لغو تحریم ها و برگزاری نخستین همایش بین المللی صنعت خودرو، چشم انداز روشنی را پیش روی شرکت های خودروسازی داخلی برای بهبود کیفیت، افزایش تیراژ و کاهش قیمت خودرو قرار داده است. کاهش قیمت خودرو تا پایان امسال قطعی است

به گزارش افکارنیوز ، با وجود این پیشگامی دوباره خودروسازان فرانسوی برای مشارکت در صنعت خودروی کشورمان با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. در این باره با رضا دانش فهیم، مدیر پیشین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت وگو کرده ایم.

تأثیر لغو تحریم ها بر شرکت های خودروسازی داخلی چگونه خواهد بود؟

لغو تحریم ها و رفع مشکلات گشایش اعتبار، نقل و انتقال ارز تأمین قطعات و ماشین آلات موجب تسهیل فعالیت های صنعتی به ویژه در صنایع خودروسازی کشور خواهد شد و حتی رفع بخشی از این مشکلات و تسهیل روند تأمین قطعات و مواداولیه تولید نیز می تواند چشم انداز روشن و امیدوارکننده ای را پیش روی خودروسازان ایرانی قرار دهد.

تا چه زمانی آثار لغو تحریم ها بر کاهش قیمت خودرو را شاهد خواهیم بود؟

گرچه فرایند رفع تحریم ها، افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو به بازار تا حدی زمانبراست، قطعا طی ۲تا ۳ ماه آینده صنعت خودرو به روال عادی و منطقی خود بازخواهد گشت و با افزایش تیراژ تولید و عرضه، کاهش قیمت ها تا پیش از پایان سال را شاهد خواهیم بود. طی چند سال اخیر برخی شرکت های قطعه سازی نسبت به کاهش تیراژ تولید، کمترکردن شیفت کاری و اخراج کارگران خود اقدام کرده اند که به کارگیری دوباره این نیروها، افزایش نقدینگی و رونق تولید تا حدی زمانبر است.

اما خودروسازان داخلی از تثبیت و نه کاهش قیمت ها خبر می دهند، این رویکرد تا چه حد قابل توجیه است؟

باید بپذیریم که طی چند سال اخیر اعمال تحریم ها موجب شده تا تأمین مواداولیه تولید و قطعات خودرو از کانال های غیرمعمول صورت گیرد. ممنوعیت ورود قطعات خودرو مدیران خودروسازی را مجبور به تأمین قطعات با هزینه تمام شده بیشتر کرد و قیمت خودرو را بالا برد اما اکنون با رفع این تحریم ها، بهبود شرایط تولید و سیر نزولی نرخ تورم زمینه کاهش قیمت خودرو فراهم شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات