در حالی رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه خود از بیکاری ۶ میلیون نفر خبر داده است که از زمان آخرین سرشماری رسمی کشور در سال ۹۰ تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار کارگر خارجی جدید از طریق مرزها وارد کشور شده اند.

به گزارش افکارنیوز ، هم اکنون جمعیت کارجویان خارجی در ایران به بیش از ۲ میلیون نفر بالغ شده که وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ارزان بودن کارگران خارجی و تمایل کارفرمایان در استفاده از آنها را دو عامل موثر در جذاب بودن بازار کار ایران برای بیگانگان قلمداد می کند.

علی ربیعی با اعلام اینکه بیش از ۲ میلیون کارگر خارجی هم اکنون در بازار کار ایران حضور دارند گفت: به دلیل تمایل کارفرمایان برای استفاده از کارگر ارزان خارجی و بی میلی کارجویان برای اشتغال در برخی رشته ها، تعداد کارگران خارجی حاضر در ایران افزایش یافته است.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و بهره مندی از منابع سرشار طبیعی که می تواند فراهم کننده موقعیت های شغلی بسیاری باشد و همچنین به دلیل وقوع جنگ در دهه های اخیر در کشورهای هم جوار مانند افغانستان، عراق، پاکستان و… جاری شدن قوانین بین الملل در خصوص پناهندگان و مواردی از این دست؛ شرایط برای پذیرش مهاجران خارجی مستعدتر شده است.

سایه مهمان های ناخوانده در بازار کار ایران

همین امر سبب شد تعداد زیادی افغانی، پاکستانی و… از مرزهای مختلف وارد ایران شوند. از طرفی انفجار جمعیت کشور در دهه ۶۰ و افزایش ظرفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی طی سال های اخیر، نیروی کار عظیم پیش بینی نشده و بدون برنامه ریزی را به بازار کار کشور تحمیل کرد و سبب شد یک ارتباط نابرابری بین جویندگان کار و فرصت های شغلی موجود در کشور به وجود آید.

در این میان، حضور اتباع بیگانه در کشور بر افزایش تعداد جویندگان کار و محدودیت بازار کار می افزاید. این نیروهای مهاجر در ایران به عنوان بار اضافی تلقی شده و یک آسیب و صدمه در بازار کار داخلی به حساب می آیند و چه بسا ممکن است دستمزد دریافتی خود از سوی کارفرما را نیز در داخل کشور مصرف نکرده و با این کار چالش و مشکلات عدیده ای را نیز فراهم کنند.

از سوی دیگر دستیابی به نیروی کار ارزان و غالبا بدون تخصص با ساعات کار طولانی و طفره رفتن از پرداخت مالیات و حق بیمه، بسیاری از کارفرمایان را علاقه مند به استفاده از نیروی کار خارجی کرده است.

ورود ۳۰۰ هزارکارگر جدید خارجی به ایران

بر اساس آخرین سرشماری صورت گرفته در کشور طی سال ۹۰، جمعیت اتباع خارجی حاضر در ایران ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر بوده است. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم اکنون تعداد کارگران خارجی حاضر در ایران به بیش از ۲ میلیون نفر رسیده که این موضوع نشان دهنده ادامه روند رو به رشد مهاجران خارجی در کشور است.

جدول افزایش هجوم اتباع بیگانه به بازار کار ایران

تعداد اتباع بیگانه سال
۹۲۷۹۳۷ ۱۳۶۵
۱۱۰۱۲۶۰ ۱۳۷۵
۱۵۹۴۶۲۸ ۱۳۸۵
۱۶۸۸۱۹۵ ۱۳۹۰
۲۰۰۰۰۰۰ ۱۳۹۲

سهم اتباع افغانستان از کل جمعیت ایران در آخرین سرشماری صورت گرفته ۱.۹۳ درصد، عراق ۰.۰۷ درصد و پاکستان ۰.۰۲ درصد بوده است. ۰.۰۳ درصد از کل جمعیت نیز، تابعیت سایر کشورها را داشته اند و ۰.۱۹ درصد تابعیت خود را اظهار نکرده اند.

با این حال، وزارت تعاون، کار و رفاه در بخش بررسی اشتغال اتباع بیگانه در ایران تاکید دارد که احتمال کم اظهاری و یا پنهان کاری اتباع خارجی در ایران وجود دارد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت آمارها بیشتر از ارقام اعلام شده نیز باشد.

در این میان، استان های تهران با ۴۱۸ هزار و ۲۵۷ نفر (۳۲.۶ درصد) ، خراسان رضوی با ۱۷۸ هزار و ۴۷۵ نفر (۱۳.۹ درصد) و اصفهان با ۱۳۳ هزار و ۱۴ نفر (۱۰.۴ درصد) بیشترین تعداد اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر را در خود جای داده اند.

ترکیب کارجویان خارجی از ۴ کشور همسایه

از مجموع ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در کل کشور، بیشترین تعداد با ۲۰۰ هزار و ۵۲۲ نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله قرار دارند، به طوری که نسبت اتباع خارجی ۱۵ تا ۱۹ ساله به کل جمعیت اتباع خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۰،۱۵.۶ درصد بوده است.

پس از آن بیشترین تعداد اتباع خارجی با تعداد ۱۹۵ هزار و ۷۹۵ نفر (۱۵.۳ درصد) در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله قرار دارند. از میان ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ نفر تبعه خارجی ۱۰ ساله و بیشتر در کشور، ۷۳۶ هزار و ۸۷۵ نفر (۵۷.۵ درصد) باسواد، ۴۷۷ هزار و ۱۶۲ نفر (۳۷.۲ درصد) بی سواد و ۶۷ هزار و ۷۳۵ نفر (۵.۳ درصد) وضع سواد خود را ذکر نکرده اند.

استان های تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد اتباع خارجی باسواد و استان های تهران و اصفهان بیشترین تعداد بی سوادان خارجی را به خود اختصاص داده اند.

جدول آمار حضور خارجی ها در ایران
تعداد جمعیت حاضر در ایران کشور
۱۴۵۲۵۱۳ افغانستان
۵۱۵۰۶ عراق
۱۷۷۳۱ پاکستان
۱۶۳۹ ترکیه
۲۴۲۹۰ سایر کشورها
۱۴۰۵۱۶ اظهارنشده

بررسی ها نشان می دهد اتباع بیگانه حاضر در ایران عموما در ۱۰ استان کشور ساکن هستند. تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، قم، کرمان، البرز، یزد، مرکزی و سیستان و بلوچستان؛ ۱۰ استانی هستند که اتباع خارجی ترجیح می دهند در آنها ساکن شوند.

به صورت کلی از ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۱۹۵ خارجی سال ۹۰ که به گفته وزیر کار این روزها به بیش از ۲ میلیون نفر نیز افزایش یافته است، ۵۴۸ هزار و ۲۳۷ نفر در تهران، ۲۲۴ هزار و ۶۵ نفر در خراسان رضوی، ۱۷۸ هزار و ۷۴۶ نفر در اصفهان و ۱۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر نیز در استان فارس ساکن هستند. مابقی تا ۱ میلیون و ۶۸۸ هزار نفر در استان های دیگری که ذکر شد حضور دارند.

جدول وضعیت سکونت اتباع خارجی در ۱۰ استان ایران

تعداد جمعیت تبعه خارجی استان
۵۴۸۲۳۷ تهران
۲۲۴۰۶۵ خراسان رضوی
۱۷۸۷۴۶ اصفهان
۱۱۰۸۲۹ فارس
۱۰۸۲۲۴ قم
۱۰۶۹۴۹ کرمان
۸۰۱۱۶ البرز
۵۶۸۴۲ یزد
۳۷۰۲۲ مرکزی
۲۸۲۱۴ سیستان و بلوچستان
۲۰۸۹۵۱ سایر استان ها
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات