شرکتهای غربی بازارهای ایران را نشانه گرفته اند.

به گزارش افکارنیوز ، به نوشته روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا گروه ۱+۵ آن دسته از عرصه های اقتصاد ایران را که تحریم علیه آنها کاهش می یابد مشخص کرده و با این که اجرای توافقنامه هنوز آغاز نشده شرکتهای آمریکایی و اروپایی از همین حالا آماده بازگشت به بازارهای جمهوری اسلامی هستند. تهران همچنین تلاشهای خود را برای نزدیک شدن به کشورهای پیشرو خاورمیانه ازجمله کویت، عمان، قطر و عربستان گسترش داده است.

براساس این گزارش، غرب تحریم بخش خودروسازی و هواپیمایی ایران را لغو می کند و اجازه صدور نفت و تجارت طلا را به ایران می دهد و تولید کنندگان خارجی در صورت تمایل می توانند به بازار داروسازی، تجهیزات پزشکی و مواد خوراکی این کشور برگردند. محصولاتی مانند گندم و شکلات کشورهای غربی نه به خاطر تحریم های مستقیم و بلکه به خاطر محدودیتهای اعمال شده در بخش بانکی و بیمه به بازار ایران نمی رسند. حالا با احیای کانالهای مالی احتمال ازسرگیری صادرات این محصولات ممکن می شود.

در این رابطه شرکتهایی از ترکیه، سوئد، فرانسه، استرالیا و آفریقای جنوبی منتظر فرا رسیدن لحظه مناسب برای بازگشت به بازار ایران هستند. زمانی آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران بود. میخائل توکوس مدیر اتاق بازرگانی ایران و آلمان اعلام کرده زنگ تلفنش به خاطر تماسهای دائمی نمایندگان شرکتهای مایل به انعقاد قرار داد با ایران یک لحظه هم قطع نمی شود. وی همچنین به تمایل شرکتهای آمریکایی اشاره کرده که با وجود اظهارات سیاسی که با هدف جلوگیری از کاهش تحریمها و تحت فشار کنگره و اسرائیل بیان می شوند مایلند با ایران همکاری کنند.

موضع اسرائیل کاملا مشخص است و نتانیاهو بلافاصله پس از دیدار با پاپ فرانسیس طی سخنانی در کنیسه اصلی رم یک بار دیگر تاکید کرده مایل است همه تخیلات را به هم بزند. به گفته وی ایران قصد دستیابی به سلاح اتمی را دارد و به این ترتیب نه تنها اسرائیل و بلکه ایتالیا، اروپا و تمام جهان را تهدید خواهد کرد.

به نوشته روزنامه، چند شرکت بزرگ جهانی از جمله نستله سوئیس به فعالیت در ایران ادامه می ژ دهند هرچند به خاطر مشکلات بانکی مجبور شده اند حجم فعالیت خود را کاهش دهند. به عنوان نمونه حجم تجارت شرکت آلمانی زیمنس طی سال مالی گذشته ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بوده که هفت و نیم میلیون آن صرف تجهیزات پزشکی شده است. سود سالانه شرکتهای داروسازی گلاکسو و آسترازنسا ی انگلیس و نیز سانوفی فرانسه به ترتیب ۳۲،۱۴ و ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو بوده است. شعبه های شرکت سوئیسی گلنسور اکستارتا در سه ماهه دوم سال جاری محصولات کشاورزی و فلزات به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده اند.

لازم به یادآوری است توافقنامه مقدماتی با ایران برای شش ماه در نظر گرفته شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات