داشت و ابراز کرد: زمانی که این پست را تحویل گرفتم رقم اولیه مصداق پهنای باند اینترنت کشور بود که در حال حاضر به ۱۱۰ رسیده و امیدواریم در ۱۰۰ روز آینده بتوانیم ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیز افزایش مجدد داشته باشیم و رقم کل را به ۱۵۰ گیگابیت بر ثانیه برسانیم.

واعظی همچنین با اشاره به اینکه ممکن است مردم بگویند با این همه افزایش چیزی احساس نکردیم، گفت: ما از ۴۰ گیگابیت بر ثانیه ای که افزایش پهنای باند داشتیم، ۱۰ گیگابیت را به شرکت های (PAP) توزیع کردیم و از ۲ روز گذشته نیز برنامه ریزی برای توزیع مابقی آن داشته ایم و برای اینکه در نهایت کاربر نهایی بتواند این افزایش شاهد باشد این شرکت ها نیز باید پهنای باند دریافتی را بین مردم به اشتراک بگذارند و در نهایت ممکن است در ۲،۳ هفته آینده توزیع این میزان را بین این شرکت ها داشته باشیم و آنها نیز به تدریج بین مردم توزیع کنند.

وی اشاره ای به یکی از موضوعات عجیب در حوزه پهنای باند و نرخ اشتراک خطوط داشت و گفت: امیدواریم هرچه پهنای باند بالاتر می رود نرخ اشتراک خطوط نیز کمتر شود تا مردم به شاخص اصلی نزدیک تر شوند زیرا در برخی نقاط ضریب اشتراک یک به ۴۰ است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به تعجب مجری برنامه از ضریب یک به ۴۰ اینترنت گفت: برخی شرکت ها گمان می کنند و فرض شان بر این است که همه مردم و مشترکاتشان به صورت همزمان از اینترنت استفاده نمی کنند در حالیکه اگر همه در روی خط باشند این ضریب محقق می شود و ما تلاش می کنیم در تمامی نقاط کشور این ضریب را پایین آورده و به یک به ۸ برسانیم.

واعظی درباره وضعیت پهنای باند داخل کشور نیز گفت: زمانی که به دولت آمدم این بخش ۶۲۰ گیگابیت بر ثانیه ظرفیت داشت که الان به ۸۵۰ گیگ رسیده و امیدواریم تا ۱۰۰ روز آینده به ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ گیگ بر ثانیه برسد.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش پهنای باند متاسفانه قیمت اینترنت پرسرعت در کشور را نیز بالا برده که این دو موضوع در تناقض با یکدیگر هستند و آیا برای این موضوع فکری شده؟ تصریح کرد: چیزی که ما ابلاغ کرده ایم پهنای باند با همان تعرفه گذشته است و انتظار نداریم شرکت ها تعرفه هایشان را پایین آورند اما اگر افزایش تعرفه داشته باشیم جلوی این کار را می گیریم و قطعا با آن شرکت ها برخورد خواهیم داشت.

واعظی همچنین اشاره ای به دیگر سرفصل های کاری این وزارتخانه در ۱۰۰ روز گذشته داشت و اذعان کرد: توسعه مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، افزایش دسترسی مردم به سرویس ها و خدمات مختلف ارتباطاتی و مخابراتی، تلاش برای در دسترس قرار دادن خدمات پست، افزایش شعب پست بانک در سراسر کشور و مناطق روستایی، جلوگیری از افزایش تعرفه ها از جمله برخی اقدامات ۱۰۰ روز گذشته این وزارتخانه بود که در دستور کار قرار گرفت.

وی همچنین گفت: اگر بتوانیم سرویس های خوب مخابراتی و ارتباطاتی در حوزه موبایل و خطوط ثابت داشته باشیم جامعه کنونی این ظرفیت را دارد که این سرویس ها را تا دو برابر ظرفیت موجود ارتقاء دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که سرانجام افزایش تعرفه های ارتباطی و مخابراتی چه شد، خاطر نشان کرد: من در ۵ شهریورماه سال جاری در همین بخش خبری قول داده بودم که سیاست دولت یازدهم در جهتی نیست که تعرفه ها را بالا ببرد و بخواهد هزینه های خود را با خالی کردن جیب مردم تامین کند.

واعظی افزود: به همین خاطر مدتی طول کشید تا با همکارانمان در شرکت همراه اول و مخابرات ایران به تفاهم برسیم و تعرفه ها را به شکل سابق خود نگاه داریم. هر چند که دوستان در ابتدا نگاه دیگری داشتند و فکر نمی کردند که ما به این اندازه روی تعهد خود اصرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه من پلی بین مردم و اپراتورهای ارتباطی هستم و باید منافع طرفین را مد نظر قرار دهم، عنوان کرد: در حوزه افزایش تعرفه هایی که اتفاق افتاد اشتباهی رخ داده بود که مخابرات گمان می کرد اگر به سمت شورای رقابت برود می تواند افزایش تعرفه های خود را از آن طریق جبران کند. در حالیکه رئیس شورای رقابت نیز همین عقیده را داشت اما دچار اشتباه شدند و بنده نیز این موضوع را در دولت مطرح کردم و مسئولان دولت نیز این موضوع را خلاف واقع دانستند.

او افزود: هر چند که رئیس شورای رقابت روی مواضع خود اصرار داشت اما شنیدم که در ۲ روز گذشته استعفا کرده و از سمت خود کنار رفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر هم رئیس شورای رقابت از سمت خود کنار نمی رفت بنده اجازه اینگونه رفتار را به او نمی دادم زیرا کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات در این راستا فعالیت دارد و حتی ۳ نماینده از دولت نیز در این کمیسیون به بحث های تعرفه و تعرفه گذاری در حوزه ارتباطات می پردازند.

واعظی افزود: گذشته از این موارد امروز تفاهم کاملی با موضع دولت و شرکت مخابرات را شاهد هستیم زیرا هفته گذشته مدیران این شرکت به دفتر بنده آمدند و به نظر می رسد که نوعی تفاهم بر سر تعرفه ها بوجود آمده است.

وی معتقد است گه تنها راه افزایش تعرفه ها بالا بردن قیمت ها نیست زیرا اگر هرکدام از اپراتورها مواضع دولت را پیگیری کنند حمایت هایی چون صدور پروانه ها و سرویس های بیشتر را شاهد خواهند بود که این خود نوعی درآمدزایی برای آنها به شمار می رود و سود سرشاری را به ارمغان می آورد.

واعظی بار دیگر تاکیدی بر صدور پروانه های نسل سوم و چهارم ارتباطی از سال آینده داشت و گفت: صدور این پروانه ها قطعا جایگاه کشور در حوزه خدمات نوین را ارتقاء می دهد و مخابرات اگر خواهان استفاده از این پروانه هاست باید قول دهد که در آینده تعرفه قبض های ارتباطی را کاهش دهد.

وی درباره زمان بازگشت تعرفه های مخابرات به دوره قبل نیز گفت: مخابرات معمولا قبوض را در دوره های دو ماهه صادر می کند و در دوره گذشته با تعرفه ۵۸.۷ ریال تعرفه های خود را در نظر گرفته بود که با توجه به افزایش نسبت به مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات وزارت ارتباطات در دوره بعد باید تعرفه را به قیمت قبلی بازگرداند و رقم مازاد در تعرفه ای که از تاریخ ۹۲/۵/۱۵ تا ۹۲/۷/۱۵ اعمال کرده بود را نیز از قبوض کسر کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سامانه گویای ۱۹۵ یکی از برنامه های ۱۰۰ روزه ما بود که مردم اگر شاهد تخلفی در خدمات و سرویس دهی این حوزه بودند می توانند به صورت مستقیم با این سامانه ارتباط برقرار کرده و شکایت خود را تنظیم کنند ومسئولان ما نیز متعاقبا با مشترکان تماس حاصل می کنند و نتایج بررسی شان را به آنها خواهند گفت.

واعظی همچنین گفت: سامانه" ۱۹۵ دات آی آر" ، نیز برای پیغام گیری مشترکان فعال شده که از این طریق نیز می توانند درخواست های خود را به وزارت ارتباطات واصل کنند.

وی با اشاره به اینکه قول داده بودیم در حوزه پست هر یک ماه یک خدمت جدید را داشته باشیم گفت: برای این ۱۰۰ روز گذشته تقریبا بیش از ۳ خدمت را برای این بخش داشتیم و اعتقاد داریم پست باید در کشور متحول شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه پست باید با IT ازدواج کند و حاصل آن خدمت های سریع و جدید برای مردم باشد، درباره خدمات ۱۰۰ روز گذشته این حوزه گفت: فعال سازی سامانه ۱۹۳، انتقال محموله های پستی ویژه بین مراکز استان ظرف ۲۴ ساعت و عادی ظرف ۷۲ ساعت، مشارکت پست در تحویل خریدهای اینترنتی و پست کارت پستال از طریق اینترنت از جمله خدمات این بخش در ۱۰۰ روز گذشته بوده است.

واعظی افزود: به دنبال طراحی پست لجستیک و مالی نیز هستیم که امیدواریم در آینده از آن رونمایی کنیم.

وی همچنین درباره شبکه ملی اطلاعات و اقدامات انجام شده در راستای آن نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای عظیم است که در حکم مقام معظم رهبری برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی نیز به آن اشاره شده هر چند که گفتن آن حرف کار ساده ای است اما در عمل باید مجموعه عظیمی آن را به اجرا برسانند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پیش از این مشکلی در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی وجود داشت که با تدبیر رئیس جمهور برطرف شد و در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی که با سران سه قوه و اعضای آن تشکیل شد اولین موضوع شبکه ملی اطلاعات بود که در دستور کار قرار گرفت و دبیر این شورا خواهان ارائه مدلی مفهومی و چارچوبی برای این شبکه از سوی ما شد تا بعد از بررسی آن، وزارت ارتباطات بتواند از منظر فنی کار را آغاز کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: گمان کنم که تا ۲،۳ هفته دیگر که جلسه بعدی این شورا برگزار می شود این مدل را تقدیم شورا کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات